دهه‌ی فرهنگی «ترویج معارف نماز» برگزار شد

هم‌زمان با دهه‌ی فرهنگی «ترویج معارف نماز» برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری، ادبی و دینی برای اعضای مراکز کانون پرورش فکری استان اردبیل اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، از ۲۱ مردادماه سالروز تأسیس ستاد اقامه نماز تا ۳۰ مردادماه روز جهانی مسجد، به‌عنوان «دهه فرهنگی ترویج معارف نماز» نام‌گذاری شده است و بر همین اساس، مراکز کانون پرورش فکری استان اردبیل در راستای گرامی این مناسبت، ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری، ادبی و مذهبی را با حضور اعضای کودک و نوجوان اجرا کردند.

مرکز شماره چهار کانون اردبیل

به مناسبت دهه‌ی فرهنگی «ترویج معارف نماز» و گرامی داشت روز جهانی مسجد مرکز شماره چهار کانون اردبیل با دعوت از روحانی محله «حجت‌الاسلام‌والمسلمین محرابی» نشست معارف نماز را با حضور تعداد ۳۰ نفر از اعضای نونهال و نونگاه برگزار کرد.

در این نشست، حجت‌الاسلام محرابی با اشاره به اهمیت آموزش نماز از سنین کودکی، گفت: نماز به‌عنوان یکی از آموزه‌های مهم دینی، تاثیر عمیقی در تربیت صحیح فرزندان دارد و بر همین اساس آموزش نماز برای کودکان و نوجوانان، در خانواده و مراکز فرهنگی موردتوجه قرار گیرد.

روحانی محله اسلام‌آباد اردبیل، تشویق و ترغیب را یکی از راه‌کارهای جذب فرزندان به نماز عنوان کرده و تصریح کرد: تشویق مناسب کودکان، آموزش نماز را تسهیل کرده و در استمرار آنان به انجام این فریضه‌ی الهی کارساز خواهد بود.

در ادامه این برنامه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محرابی بابیانی شیوا و شیرین، اعضا را با مسائلی همچون مقدمات، تعقیبات، آثار و برکات نماز و نحوه خواندن نماز جماعت و نماز جمعه آشنا کرده و در ادامه اعضا و مربیان مرکز با اقتدا به ایشان، نماز ظهر را اقامه کردند.

گفتنی است، با برگزاری کارگاه نقاشی نیز اعضای مرکز، تصاویری را با موضوع «خانواده و اقامه‌ی نماز» ترسیم نمودند.

مرکز فرهنگی و هنری کانون دولت‌آباد

به مناسبت دهه «ترویج معارف نماز» و روز جهانی مسجد، کارگاه آموزش احکام نماز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد برگزار شد.

در بخشی از این برنامه که در مسجد دهستان دولت‌آباد اجرا شد، حجت‌الاسلام صارمی، امام جماعت مسجد، در سخنان خود به نقش نماز در زندگی دنیوی و اخروی انسان‌ها اشاره‌کرده و گفت: یکی از مهم‌ترین واجبات دین مبین اسلام که مسیر تقرب به درگاه حضرت حق را هموار می‌کند، خواندن نماز است و این عمل تضمین‌کننده سعادت انسان در هر دوجهان است.

وی بابیان اینکه تمام تلاش دشمن بر مین‌زدایی از جامعه است، خاطرنشان کرد: برای مقابله با تهاجم فرهنگی عناصر بیگانه باید به مبانی دینی که اصل آن‌، نماز است، توجه ویژه داشته باشیم و با انجام فعالیت‌های دینی و مذهبی به‌عنوان یک عنصر فعال، در تربیت فرزندان این مرزوبوم بکوشیم.

کریم اصلان زاده مربی مسوول مرکز نیز، هدف از برگزاری این کارگاه را ترویج فرهنگ نماز و آشنایی اعضا با این فریضه الهی و همچنین افزایش سطح آگاهی کودکان و نوجوانان از احکام دینی و اسلامی عنوان کرده و با تشریح اهمیت نماز در اسلام و نقش آن در آرامش روحی و روانی انسان، به آموزش روش صحیح وضو گرفتن، آداب و احکام نماز پرداخت.

بر اساس این خبر، پاسخ گویی به مسائل شرعی توسط حجت‌الاسلام صارمی، برپایی نماز جماعت و اهدای جوایز، از برنامه‌های اجرا شده در این کارگاه آموزشی بود.

مرکز شماره دو کانون مشگین‌شهر

هم‌زمان با دهه‌ی فرهنگی ترویج معارف نماز و باهدف تبیین و اشاعه‌ی فرهنگ نماز و توجه و اهتمام به اقامه‌ی این امر الهی، برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و دینی با حضور اعضا و اولیا در مرکز شماره دو کانون مشگین‌شهر اجرا شد.

یکی از فعالیت‌های مرکز در این مناسبت، برگزاری نشست قرآنی با حضور اعضای مرکز به همراه اولیا بود.

در این نشست، لیلا مستعلی‌زاده، مربی مسوول مرکز، بابیان اینکه نماز عالی‌ترین راه عبادت و ارتباط انسان با خداوند است، تصریح کرد: حضرت سید الشهداء ویاران ایشان در سخت‌ترین شرایط و اوج مصیبت و بلا در روز عاشورا، مناجات و ارتباط با خداوند را فراموش نکرده و در بحبوحه جنگ، در وقت اذان ظهر، به اقامه‌ی این فریضه الهی پرداخت.

بهروز هواخواه مربی سیار روستایی مرکز نیز در خصوص مقدمات نماز، اهمیت نماز اول وقت و نمازهای واجب و مستحبی، برای مخاطبین صحبت کرده و آن‌ها را به نگهداری ثواب نماز با انجام اعمال خوب و دوری از اعمال زشت توصیه کرد.

در ادامه، مسابقه نقاشی با موضوع «چادرنماز من»، با شرکت اعضای کارگاه‌های هنری برگزارشده و از ال‌آی نجف اوغلی، عضو کتاب‌خوان و برگزیده مسابقه حال خوش خواندن با اهدای هدیه و لوح سپاس، تقدیر شد.

گفتنی است، پخش کلیپ، قصه‌گویی از داستان «برکت نماز»، آموزش مراحل صحیح وضو گرفتن، از دیگر فعالیت‌های مرکز در این برنامه بود.

مرکز فرهنگی و هنری کانون نیر

با توجه به اهمیت آموزش و برپاداشتن نماز به عنوان یکی از واجبات دین اسلام و لزوم اجرای برنامه‌های مختلف در ارتباط با ترغیب اعضا به اقامه این امر، مرکز فرهنگی هنری کانون شهرستان نیر، در دهه فرهنگی ترویج معارف نماز به اجرای فعالیت های مختلف پرداخت.

در اجرای برنامه های مرکز در این مناسبت، ابتدا کتاب «فرهنگ‌نامه‌ی نماز» معرفی و با روخوانی بخش‌هایی از آن، اهمیت و جایگاه این فریضه‌ی مهم برای اعضا توضیح داده شد.

همچنین با برگزاری کارگاه سفال‌گری، اعضای مرکز به ساخت دیوارکوب پرداخته و آیه ۴۰ سوره ابراهیم (رب اجعلنی مقیم الصلاة و من ذریتی ربنا و تقبل دعاء) را روی آن حکاکی کردند.

شایان‌ذکر است، شرکت اعضا و مربیان در نماز عبادی سیاسی جمعه، تشریح اهداف قیام امام حسین (ع) در ارتباط با نماز و معرفی کتاب «نماز در سیره و سخن معصومین علیهم‌السلام» از دیگر فعالیت‌های مرکز می‌باشد که در گرامی داشت دهه‌ی «ترویج معارف نماز» اجرا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =