چگونگی عکاسی از طبیعت بیجان در انجمن عکاسان کانون سمنان

بیست‌وچهارمین جلسه‌ی مجازی اعضا و مربیان انجمن عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان با موضوع طبیعت بیجان، برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مژگان سیدمفید مربی هنری مجتمع و مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون سمنان و نماینده انجمن عکاسان نوجوان استان از برگزاری بیست‌وچهارمین ‌جلسه‌ی این انجمن، پیش از ظهر چهارشنبه نهم شهریور ۱۴۰۱ با موضوع طبیعت بیجان، خبر داد و گفت: آقایی در تعریف طبیعت بیجان آن را گونه‌ای از عکاسی یا نقاشی از اشیا دانست که از فاصله‌ی نسبتاً نزدیک از موضوعاتی مثل میوه، گل، پارچه، آلات موسیقی و... انجام شود.

وی در ادامه افزود: طبیعت بیجان به‌عنوان یک ژانر عکاسی مستقل در عکاسی(still life photography) مانند برخی ژانرهای دیگر به‌دلیل قدمت هنر نقاشی، از این هنر ریشه گرفته است.

آقایی یکی از دلایل نقاشی هنرمندان از اشیای بیجان را قرار دادن فرصت مناسبِ این ژانر برای مطالعه‌ی شکل، نور، سایه و هم‌چنین ترکیب‌بندی در اختیار آن‌ها، عنوان و اظهار کرد: در بیش‌تر اوقات هنرمندان سعی می‌کردند با قراردادن اشیایی در کنار هم، پیامی را به بیننده انتقال دهند و پس از مدتی، برخی نقاشان مانند پل سزان و ژرژ براک، تغییراتی در این سبک به‌وجود آوردند که تا حدی به اختراع عکاسی مرتبط بود، با این توضیح که آن‌ها با وجود دوربین عکاسی و ثبت دقیق اشیا توسط آن، دیگر لزومی به کشیدن نقاشی دقیق و واقع‌گرایانه نمی‌دیدند، بنابراین شاید احساس آزادی بیش‌تری داشته و ذهنیات و احساس خود را وارد نقاشی‌های خود کرده و سبک‌هایی مثل کوبیسم، امپرسیونیسم و... به‌وجود آمدند.

مهمان انجمن عکاسان کانون سمنان تأکید کرد: وجه تمایز عکاسی طبیعت بیجان در واقع این‌ است که از شکار لحظه‌ها خبری نیست و عکاس صحنه‌ی خود را خیلی حساب‌شده چیده و نور را کاملاً تحت کنترل دارد.

وی افزود: پیشگامان عکاسی مانند نیپس، داگر و تالبوت نیز با تأثیر از نقاشان، ابتدا به عکاسی طبیعت بیجان روی آوردند که شاید یکی از دلایل آن، نبود امکانات فنی برای ثبت سوژه‌های متحرک بود؛ البته این دلیل نیز وجود داشت که آن‌ها متأثر از نقاشان بودند و علاقه داشتند هنر خود را به نقاشی نزدیک کنند.

آقایی در بخش دیگری از سخنانش ضمن معرفی چند عکاس پیشگام در طبیعت بیجان تصریح کرد: در این ژانر، شما چیزهای زیادی درخصوص نورپردازی، تأثیر زاویه دید و شدت نور، چیدمان و ترکیب‌بندی خواهید آموخت؛ چراکه فرصت کافی خواهید داشت تا تمام این موارد را تغییر داده و کنترل کنید.

وی در ادامه با ارائه‌ی نمونه آثار زیبایی از دو نوع نورپردازی متداول در ژانر طبیعت بیجان؛ یعنی low key و high key درباره‌ی سه نوع نور متداول طبیعی، محیطی و مصنوعی و هم‌چنین ویژگی‌های نور ازجمله رنگ، جهت تابش و چگالی آن، مطالبی بیان کرد.

آقایی، خاصیت مهم دیگر نور را جهت تابش آن، عنوان و اظهار داشت: با توجه به این‌که ما از چه چیزی عکاسی می‌کنیم بایست زاویه‌ی مناسبی برای تابش نور انتخاب کنیم.

مهمان انجمن عکاسان کانون سمنان در بخش دیگری از سخنانش توجه اعضا را به موضوع ترکیب‌بندی جلب کرد و از اعضا خواست تا از قوانین ترکیب‌بندی در عکاسی استفاده کنند و دقت در فضای منفی و سادگی عکس و هم‌چنین لزوم تمیزی اشیایی را که از آن‌ها عکاسی می‌کنیم، ضروری دانست و با ارسال نمونه‌عکس‌های زیبایی از ترکیب‌بندی، برخی از قوانین آن را بازگو کرد.

گفتنی است، استفاده از پس‌زمینه‌ی سفید و رفلکتورها(حرفه‌ای یا حتی ساده و دست‌ساز)، استفاده از آینه در ایجاد عکس خوب با نور مناسب، داشتن برنامه‌ریزی دقیق، یادداشت‌برداری از تنظیمات دوربین و یا چینش صحنه در نمونه‌عکس‌های مؤفق و... از دیگر مطالب بیان‌شده در این جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =