نشست تخصصی فن بیان و خلاقیت‌های قصه‌گویی در کانون سمنان

نشست تخصصی فن بیان و خلاقیت‌های قصه‌گویی به‌همت کارشناس آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با دعوت از پژوهشگر و قصه‌گوی برگزیده ببن‌الملل در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، شهناز دامغانیان کارشناس آموزش و پژوهش و مسئول کمیته‌ی آموزش بیست‌وچهارمین جشنواره‌ی استانی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری نخستین نشست تخصصی «فن بیان و خلاقیت‌های قصه‌گویی» ویژه مربیان فرهنگی، هنری، ادبی، اعضای نوجوان و علاقه‌مندان به هنر قصه‌گویی با دعوت از مهدی محمدیان نویسنده، پژوهشگر و قصه‌گوی برگزیده ملی و ببن‌المللی، سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در  فضای اسکای‌روم، خبر داد و گفت: در این نشست دو ساعته علاوه بر موضوع انتخابی، پیرامون ملاک‌ها و معیارهای داوری نیز گفت‌وگو شد.

محمدیان در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مربیان و اعضای کانون سمنان، اظهار داشت: قصه‌گویی از پشت صحنه؛ یعنی زمانی‌که قصه‌گو به سمت جایگاه حرکت می‌کند، شروع می‌شود.

وی در ادامه از علاقه‌مندان به هنر و فن قصه‌گویی خواست تا در روایت قصه‌ها و اجراهای خود به‌صورت هوشمندانه و نگینی از گویش و زبان استفاده کنند؛ یعنی برای تمام قصه‌ی خود از یک گویش محلی استفاده نکنند.

محمدیان با تأکید بر این‌که لحن با تقلید صدا کاملاً فرق دارد، یادآور شد: قصه‌گو در اجرای قصه بایست از مخاطب خود تعامل بگیرد؛ یعنی به نحوی از مخاطب استفاده کند که اگر با او همراه نشود نتواند آن قصه را جلو ببرد و این یک تعامل سازنده و اثرگذار است.

نویسنده و پژوهشگر قصه‌گویی در بخش دیگری از سخنانش، بدترین شکل پایان قصه را بیان دست‌زدن توسط قصه‌گو، عنوان و خاطرنشان کرد: خروج از قصه و ورود به قصه با شروع و پایان قصه فرق دارد.

گفتنی است، مناسب‌سازی قصه برای اجرا، برخورداری از ساختار قصه، استفاده مناسب از زبان بدن و استفاده‌ی بجا از ابزار و اشیا در صحنه از دیگر موضوعات بیان‌شده در این نشست بود و مقرر شد جلسه‌ی بعدی، دوشنبه ۳۱ مرداد در گروه مجازی انجمن قصه‌گویان کانون سمنان در پیام‌رسان واتساپ برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =