دو انجمن تخصصی شعر و داستان کانون سمنان در فضای مجازی برگزار شد

دو انجمن تخصصی شاعران و نویسندگان نوجوان آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان به‌صورت مجازی، برگزار و شاعرانه‌ها و آثار داستانی اعضا نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از برگزاری بیست‌وششمین جلسه‌ی انجمن شاعران نوجوان و بیست‌وسومین جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان آفرینش استان پیش از ظهر پنج‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در فضای مجازی خبر داد و گفت: در این دو نشست که با همکاری مربیان ادبی اجرا شد الهام شایگان‌پور مربی ادبی کانون ایوان‌کی به نقد سه اثر شعری از اعضای انجمن پرداخت و درخصوص طبیعت‌گرایی در شعر مطالبی بیان کرد.

دو انجمن تخصصی شعر و داستان کانون سمنان در فضای مجازی برگزار شد

وی در نقد و بررسی شاعرانه‌های اعضای نوجوان اظهار داشت: توجه به طبیعت در شعر در بسیاری از آثار دیده می‌شود و از آنجایی‌که هر کس در زندگی‌اش تجربه‌های منحصر به‌فرد خودش را دارد، نوع نگاهش به پدیده‌ها هم متفاوت و منحصر به‌فرد خواهد بود.

شایگان‌پور یادآور شد: برای پرداختن به طبیعت در شعر می‌توان هم به زبان وصفی شعر سرود و هم با استفاده‌ی مستقیم از واژه‌هایی که در طبیعت هستند مانند کوه، دشت، خورشید، نسیم و...، هم­چنین از آرایه‌های ادبی چون استعاره، تشبیه و مجاز در شعر بهره برد.

مهمان انجمن شاعران آفرینش کانون سمنان در ادامه‌ی سخنانش با اشاره به نصیحت مولانا مبنی بر این‌که «خاموش باشیم و کم گوییم» تأکید کرد: برای کم‌گویی از کشف نشانه‌های طبیعت و بیان آن‌ها به زبان آرایه‌ها در شعر، استفاده و سعی کنیم تا تصاویر تازه‌تر و بکری از طبیعت ارائه دهیم.

وی هم‌چنین به استفاده از زبان امروزی در شعر به‌ویژه شعر نوجوان، اشاره و خاطرنشان کرد: برخی از واژه‌ها و شیوه‌ی بیان جمله‌ها به شکل قدیمی، دیگر در شعر امروز کاربرد و جایی ندارد، پس بهتر است به‌جای بیان «از این گل خوشترم آمد» بگوییم که «از این گل بیش‌تر خوشم آمد».

گفت‌وگومحور بودن اثر، نشانه‌ی تسلط نویسنده بر دیالوگ‌ها است

سمانه شجاعی مربی ادبی مراکز فرهنگی‌هنری کانون مهدی‌شهر و سرخه در نقد اثر اعضای انجمن نویسندگان نوجوان استان با اشاره به بهره‌گیری مناسب عضو از گفت‌وگوها در داستان، گفت‌وگومحور بودن اثر را نشانه‌ی تسلط او بر دیالوگ‌ها، عنوان و اظهار کرد: عضو در خلق این اثر، توانسته ماجرای داستان را در قالب گفت‌وگو به مخاطبان خود منتقل کند؛ اما گذاشتن تمام این بار بر دوش گفت‌وگوها، کافی نیست و نیاز است تا به تناسب از عناصر دیگر هم در پیش‌برد روند داستانی بهره گیرد.

سیما امیرعبدالهیان مربی مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون دامغان نیز در بررسی و نقد آثار اعضای این انجمن، پیرنگ در داستان را از اصلی‌ترین عناصر دانست که چهارچوب اصلی و منطقی داستان را مشخص می‌کند؛ اما در اثر ارائه‌شده‌ی عضو، پیرنگ با به‌هم‌ریخنگی روبه‌رو است و این موضوع، درک روند اتفاق‌ها را برای خواننده دشوار می‌کند.

وی در تکمیل سخنانش افزود: بازگشت به گذشته، تکنیکی است که اگر به‌درستی در داستان استفاده نشود، مخاطب دچار سردرگمی می‌شود و نخ ارتباطی میان زمان‌بندی اتفاقات و روند داستان را پیدا نمی‌کند.

گفتنی است، پخش موسیقی، بررسی نقدهای گروهی اعضا و معرفی کتاب زنده‌یاد عباس معروفی از دیگر برنامه‌های این جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =