«پرواز کن کوتی‌کوتی» فرهاد حسن‌زاده در دست انتشار

«پرواز کن کوتی‌کوتی» عنوان جلد چهارم از مجموعه پرمخاطب «قصه‌های کوتی‌کوتی» اثر فرهاد حسن‌زاده است که به زودی با تصویرگری هدی حدادی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد حسن‌زاده در آستانه انتشار جلد چهارم مجموعه «قصه‌های کوتی‌کوتی»، هر جلد از این مجموعه را شامل داستان‌هایی کوتاه عنوان کرد که سبک خاص خودش را دارد و طوری طراحی شده که پیامشان می‌تواند برای همه‌ بچه‌های دنیا جذابیت داشته باشد.

وی درباره نحوه شکل‌گیری ایده این کار گفت: من همیشه به شکل‌گیری و خلق شخصیت‌های ماندگار در ادبیات کودک فکر می‌کرده‌ام. اگر کمی به گذشته برگردم باید بگویم ایده این کار با دیدن یک تصویر که تصویرگر آن را هم نمی‌شناختم شکل گرفت. این تصویر بچه هزارپایی را نشان می‌داد که در هر پایش یک لنگه کفش داشت و به‌نظرم خیلی بامزه بود. از آنجایی که تصاویر همواره منبع خوبی برای کشف ایده‌های داستانی است جرقه‌ اولیه‌ این شخصیت در ذهنم زده شد. از سویی به یادآوردن لطیفه‌هایی که بچه‌ها درباره هزارپاها تعریف می‌کردند به کمک من آمد تا اولین قصه‌های کوتی‌کوتی شکل بگیرد.

وی افزود: من برخلاف جریان جاری ادبیات کودک، به دنبال پند و اندرز نبوده و نیستم، وظیفه ادبیات پیام‌رسانی مطلق نیست. همیشه در نوشته‌هایم برای کودکان به دنبال خلق قصه‌های خیالی از بچه‌های واقعی بودم. قصه‌هایی بی‌پروا، همراه با شیطنت و طنز که به ذات کودکی توجه کنند. شخصیت خاص کوتی‌کوتی این ظرفیت را داشت که به روحیه و رفتارهای واقعی بچه‌ها در قالب داستانی خیالی بپردازم.

حسن‌زاده تصریح کرد: سری اول داستان‌ها را که نوشتم در مجله «رشد نوآموز» و «سروش کودکان» منتشر شد. آنجا بازخوردهای خیلی خوبی از طرف بچه‌ها گرفتم. جالب این بود که خود بچه‌ها هم دست به کار شدند و داستان‌هایی با این شخصیت برای مجله فرستادند. سال ۱۳۸۶ بود که مجموعه داستان‌های «کوتی‌کوتی» را برای انتشار به کانون دادم و خانم هدی حدادی هم نقاشی‌های جذابی که با روح داستان‌ها همسو بودند کشید. وقتی کتاب اول منتشر شد و بازخوردهای جالبی از سوی بچه‌های کتابخانه‌ها و کتابدارها رسید، انتشارات کانون پرورش فکری درخواست کرد تا این کتاب‌ها را ادامه دهم و چند سال بعد جلد دوم و سوم آن منتشر شد.

این نویسنده درباره جلد چهارم این مجموعه که درحال انتشار است گفت: در کشورهای دیگر گاهی نویسندگان با همفکری ناشرها و تولیدکنندگان فرهنگی به‌طور هدفمند دست به خلق شخصیتی می‌زنند و با برنامه‌ریزی روی آن شخصیت کار می‌کنند. اما کوتی‌کوتی بامزه و دوست‌داشتنی بدون اینکه برنامه‌ای برایش داشته باشیم آمد و به مرور جزو یکی از شخصیت‌های ماندگار و جذاب ادبیات کودک شد. بچه‌ها و خانواده‌ها خیلی از آن استقبال کردند، بنابراین جلد چهارم هم به درخواست انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نوشته شد که این روزها در حال تصویرگری و انتشار است.

نویسنده مجموعه «قصه‌های کوتی‌کوتی» بیان کرد: هر جلد از این مجموعه شامل داستان‌های کوتاهی است که سبک خاص خودش را دارد. یعنی جملات تقطیع شده که گاهی آهنگین است و گاهی هم قافیه درونی دارد و اندکی شبیه شعر نوشته می‌شود، ولی شعر نیست و نمی‌خواهد در قالب تنگِ شعر قرار بگیرد. شاید یکی از دلایل محبوبیتش همین سبک نوشتن و کوتاهی و طنزآمیزی داستان‌ها باشد.

وی با اشاره به ترجمه این مجموعه به چند زبان دیگر اظهار کرد: این کتاب به زبان‌های چینی، مالایی، عربی، ترکی استانبولی و انگلیسی ترجمه شده و به‌زودی در کشور سوئد هم منتشر خواهد شد. همانطور که می‌دانید بچه‌ها در دنیا مسائل مشترکی دارند و چندان نمی‌توانیم آنها را به ایرانی و غیرایرانی تفکیک کنیم؛ و البته چه بهتر که بتوانیم مسایل مشترک را با فرهنگ خودمان آمیخته کنیم و شکل تازه‌ای آن را ارایه دهیم. به همین دلیل سعی کردم در داستان‌هایم از نشانه‌ها و بازی‌های ایرانی هم استفاده کنم مثلا در کتاب «شام سرد شد کوتی‌کوتی»، این موجود بامزه در حمام به پاهایش سنگ‌پا می‌کشد یا وقتی می‌خواهد با دوستانش اتل متل توتوله بازی کند فریاد همه را به آسمان می‌برد. در کل قصه‌ها طوری است که حرف و پیامشان می‌تواند برای همه‌ بچه‌های دنیا جذابیت داشته باشد.

این نویسنده کودک و نوجوان تصریح کرد: من فکر می‌کنم در ادبیات کودک ما جای شخصیت‌هایی که در ذهن بچه‌ها مانده باشد و با آن زندگی کرده و به آن علاقه‌مند باشند خالی است. حالا که «کوتی‌کوتی» توانسته یکی از این شخصیت‌ها باشد باید ادامه پیدا کند. نباید منحصر به چهار تا کتاب باشد. می‌توان در کنار کتاب، عروسک، بازی و محصولات دیگر هم تولید کرد. هر چند باخبر هستم که بعضی‌ها بدون اجازه عروسک آن را تولید کرده و به فروش می‌رسانند. اما تولید محصولات استاندارد و کارشناسی شده‌ این‌چنینی باید از سوی ناشر صورت بگیرد.

حسن‌زاده در پایان گفت: در تمام دنیا مرسوم است که وقتی یک شخصیت متولد و مورد توجه و محبوب می‌شود برای آن برنامه‌ریزی شود تا به‌طور هماهنگ محصولات دیگر از جمله بازی، فیلم، عروسک و انواع و اقسام چیزهای دیگر تولید شود، اما متاسفانه پس از ۱۰ سال در این زمینه کم‌کاری شده است. البته اخیرا مذاکره‌هایی با معاونت تولید و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شده که امیدوارم به‌زودی نتیجه بدهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =