ویژه‌برنامه‌ی ادبی «وقتی پرستوها می‌آیند» در کانون سمنان

ویژه‌برنامه‌ی ادبی «وقتی پرستوها می‌آیند» با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، هم‌زمان با سال‌روز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری ویژه‌برنامه‌ی ادبی «وقتی پرستوها می‌آیند» هم‌زمان با سال‌روز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی پیش از ظهر چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، خبر داد و گفت: این ‌برنامه با همکاری اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در قالب کارگاه آموزشی «چگونگی تبدیل خاطره به داستان» با حضور نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون و دعوت از مصطفی امامی آزاده سرافراز و یحیی حسینی‌شریف رزمنده جانباز، به‌صورت مجازی در پیام‌رسان واتساپ اجرا شد.

خدابخشی در ابتدای سخنانش، سال ۱۳۶۹، روز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی را روزی عجیب به یادماندنی و با برکت دانست و گفت: کسانی‌که با نگاه کردن به اشک‌ها و تبسم‌های عاشقانه و شوق‌انگیز مقاوم و هم‌پیمان با خون شهدا به میهن عزیز بازگشتند.

فاطمه مصطفوی‌فر مدیر بخش ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سمنان نیز ضمن عرض تبریک فرارسیدن ۲۶ مرداد از اهتمام مدیرکل کانون پرورش فکری، کارشناسان، مربیان و اعضای فعال مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان از برگزاری این نشست، قدردانی و از همکاری در زمینه‌ی چاپ خاطرات این نشست در آینده‌ای نزدیک، ابراز خرسندی کرد.

در ادامه‌ی برنامه، امامی با بیان خاطره‌ای زیبا و به یادماندنی از دوران اسارت خود و تبریک سال‌روز بازگشت غرورآفرین آزادگان به میهن اسلامی، اظهار داشت: در سن ۱۲ سالگی، با اختیار و علاقه‌ی خویش به جبهه اعزام شد و در عملیات‌های مختلفی شرکت کرد ازجمله در عملیات بدر که نیروهای کمی حضور داشتند بعد از گذشتن از چند کیلومتر آب به زمین‌های عراق رسید و پس از پاتک نیروهای عراقی از ناحیه دو پا و دو دست مجروح شد و ۴۸ ساعت در آن منطقه با جراحات زیاد ماند تا این‌که عراقی‌ها بالای سرش آمده و او را به اسارت بردند.

وی یادآور شد: در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۶۳، مجروح و ۲۷ اسفند همان‌سال هم‌زمان با آغاز سال نو به اسارت دشمن درآمد و بعد از تحمل ۶ سال اسارت در زندان‌های مختلف عراق به میهن اسلامی بازگشت.

امامی در پایان سخنانش ضمن معرفی کتاب خود با عنوان «در ویلای صدام» از اعضا خواست تا برای آشنایی با خاطرات آن‌روزها، این کتاب و کتاب‌های دیگری که درباره‌ی اسرا به چاپ رسیده، مطالعه کنند.

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون سمنان در بخش دیگری از این برنامه در قالب گفت‌وگویی با اعضا به چگونگی تبدیل یک خاطره به متن داستانی پرداخت.

نصیری اظهار داشت: خاطره‌ها، بن‌مایه‌های خیلی‌خوبی برای نوشتن داستان هستند و یک داستان‌نویس علاقه‌مند دوست دارد بیش‌تر شنونده باشد و شنونده‌بودنش طوری است که دیگران با اطمینان به داشتن یک شنونده‌ی خوب، آنچه را که به خاطر دارند، تعریف می‌کنند.

وی در ادامه افزود: یک داستان‌نویس، کم‌تر صحبت می‌کند و بیش‌تر شوق حرف‌زدن در مصاحبت با دیگران را برانگیخته می‌کند؛ اما درخصوص خاطراتی که از دفاع مقدس سرچشمه می‌گیرند بایست بیش‌تر سعی کنیم به‌صورت مستند و واقعی، آن خاطرات را منعکس کنیم و در نظر داشته باشیم بخشی از مجموعه‌کتاب‌هایی که چاپ می‌شوند خاطرات اصلی دفاع مقدس هستند و براساس این خاطرات نوشته می‌شوند.

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون سمنان تأکید کرد: داستان‌هایی که به مدد تخیل پرشور یک نویسنده تبدیل به جهان متفاوتی می‌شوند بن‌مایه‌های اصلی آن همان‌خاطرات حقیقی رزمندگان جبهه است که نمونه‌های زیادی در این زمینه به چاپ رسیده است.

نصیری در پایان از اعضا خواست تا خاطرات دو مهمان برنامه را به داستان تبدیل کنند و برای مرکز آفرینش‌های ادبی کانون بفرستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =