آیه‌های آفتاب در کانون رشت تلاوت‌شد

ویژه‌برنامه«آیه‌های‌آفتاب» با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ستاد اقامه نماز استان گیلان در رشت برگزاشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این ویژه‌برنامه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ و هم‌زمان با ماه محرم، دهه فرهنگی ترویج معارف نماز و سالروز بازگشت آزادگان به ایران اسلامی صورت‌گرفت.

نهادینه‌سازی فرهنگ نماز، تشریح تاثیر آموزه‌های دینی و اسلامی در شکل‌گیری حماسه عاشورایی و تبیین نقش این رویداد ماندگار در پرورش نسلی باور­مند که در جبهه ایثار، شهادت و آزادگی نقش‌آفرین ­شدند، از اهداف برگزاری این آیین در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت به‌شمارمی‌رفت.

برپایی نمایشگاه آثار دینی، قصه‌گویی و خوانش‌شعر از سوی اعضای نوجوان و پرده‌خوانی حماسه­ کربلا توسط مربی ­مسئول کانون گیلان، پخش­ نماهنگ ۵ زبانه کانون زبان استان گیلان با محوریت نماز و نمایش کلیپ عکس‌های منتخب نمازی و عاشورایی، از جمله برنامه‌های این مراسم محسوب‌می‌شد.

پرده‌خوانی حماسه­ کربلا 
خوانش‌شعر از سوی عضو نوجوان کانون
قصه‌گویی، عضو نوجوان کانون گیلان
نماهنگ ۵ زبانه کانون زبان استان گیلان با محوریت نماز
برپایی نمایشگاه آثار دینی  اعضای کانون گیلان

حلاوت  برپایی نماز به نسل کودک و نوجوانان چشانده‌شود

سرپرست کانون استان گیلان نیز در جمع مسئولان، کودکان، نوجوانان و خانواده‌های حاضر در این مراسم،  به اهداف و اولویت‌های این مجموعه فرهنگی در جهت هم‌گرایی و تعامل با دیگر دستگاه‌های فعال در عرصه فرهنگ اشاره و «آیه‌های آفتاب» را بستری برای نهادینه‌سازی فرهنگ نماز، افزایش آگاهی‌های مخاطبان از مناسبت‌های اسلامی و تجلیل از آزادگان سرافراز عنوان‌کرد.

سید­جلیل میرعظیمی در ادامه، برپایی نماز را پایه و اساس دین‌مداری دانست و صداقت، آراستگی، ارتباط مثبت و سازنده با دیگران و آرامش قلبی را از برکت‌های توجه به این فریضه خواند.

سید­جلیل میرعظیمی، سرپرست کانون استان گیلان

تاکید بر ضرورت تربیت نسلی معتقد، لزوم ایفای نقش تربیتی از سوی والدین و هدایت‌های هدف‌مند و دلسوزانه معلمان و مربیان برای ایجاد  اُنس و الفت فرزندان با نماز، از دیگر موضوع‌هایی بود که این مسئول فرهنگی به آن اشاره داشت.

وی در این مسیر، چشاندن حلاوت و شیرینی نماز به فرزندان را ضروری و نیاز­مند بهره‌گیری از شیوه‌های خلاقانه، آموزش‌های غیرمستقیم و محبت‌ورزی ارزیابی‌کرد و معرفی چهره‌های نمازخوان و موفق در عرصه‌های مختلف، ارایه الگوهای مناسب به کودکان و عمل ناصح به نصایح را در نیل به موفقیت موثر دانست.

حماسه عاشورایی حسینی و الگوپذیری جوانان ایران اسلامی از آموزه‌های این قیام انسان‌ساز نیز از دیگر  موضوع‌های مورد توجه این مسئول فرهنگی بود و وی با تبریک سالگرد بازگشت شکوه‌مند آزادگان سرافراز به ایران اسلامی،  از آنان به ­عنوان نسلی سرمشق­ گرفته از آموزه‌های ی سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) نام‌برد.

آموزش نماز به فرزندان، ادای دِین است

مشاور استاندار و مدیر­ستاد اقامه نماز استان گیلان هم صحبت‌های خود در ویژه ­برنامه«آیه‌های آفتاب» را با تاکید بر اهمیت تربیت نسل کودک و نوجوان آغازکرد و توجه به این مهم را پایه و اساس فعالیت‌های تربیتی خواند.

حجّت‌الاسلام  حجازی، مشاور استاندار و مدیر­ستاد اقامه نماز استان

حجّت‌الاسلام و المسلمین ابوطالب حجازی، در تبیین این سخنان به حدیثی از پیامبر­گرامی اسلام (ص) اشاره و آموزش دوران کودکی را به نقش­ بستن اثر بر لوح سفید تشبیه‌کرد.

مدیر بنیاد فرهگی حضرت مهدی(عج) هم‌چنین، از لزوم ساده‌سازی آموزه‌های دینی و اسلامی و عرضه این آموزش‌ها با شیوه و زبانی صمیمانه و محبت‌آمیز سخن‌به‌میان‌آورد و تصریح‌کرد: هنگامی تربیت‌های دینی  اثربخش و تاثیرگذار خواهدبود که در قالبی غیرمستقیم  و در متن و بطن زندگی روزمره به نسل کودک و نوجوان ارایه‌شود.

این شخصیت دینی درهمین‌حال، نقش و رسالت اولیا را یادآورشد و اظهارکرد: حق فرزند بر والدین آن است که به وی نماز بیاموزند و ادای دینِ فرزند، از مهم‌ترین  وظایفی است که باید مورد توجه پدرها و مادرها قرار گیرد.

وی در این زمینه توضیح‌داد: این مهم، همچون فراهم‌سازی امکان تحصیل، آموزش و ملزومات زندگی بهتر، ضرورت‌دارد و به دلیل ارتباط آن به سعادت فرزند و نقش‌آفرینی در آینده او، از اهمیت افزون‌تری برخورداراست.

حجّت­‌الاسلام و المسلمین حجازی، از لزوم فراگیری دیگر واجبات نیز صحبت‌کرد و با بیان اینکه ترغیب فرزندان برای حضور در مجالس دینی و آموزش گام به گام و عیرمستقیم آموزش‌های اسلامی اهمیت ویژه ­دارد، گفت: لازم‌است با پرهیز از سخت‌گیری و تکلف در این مسیر حرکت‌کنیم.

مدیر­ستاد اقامه نماز استان گیلان سخنان خود را با قدردانی از کارکنان، اعضای کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و خانواده ­های آنان به‌پایان‌برد و ابرازامیدواری کرد که پروردگار تمامی حاضران را از اقامه‌کنندگان و مروجان فرهنگ اقامه نماز قراردهد.

معرفی الگو­های مناسب به کودکان ضرورت‌دارد

اسماعیل یکتایی لنگرودی، از رزمندگان، جانبازان و آزادگان هشت ­سال دفاع‌مقدس نیز میهمان این برنامه ­بود و به خاطره‌گویی از رویدادهای دفاع جانانه ملت مسلمان ایران اسلامی پرداخت.

اسماعیل یکتایی لنگرودی،  رزمنده، جانباز و آزاده

وی که از فعالان عرصه ادبیات و مولف کتاب‌های مختلفی در این حوزه ادبیات و دفاع‌مقدس است، از عملیات والفجر ۱۰ برای حاضران صحبت‌کرد و ضمن مرور روزهای جانبازی و آزادگی خود، از باورمندی خود به هدایت  باورمندان از سوی شهدا سخن‌گفت.

خالق آثاری چون: «عطر گل ­محمدی»، «نسیم شرقی» و «صدای سخن عشق» در این میان از غلبه عشق و ایمان بر عقل ناقص بشری یادکرد و گام‌برداشتن رزمندان در مسیر ایثار و شجاعت را ثمره این چیرگی دانست.

یکتایی لنگرودی با بیان ­این­که دفاع مقدس بخش مهمی از تاریخ ایران اسلامی محسوب ­می­شود، افزود: خاطر­نشان­ کردن این موضوع به نسل کودک و نوجوان، از مهم‌ترین اولویت‌ها  و ضروری است با معرفی شهیدان هشت ­سال مقاومت، مدافعان حرم و الگوسازی از شخصیت­های برجسته‌ای  چون شهید علی لندی و دیگران، در این جهت حرکت‌کنیم.

پریساخیرخواه، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان گیلان نیز از حاضران در این ویژه‌برنامه بود و در ارتباط با  اهمیت فریضه نماز، ضرورت پاس‌داشت آموزه‌های عاشورایی، الگوپذیری از حضرت زینب(س) و تجلیل و تکریم­ همیشگی شهیدان، جانبازان، آزادگان و خانواده ­ معظم آنان صحبت‌کرد.

پایان‌بخش این مراسم نیز تجلیل از فعالان عرصه نماز و برگزیدگان مسابقه عکاسی «ماه‌محرم» و «نماز ظهر عاشورا» بود و لوح سپاس و هدایای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ستاد اقامه‌نماز استان گیلان از سوی مسئولان حاضر به آنان اهداشد.

اسامی برگزیدگان فراخوان عکاسی ماه محرم و نماز ظهر عاشورا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =