برگزیدگان مهرواره «سوگواژه‌های آسمانی» کانون تجلیل‌شدند

هم‌زمان با آغاز ماه محرم‌الحرام و روز شعر و ادبیات آیینی، برگزیدگان مهرواره «سوگواژه‌های آسمانی» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تجلیل‌شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان گیلان؛ این مهرواره ۷ تیر سال ۱۴۰۱ و به‌منظور آشنایی افزون‌تر کودکان و نوجوانان با فرهنگ و ادبیات دینی و عاشورایی، افزایش آگاهی‌های آنان نسبت به قالب‌های مختلف شعر و داستان و شناسایی استعدادهای ادبی آینده‌سازان، با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  استان‌های گیلان،  اردبیل و قزوین انتشاریافت.

سیره عملی ائمه معصومین (ع)، کودکان کربلا و نماز ظهر عاشورا، از محورهای موضوعی این مهرواره بود و بیش از ۱۲۰ اثر از اعضای نونگاه (۱۲+ )، نوجوان( ۱۵+) و ارشد(۱۸ تا ۲۲ سال ) کانون در زمینه شعر (کلاسیک و آزاد) و داستان کوتاه، به دبیرخانه این مهرواره در کانون پرورش فکری استان گیلان ارسال‌شد.

داوری آثار ارسالی را نیز «حمیراخدابنده»، کارشناس مسئول و «لیلا خلقت‌پرور»، «طاهره نژادغلامی» کارشناسان مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برعهده‌داشتند و با نگاه به تازگی اثر و بهره‌گیری از صنایع ادبی، «فاطمه خلیلی»، «فاطمه شهربانویی»، «ایلیا صفدری»، «ترانه فرخناک»، «پرنیان قربانی» و «نوریه گیتی‌بین» از گیلان را برگزیدگان بخش شعر این مهرواره معرفی‌کردند.

«سیده یسنا سیدی» از استان اردبیل و «پوریا مردانی»، «عطیه سادات موسوی» و «فاطمه نیکیان » از گیلان نیز در میان ۱۰ سراینده برگزیده شعر عاشورایی قرارگرفتند.

گروه داوری درهمین‌حال، «شیوا کاظمی» و «فاطمه نادرزاده» از استان گیلان را برگزیده بخش داستان‌نویسی اعلام‌کرد و «الهه ملک محمدی» و «حدیثه هاشمی»، به ترتیب از مراکز فرهنگی هنری کانون رودسر و آستانه اشرفیه، مربیان ادبی برگزیده این رویداد ادبی-آیینی از منظر داوران شناخته‌شدند.

آیین تجلیل از برگزیدگان این مهرواره نیز صبح روز شنبه، ۸ مرداد ۱۴۰۱ با حضور جمعی از مسئولان، شاعران و نویسندگان، کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها، درسالن سینمای اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت برگزار و با خوانش آثار برگزیده، شعرخوانی شاعران آیینی، مقتل‌خوانی، اجرای سرود و اهدای لوح‌سپاس و هدایا به ۱۴  شاعر و نویسنده برگزیده و اعضای مجری برنامه‌های این مراسم همراه‌شد.

شعرخوانی شاعران برگزیده

اجرای سرود 
مقتل خوانی عضو کانون رشت 

عاشورا، یک فرهنگ ماندگار است

سرپرست کانون استان گیلان نیز صحبت‌های خود را در این مراسم را با اشاره به  برگزاری  آیین پایانی مهرواره «سوگواژه‌های آسمانی» در نخستین روز از ماه محرم و «روز شعر و ادبیات آیینی» آغازکرد و از پیشینه این گونه از ادبیات در ایران اسلامی سخن‌گفت.

سیدجلیل میرعظیمی درهمین‌حال، باورمندی شاعران و نویسندگان مسلمان ایرانی نسبت به اهل‌بیت‌(ع) را خاطرنشان‌کرد و محتشم‌کاشانی را نمونه بارزی از اهل قلم و بصیرت دانست.

سیدجلیل میرعظیمی، سرپرست کانون گیلان

وی اضافه‌کرد: نکوداشت محتشم کاشانی در نخستین روز ماه محرم، رهاورد تعلق خاطر این شاعر نام‌آشنا به سرور و سالار شهیدان و سُرایش ترکیب‌بندی در رثای امام‌حسین(ع) و شهیدان کربلاست.

این مسئول فرهنگی برهمین اساس نیز ریشه‌های شکل‌گیری ادبیات آیینی را در حماسه کربلا و قیام حسینی جستجوکرد و بالندگی و پویایی ادبیات کشور در این عرصه را برآیند فرهنگ ماندگار عاشورا خواند.

او در تبیین این سخنان اظهارداشت: فرهنگ عاشورا، حاوی آموزهای بی‌پایانی است و پرهیز از عافیت‌طلبی، چشم‌پوشی از خواسته‌های دنیوی، تلاش‌حداکثری برای پاس‌داشت دین مبین اسلام، ظلم ستیزی و امر به معروف و نهی از منکر برای استحکام پایه‌های دین محمدی(ص)، بخشی از فرهنگ غنی عاشورایی به‌شمارمی‌رود.

وی از این رو، خادمان و فعالان ترویج و توسعه این فرهنگ را شایسته قدردانی خواند و تلاش  دست‌اندرکاران برگزاری  و شرکت‌کنندگان در  مهرواره «سوگواژه‌های عاشورایی» را ارزش‌مند و در دفتر اعمال آنان ماندگار دانست.

لزوم همراه‌سازی هرچه بیش‌تر نسل کودک ونوجوان با آموزه‌های دینی و اسلامی و ضرورت تعمیق تفکر عاشورایی در جامعه نیز از رسالت‌های دستگاه‌های فرهنگی، به ویژه کانون پرورش فکری است که در سخنان میرعظیمی به آن اشاره شد.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان سخنان خود در این آیین را با تاکید بر لزوم ولایت‌پذیری و درس‌گرفتن از کج‌روی‌های پس از واقعه غدیر خم که ریشه در عمل‌نکردن برخی از مسلمین به وصایای نبی‌مکرم اسلام(ص) داشت، به پایان‌برد و ابراز امیداواری کرد که این آیین‌ها بستری برای پرورش شاعران و نویسندگان مأنوس با فرهنگ حسینی و خلق اشعار و نوشتاری عاشورایی فراهم‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =