فراخوان نخستین جشنواره ادبی هنری «عکس‌نگار» منتشر شد

نخستین جشنواره ادبی هنری «عکس‌نگار» از سوی آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری در سه بخش و برای دو گروه از مخاطبان (کانونی و آزاد) برگزار می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در دنیای امروز، همنشینی هنرهای مختلف، ظرفیت‌های بیانی تازه و قابلیت‌های جدیدی برای انتقال اندیشه و احساس به وجود آورده و کلام در ترکیب با دیگر هنرها از جمله هنرهای بصری مثل عکاسی، قدرت و ظرفیت مضاعفی پیدا کرده است.  در کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز گاهی از عکس و تصویر به عنوان محرک‌های نوشتاری استفاده می‌شود. بر این اساس مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون، نخستین جشنواره ادبی هنری «عکس‌نگار» را برگزار می‌کند. این جشنواره در سه بخش و برای دو گروه از مخاطبان (کانونی و آزاد) برگزار می‌شود.

موضوع‌های جشنواره ادبی هنری «عکس‌نگار» نیز شامل خانه‌های قدیمی، محیط زیست، قهرمان من، خانواده‌ من و فضای مجازی است و از میان مخاطبان کانونی گروه‌های سنی نونگاه (۱۲+)، نوجوان (۱۵+)، اعضای ارشد کانون (۱۹ تا ۲۲ سال)، بزرگسال (ویژه‌ مربیان و کارشناسان کانون) می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

بخش اول جشنواره

بخش اول جشنواره ویژه اعضای انجمن شاعران و نویسندگان نوجوان، مربیان و کارشناسان ادبی کانون است. در این بخش تعدادی از عکس‌های برگزیده مهرواره‌های عکاسی سال‌های گذشته، با توجه به موضوع‌های جشنواره، از سوی دبیرخانه‌ جشنواره انتخاب شده و به استان‌ها ارسال می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن انتخاب یک یا چند عکس از میان عکس‌های ارسالی، شعری کوتاه با الهام از آن بنویسند. (فایل عکس‌های انتخابی در گالری مجازی سایت kpf.ir قابل دسترسی است.)

مشخصات شعرهای ارسالی در این بخش شامل: شعر باید براساس درک و دریافت شخصی شرکت‌کننده و در ارتباط با مضمون یا سوژه‌ عکس موردنظر باشد، شعر باید کوتاهِ کوتاه و در یکی از در قالب‌های دوبیتی، رباعی، تک‌بیت، نیمایی یا سپید باشد، هر فرد می‌تواند حداکثر با ارسال ۵ شعر در جشنواره شرکت کند. (این ۵ شعر می‌تواند برای یک عکس سروده شود یا ۵ شعر برای ۵ عکس)، شعرها باید جدید باشند و لزوما برای عکس موردنظر سروده شده باشد و شعرهای ارسالی نباید پیش از این برای هیچ جشنواره یا مسابقه‌ای ارسال شده باشد.

مراحل شرکت در بخش اول جشنواره عبارت است از: انتخاب یک یا چند عکس از میان عکس‌های ارسالی، سرودن شعر کوتاه بر اساس عکس یا عکس‌های انتخاب شده (شعرها حتما باید عنوان داشته باشند)، نوشتن مشخصات کامل زیر در یک فایل با فرمت word شامل نام و نام خانوادگی، سن، تحصیلات، نشانی دقیق پستی، شماره تلفن ثابت و همراه، مشخصات عکس انتخابی، متن شعر.

بخش دوم جشنواره

بخش دوم جشنواره ویژه‌ اعضای انجمن عکاسان نوجوان، مربیان و کارشناسان هنری کانون است. در این بخش شرکت‌کنندگان می‌توانند با الهام از عکس‌هایی که خودشان گرفته‌اند و با توجه به موضوع‌های ارائه شده، قطعه‌ ادبی یا نثر کوتاه (حداکثر در ۵۰ کلمه) بنویسند.

مراحل شرکت در بخش دوم جشنواره عبارت است از: انتخاب یک یا چند موضوع از میان موضوع‌های اعلام شده، گرفتن عکس با موضوع انتخاب شده (با دوربین عکاسی یا گوشی تلفن همراه)، نوشتن متن یا قطعه‌ ادبی با الهام از عکس (متن ادبی حتما باید عنوان داشته باشد)، نوشتن مشخصات هر عکس در یک فایل با فرمت word همانند نمونه‌: نام خانوادگی عکاس، شماره عکس، برای مثال Taheri reza:۱، ارسال متن یا قطعه‌ ادبی به همراه عکس مورد نظر و مشخصات شرکت کننده در یک فایل  word شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، تحصیلات، نشانی دقیق پستی، شماره تلفن ثابت و همراه (عکس‌ها باید دارای عنوان بوده و اطلاعات مربوط به مکان و زمان عکسبرداری در فایل ‌word درج شوند.)

بخش سوم جشنواره

این بخش ویژه مخاطبان آزاد (غیرکانونی) است. در این بخش شرکت‌کنندگان می‌توانند بر اساس توانمندی یا علاقه‌ خود به یکی از دو شیوه‌ اعلام شده، آثار خود را مستقیما در مهلت مقرر به دبیرخانه کشوری جشنواره ارسال کنند: روش اول؛ انتخاب عکس از میان عکس‌های انتخابی دبیرخانه و نوشتن شعر کوتاه با الهام از آن (فایل عکس‌ها در گالری مجازی سایت kpf.ir قابل دسترسی است) و روش دوم؛ گرفتن عکس بر اساس موضوع‌های جشنواره و نوشتن متن ادبی یا شعر کوتاه با الهام از آن.

گروه سنی مخاطبان بخش آزاد (غیرکانونی) ۱۲ تا ۱۸ سال است و ارسال آثار در این بخش صرفا از طریق نشانی ایمیل jashnvare@kpf.ir  امکان‌پذیر است.

همچنین داوری و انتخاب آثار در این بخش، به صورت جداگانه از سایر بخش‌ها انجام خواهد شد. تکمیل و ارسال فرم شرکت در جشنواره برای مخاطبان آزاد الزامی است. (این فرم، پیوست فراخوان است)

مشخصات عکس ارسالی در این بخش عبارت است از: عکاسی می‌تواند با موبایل یا دوربین عکاسی صورت گیرد، عکس‌ها می‌توانند رنگی یا سیاه و سفید باشد، ویرایش عکس‌ها تا جایی که موجب خدشه‌دار شدن تصاویر نشود بلامانع است، تصاویر ارسالی با موبایل نباید کمتر از ۸ مگاپیکسل باشد، عکس‌ها می‌بایست دارای اطلاعات فنی ثبت عکس (اگزیف) و با فرمت jpg  و حداکثر حجم فایل ۱ مگابایت باشد، عکس‌های با کیفیت نامناسب از داوری حذف خواهد شد، فایل عکس‌ها نباید دارای امضای عکاس، پاسپارتو، قاب، تاریخ، واترمارک، لوگو و یا هرگونه نشانه تصویری دیگری باشد، شعر یا قطعه‌ ادبی باید براساس درک و دریافت شخصی شرکت‌کننده و در ارتباط با مضمون یا سوژه‌ عکس مورد نظر نوشته شود، هر فرد می‌تواند حداکثر با ارسال ۵ عکس و شعر (در یک یا چند موضوع) در جشنواره شرکت کند، آثار ارسالی نباید پیش از این برای هیچ جشنواره یا مسابقه‌ای ارسال شده باشند و آخرین مهلت ارسال آثار در این بخش ۳۰ مهر ۱۴۰۱ است.

تقویت و پرورش نگاه و توجه به پدیده‌های محیط پیرامون، کشف و پرورش استعدادهای ادبی و هنری نوجوانان و توجه دادن مخاطبان به دوستی، همبستگی و مشارکت در فعالیت‌های گروهی از اهداف کلی و ایجاد بستری مناسب برای برقراری ارتباط متقابل عکاسی و ادبیات، توجه دادن مخاطبان به بهره‌گیری از هنر عکاسی برای خلق آثار ادبی و تشویق مخاطبان به مطالعه و پرورش نگاه خلاق و جستجوگر آن‌ها اهداف جزئی این جشنواره است.

علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره ادبی هنری «عکس‌نگار» می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به فراخوان جشنواره مراجعه کنند و برای ارتباط با دبیرخانه جشنواره با شماره‌های ۰۲۱۸۸۹۷۱۲۸۸ ، ۰۲۱۸۸۹۷۱۲۸۹ و ۰۲۱۸۸۹۵۴۸۶۶ مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تماس بگیرند.

فراخوان نخستین جشنواره ادبی هنری «عکس‌نگار» 

عکس‌های جشنواره ادبی هنری «عکس‌نگار»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =