نشست تخصصی پژوهشگران نوجوان در کانون سمنان

نشست تخصصی اعضای نوجوان پژوهشگر مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان با دعوت از نویسنده و پژوهشگر کانون تهران به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نشست تخصصی پژوهشگران نوجوان به‌منظور افزایش دانش علمی اعضای نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان به‌همت شهنار دامغانیان کارشناس آموزش و پژوهش استان با دعوت از مریم رضایی نویسنده، پژوهشگر، داور، کارشناس آموزش و پژوهش کانون تهران، پیش از ظهر یک‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ هم‌زمان با هفته‌ی دولت در پیام‌رسان واتساپ، برگزار و درخصوص «ایده‌یابی برای فعالیت پژوهشی» گفت‌وگو شد.

رضایی در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی مربیان و اعضای نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری با بیان تعریف مختصری از پژوهش و ویژگی‌های یک پژوهشگر بر توجه به مسائل پیرامون، داشتن پشتکار، جمع‌آوری اطلاعات و افزایش آگاهی درباره‌ی مسئله‌ی ذهنی، طرح پرسش‌های کاربردی برای موضوعات مختلف و... تأکید کرد.

وی در ادامه افزود: هرچه موضوع، ریزتر، جزیی‌تر و مشخص‌تر باشد، روند اجرای آن بهتر پیش می‌رود؛ چراکه یک موضوع کلی برای پژوهش مناسب نیست.

رضایی در بخش دیگری از سخنانش، اولین گام در پژوهش را پیدا کردن موضوع، عنوان و اظهار کرد: مشاهده‌ی درست، تقویت بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و حس لامسه از مقدمات توانایی برای پژوهش است و این امر نیاز به تمرین و ممارست دارد تا حواس پژوهشگر تقویت شود.

وی هم‌چنین یادآور شد: برای یافتن موضوع، ذهنی پویا و پرسشگر لازم است پس بایست به اطراف خود نگاه متفاوتی داشته باشیم.

رضایی با اشاره به ویژگی‌های یک پژوهشگر ازجمله نگاه دقیق به مردم در مکان‌های شلوغ، توجه به چیزهای خاص، پیگیری اخبار روز، ریشه‌یابی صداهای مختلف، یادداشت‌برداری، طراحی، عکاسی روزانه از وقایع و...، یادآور شد: این موارد از مقدماتی است که یک فرد در مسیر موضوع‌یابی پژوهش به آن نیاز دارد.

مهمان نشست پژوهشگران نوجوان کانون استان سمنان در پایان سخنانش ضمن معرفی منابع معتبر پژوهشی به پرسش‌های اعضای نوجوان پژوهشگر پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =