زیربنای فرهنگ‌سازی در دست مربیان کانون پرورش فکری است/ جلسات فرهنگی ماندگار است

ششمین جلسه‌ی شورای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با حضور کارشناس نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز استان، برگزار و بر نقش مربیان در فرهنگ‌سازی و ترویج نماز تأکید شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، ششمین جلسه‌ی شورای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با حضور علی اکبر رضوانی کارشناس نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز استان، پیش از ظهر یک‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ در سالن کوثر، برگزار و بر نقش مربیان در فرهنگ‌سازی و توسعه و ترویج نماز، تأکید شد.

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان در ابتدای سخنانش با بیان این‌که برپایی نماز و گسترش آن پرچم یک دیندار است، گفت: یکی از مرتبه‌های مهم مسلمانی، اقامه‌ی نماز هم در ظاهر و هم در اعمال رفتار است.

وی در ادامه با اشاره به تجهیز نمازخانه، دعوت از امام جماعت و برپایی مراسم دینی و مذهبی در مناسبت‌های تاریخی و... افزود: امید است در عرصه‌ی نماز به اندازه‌ی بضاعت خود، وظایف ذاتی را در این‌زمینه انجام دهیم.

جلسات فرهنگی ماندگارند

کارشناس نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز استان در ابتدای سخنانش، خود را عضو شورای فرهنگی کانون دانست و حضورش در دستگاه‌های اجرایی را به‌عنوان کمک‌کار دبیر و اعضای شورا، برشمرد و با تأکید بر تشکیل جلسات شورای اقامه‌ی نماز به‌صورت منظم، دستورالعمل راهبردی و اجرایی و برنامه‌های مصوب شش‌ماهه‌ی دوم سال جاری را برای اقدام، عنوان و اظهار کرد: جلسات فرهنگی ماندگارند و مربیان کانون، بهترین کار را انجام می‌دهند و با تمام سختی‌ها و صبوری‌های آن‌ها واقف هستم.

رضوانی در ادامه با بیان این‌که همه‌ی ما یاددهنده هستیم، افزود: انسان در طول عمرش هم یاد می‌دهد و هم یاد می‌گیرد و اگر یاد نمی‌دهد بداند که در جایی کوتاهی کرده است و برای این‌که رفتارها تعیین شوند، قوانینی وضع می‌شود و در جوامع اسلامی این کنترل رفتار، قانونش الهی است که بالاترین قانون است؛ چون که خالق، نیازها، علایق، ذائقه، حال و آینده‌ی ما را می‌داند و اگر داریم نماز را ترویج می‌کنیم در واقع داریم یک فرهنگ، مکتب و مدرسه‌ای را توسعه می‌دهیم که جایگاه ما را مشخص می‌کند.

کانون یک نهاد فرهنگی محض است

کارشناس نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز استان در بخش دیگری از سخنانش، کانون را یک نهاد فرهنگی محض دانست و گفت: زیربنای فرهنگ‌سازی در دستان مربیان کانون پرورش فکری است و بایست این موهبت را قدر بدانید.

وی ضمن بیان معیارهای ارزیابی و سنجش دستگاه‌های اجرایی در امر توسعه و ترویج فرهنگ نماز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان را از دستگاه‌هایی دانست که دارای مدیران و کارکنانی زحمتکش، متعهد و علاقه‌مند به مسائل دینی و مذهبی است.

رضوانی در پایان سخنانش تأکید کرد: کار فرهنگی را بایست از خودمان شروع کنیم و به دنبال بهانه برای حضور در نماز نباشیم؛ چراکه هرچه داریم از خدا داریم، اعتبار ما، اتصالش به خداست و بدون توجه به خدا، هیچ قیمت و ارزشی نخواهیم داشت.

فروهر معدنی معاون فرهنگی و دبیر شورای فرهنگی کانون سمنان در ادامه ضمن ارائه‌ی گزارش کوتاهی از انجمن‌ها و نشست‌های استانی درخصوص آیین‌نامه‌ی جدید ارسالی از سوی ستاد مرکزی و هم‌چنین درباره‌ی جشنواره‌ی ادبی نماز فجر تا فجر در قالب شعر، داستان، دل‌نوشته، خاطره، قصه‌گویی، فیلم‌نامه‌نویسی و نمایش‌نامه‌نویسی، مطالبی بیان کرد.

معدنی اظهار داشت: مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری با این هدف که کودکان و نوجوانان را بایست از خردسالی با مقوله‌ی نماز و تأثیرات آن در زندگی آشنا کنند با استفاده از زبان ادبیات و هنر در قالب قصه‌گویی، شعرخوانی، معرفی کتاب،  مسابقه، نقاشی و برگزاری نشست‌های توجیهی و تخصصی ویژه والدین به‌منظور تشویق فرزندان به نماز و... به اجرای فعالیت می‌پردازند.

در ادامه‌ی جلسه اعضای شورای فرهنگی و اقامه‌ی نماز استان در راستای آیین‌نامه‌ی جدید درخصوص برگزاری حضوری نشست‌ها و انجمن‌های قصه‌گویی، شعر و داستان، خوانش متون  ادبی، عکاسی، هنرهای نمایشی، ارسال طرح هماهنگ ویژه انجمن‌ها و...، نظرها و پیشنهادهای خود را بیان کردند.

گفتنی است، از سوی زینت حامدی دبیر شورای اقامه‌ی نماز کانون سمنان، مراکز مهدی‌شهر، شماره یک دامغان و میامی طی ارزیابی سال گذشته به‌عنوان مرکز برتر در امر توسعه و ترویج فرهنگ نماز شناخته شدند و در پایان جلسه از محبوبه حیدریان مسئول کانون مهدی‌شهر با تقدیم لوح و هدیه‌ای تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =