کارگاه تخصصی «برقراری ارتباط مثبت با فرزندان» در کانون دامغان

دومین کارگاه آموزشی‌تخصصی ارتباط مثبت با فرزندان با دعوت از جامعه‌شناس و پژوهشگر این حوزه، ویژه والدین و اعضای نوجوان در مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری دامغان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دامغان از برگزاری دومین کارگاه آموزشی‌تخصصی ویژه والدین و اعضای نوجوان با موضوع «برقراری ارتباط مثبت با فرزندان» با دعوت از سیدمحمد شاهچراغ جامعه‌شناس و پژوهشگر، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱، خبر داد و گفت: این کارگاه از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده‌ی کتاب کار مرکز در سال جاری است و تلاش می‌شود تا پیرامون دوران نوجوانی و تلاطم‌های هویتی و شخصیتی و روش‌های ارتباط مؤثر و مثبت والدین با نوجوانان گفت‌وگو شود.

وی اظهار داشت: شاهچراغ در این جلسه با بیان این‌که دوره‌ی نوجوانی، عصر حیرت‌زدگی است و در این دوره بایست تفکر مراقبتی را در خود نهادینه کنیم، بر ایده‌خواهی نوجوان برای ساماندهی پیچیدگی‌های درونش تأکید کرد.

شاهچراغ در ادامه افزود: نوجوان همدلی می‌خواهد تا بتواند خودش را در یک فضای امن تصوّر کند پس بایست او را دید، بایست او را شنید و درخصوص رفتارهایش، بسیار دقیق و ریزبینانه برخورد کرد.

وی در بخش دبگری از سخنانش با اشاره به سه عنصر «من»، «رابطه» و «او» در مثلث رابطه، مهم‌ترین عنصر در این ارتباط را «من»، عنوان و اظهار کرد: در رابطه بایست خودمان باشیم؛ نه خودِ ساختگی؛ بلکه بایست از خودِ ساختگی فاصله بگیریم و به خودِ واقعی در رفتارمان نزدیک‌تر شویم تا بتوانیم به ارتباط‌مان، رنگ واقعی‌تری دهیم.

شاهچراغ خاطرنشان کرد: نوجوان سرشار از پرسش است و بایست بتوانیم برای سؤال‌های او جواب منطقی داشته باشیم.

وی پس از پرسش و پاسخ، از والدین خواست تا درخصوص ارتباط خود با فرزندان‌شان صحبت کنند و پیرامون درستی یا نادرستی رفتارهای‌شان از دیدگاه جامعه‌شناسی و روان‌شناسی با آن‌ها به گفت‌وگو پرداخت و به والدین فرصت داد تا در جلسه‌ی بعدی به پرسش‌های ارائه‌شده پاسخ دهند.

مهمان کانون دامغان در بخش دوم کارگاه که ویژه اعضای نوجوان بود با بررسی چرایی و چگونگی ارتباط مثبت و آسیب‌های فضای مجازی، گفت: آرزو، سنگ زیرین شکل‌گیری هدف است و بایست هدف‌های خود را ترسیم کنیم، شکل دهیم و برای رسیدن به آن‌ها از ابزار و راه‌های مناسب استفاده کنیم و از آنجا که در جامعه، نیاز به ارتباطات داریم این ارتباط بایست درست باشد پس بهتر است که در رابطه، خودِ واقعی باشیم.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که نوجوانان تمایل زیادی دارند تا با هم‌سالان خود ارتباط بیش‌تری داشته باشند، از اعضا خواست که هرکدام‌شان تصویر پدر خود را توصیف کنند.

شاهچراغ اظهار داشت: انسان‌های عمیق، نگاه‌های عمیق‌تری دارند و ما نیز در نگاه‌های خود در زندگی بایست نسبت به بسیاری از مسائل، عمیق‌تر باشیم؛ حتی در زمینه‌ی توصیفات یک فرد که اگر نگاه‌مان عمیق‌تر باشد در قالب واژه‌های دیگری بیان خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به نگرانی‌های والدین از دوران نوجوانی و آسیب‌های فضای مجازی بر این گروه سنی، درخصوص چگونگی استفاده از فضای مجازی و میزان ضرورت آن در زندگی، مطالبی بیان کرد.

شاهچراغ در پایان سخنانش به آسیب‌های جدی فضای مجازی در گفت‌وگوی دوطرفه، اشاره کرد و چگونگی مدیریت شبکه‌های اجتماعی و... را به نوجوانان یادآور شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =