کد خبر: 317662
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
بازدید 103
قصه‌گو توصیف‌گر زیبایی‌هاست

کارگاه آموزش قصه‌گویی با تدریس آرام امینی مربی آفرینش‌های فرهنگی کانون کرمان و نفر اول جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، آرام امینی نفر اول نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و مربی فرهنگی مرکز شماره پنج شهر کرمان در کارگاهی دو روزه مبانی قصه‌ و قصه‌گویی را برای اعضا، والدین و تعدادی از معلمان آموزش و پرورش استان تشریح کرد.

بنابر این خبر، امینی ابتدا قصه را ابزاری برای تبادل فرهنگ، تاریخ، اعتقادات و نزدیکی انسان‌ها معرفی کرد و گفت: پاسداری از ادبیات شفاهی، دسترسی به تجربیات گذشته، آگاهی از خواسته‌ها و آرزوهای پیشینیان و ایجاد پیوند فرهنگی میان نسل‌ها از مواردی است که بحث قصه‌گویی را برای جامعه امروز به یک نیاز تبدیل کرده است.

وی درباره قصه‌گو گفت: قصه‌گو توصیف‌گر زیبایی‌هاست و رسالت قصه‌گو تربیت غیرمستقیم و ایجاد تفکر است و یک قصه در مرحله اول به ظواهر و عناصر بصری جذاب نیاز دارد و قصه‌گو باید قبل از انتخاب قصه نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کند. شناخت روحیه و ابعاد شخصیتی فرد، قصه‌گو را برای انتخاب قصه مناسب یاری می‌کند چنانچه برای افراد درون‌گرا قصه‌های احساسی و برای برون‌گراها قصه‌های اجتماعی می‌تواند مناسب‌تر باشد.

قصه‌گوی برگزیده کشوری تمرین، اعتماد به نفس و اطلاعات را از خصیصه‌های اساسی قصه‌گو دانست و اضافه کرد: قصه‌گو برای انتقال حال و تجربه خوش به دیگران باید قصه‌ای را که خودش از آن لذت می‌برد انتخاب کند و بارها و بارها متن قصه را بخواند. همچنین خلاصه‌ و ساده‌نویسی متن مرحله بعدی آماده‌سازی قصه است.

امینی برای قوام آمدن قصه اضافه‌ کردن دروغ‌های شیرین و خیال‌پردازی را توصیه کرد و افزود: مقدمه‌چینی قصه باید از سوی خود قصه‌گو طراحی و اجرا شود و به تعداد آدم‌ها مقدمه متفاوت چون آواز، بازی، طرح سوال، مکان و ... وجود دارد و می‌تواند بر اساس شخصیت‌های داستان، مکان و جغرافیا و یا حوادث داستان بیاید.

آشنایی با انواع قصه، هدف‌های قصه‌گویی، مراحل انتخاب و آماده‌سازی و پایان‌بندی قصه، پوشش قصه و لحن و بیان مباحث دیگر این نشست تخصصی بود که ۵ و ۷ شهریور ۱۴۰۱ در سالن مهر اداره‌کل کانون استان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =