بررسی چگونگی عکاسی از منظره در انجمن عکاسان کانون سمنان

بیست‌وسومین جلسه‌ی مجازی اعضا و مربیان انجمن عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان با دومین بخش از عکاسی منظره، برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مژگان سیدمفید مربی هنری مجتمع و مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون سمنان و نماینده انجمن عکاسان نوجوان استان از برگزاری بیست‌وسومین ‌جلسه‌ی این انجمن، پیش از ظهر چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ با موضوع عکاسی منظره ۲، خبر داد و گفت: آقایی در ابتدا با مرور مطالب جلسه‌ی گذشته به‌ویژه دو رویکرد مهم عکاسی در منظره، مبنی بر «نمایش زیبایی‌های طبیعت(نگاه زیبا)» و «نمایش عظمت طبیعت(نگاه متعالی)» پرداخت.

وی در ادامه افزود: این دو رویکرد اصلی در سال‌های اواخر قرن بیستم که هنر مفهومی رواج پیدا می‌کند، به پیدایش برخی رویکردهای دیگر در زمینه‌ی عکاسی منظره ازجمله Land Art(هنر زمینی) یا رویکردی که به مناظر شهری و یا رویکردی که به تخریب طبیعت توسط انسان توجه داشت، منجر شد.

مهمان انجمن عکاسان کانون سمنان در بخش دیگری از سخنانش ضمن معرفی چند عکاس با دیدگاه خاص و خلاقانه مانند تبیتا سُرن، سباستیانو سالگادو، هیروشی سوگیموتو ژاپنی و مجید قهرودی عکاس ایرانی، بر لزوم توجه به نکات مهم در عکاسی از منظره، تأکید کرد.

آقایی از اعضا خواست تا در عکاسی از منظره به انتخاب نقطه‌ی دید خوب و خلاق، انتخاب عمق میدان وضوح بالا، استفاده از لنز واید برای به‌دست‌آوردن گستره‌ی تصویری بیش‌تر و نور درخشان‌تر، استفاده از فیلترهای پلاریزه و ND، آسمان با ابرهای زیبا، ثبت حرکت آب‌ها با استفاده از زمان نوردهی بالا، ثبت بازتاب‌ها، حضور انسان در عکس‌های طبیعت با هدف درک بیش‌تر از اندازه‌ی محیط و فضای عکس، استفاده از قانون‌های ترکیب‌بندی به‌ویژه قانون یک‌سوم، جذابیت پیش‌زمینه برای ایجاد عمق و بُعد در تصویر، استفاده از خطوط هدایت‌گر برای جلب بیش‌تر بیننده به سوژه، عکاسی در ساعات طلایی(مدتی قبل از غروب و مدتی بعد از طلوع خورشید)، قرار دادن خط افق در جای مناسب کادر و توجه به قانون یک‌سوم و صاف قرار گرفتن خط افق و... توجه داشته باشند.

گفتنی است، در ادامه‌ی جلسه، اعضا بر اساس آموخته‌های خود با موضوع عکاسی منظره به نقد و بررسی آثار یک‌دیگر پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =