برگزاری انجمن شعر و داستان در کانون سمنان

انجمن شاعران و نویسندگان نوجوان به‌همت مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از برگزاری بیست‌وپنجمین جلسه‌ی انجمن شاعران و بیست‌ودومین جلسه‌ی انجمن نویسندگان آفرینش با دعوت از نسرین قربانی کارشناس بخش مکاتبه‌ای استان، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱ در بستر فضای مجازی، خبر داد و گفت: قربانی در دو انجمن شاعران و نویسندگان نوجوان در راستای موضوع «اندیشه در شعر» و «گفت‌وگو در داستان» به بیان مطالب کاربردی پرداخت.

مهمان انجمن شاعران نوجوان کانون سمنان در بخش نقد آثار اعضای نوجوان، یکی از عناصر مهم شعری در کنار عاطفه و احساس را عنصر اندیشه، عنوان و اظهار کرد: این عنصر، نقش مهمی در درون‌مایه و محتوای اشعار به‌عهده دارد و مرتبط با عقل و منطق شاعر است و زمانی‌که مخاطب با شعری حاوی پیام یا اندیشه، روبه‌رو می‌شود در واقع با عنصر اندیشه روبه‌رو شده که محرک اصلی شاعر برای سرودن است.

قربانی در ادامه افزود: در این‌گونه اشعار، شاعر تصمیم گرفته به‌جای انتخاب و اولویت احساس و عاطفه، پیام یا اندیشه خاصی را در قالب شعر به مخاطب خودش برساند.

وی با خوانش بیت «به نیکی گرای و میازار کس/ ره رستگاری همین است و بس» یادآور شد: شاعر در این شعر با هدف رساندن پیام مبنی بر این‌که «راه رستگاری، تنها خوبی کردن است»، آغاز به سرودن کرده است.

قربانی خاطرنشان کرد: عنصر اندیشه در شعر در بسیاری از ادبیات ایران و جهان مشاهده می‌شود که همگی حاوی پیام‌های آموزنده‌ی بسیاری هستند.

وی در انجمن نویسندگان نوجوان نیز یکی از عناصر بسیار مهم در داستان را گفت‌وگو دانست و گفت: این عنصر باعث  گسترش پیرنگ می‌شود، درون‌مایه را به نمایش می‌گذارد و به داستان، زندگی و نیرو می‌دهد.

قربانی افزود: در زندگی بیرونی، مهم‌ترین توجه ما گفت‌وگوهای مردم است و به آن‌ها واکنش و عکس‌العمل نشان می‌دهیم و از میان گفت‌گوها به شخصیت آن‌ها پی می‌بریم.

مهمان انجمن نویسندگان نوجوان کانون سمنان درخصوص شیوه‌ی کار یک نویسنده اظهار داشت: نویسنده‌ی آگاه، با تحقیق و کنکاش در عنصر گفت‌وگو و نظم‌بخشیدن به گفت‌وگوهای افراد، داستان‌های واقعی و جاندار خلق می‌کند؛ چون مهم‌ترین امری که شخصیت‌های یک داستان را واقعی و قابل قبول جلوه می‌دهد هماهنگی و سازگاری آن‌ها با ویژگی‌های شخصیتی آن‌هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =