کد خبر: 317817
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
بازدید 218
مهمترین ویژگی قصه مدرن تغییرپذیری است

قصه‌گویی مدرن از سوی ناهید پذیرایی برای اعضای انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان تشریح شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، نشست تخصصی مجازی آموزش «قصه‌های مدرن» با تدریس ناهید پذیرایی کارشناس آفرینش‌های فرهنگی کانون استان هرمزگان و مدرس و داور قصه‌گویی برای اعضای انجمن قصه‌گویی کانون کرمان ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ برگزار شد.

بنابر این خبر، این نشست با طرح پرسش «مدرن یعنی چه؟» و «آیا شما مدرن هستید؟» آغاز شد و بعد از گفتگو پیرامون این موضوع به ویژگی‌های قصه‌های مدرن پرداخته شد.

این در حالی است که، ناهید پذیرایی مهمترین ویژگی قصه مدرن را هم‌سو بودن با تغییرات دانست و بیان کرد: از اصول مدرن شدن شناخت و بررسی خود قصه‌گو است. افراد معمولا به گروه‌های مشتاق به تغییر که آگاهانه مهیای تغییر هستند و کوشا در تغییر تقسیم‌بندی می‌شوند.

پذیرایی قصه‌گویی و کتاب‌خوانی در گذشته را به قصه و کتاب برای بزرگسال و اهمیت به بزرگسال مختص دانست و افزود: هانس کریستین اندرسون برای اولین بار در روند قصه و داستان بزرگسال تغییر ایجاد و پایه‌های قصه‌ و داستان برای کودک را پی‌ریزی کرد.

وی درباره ابزار مدرن در قصه‌گویی موارد برای چه گروه سنی، چه مخاطبی، چه زمان و مکانی و شرایط جسمانی مخاطب را مهم خواند و گفت: ابزار قصه‌گویی باید با هماهنگی با قصه و قصه‌گو به صورت گام به گام تعریف و طراحی شود.

پذیرایی درباره متن قصه ذکر کرد: انتخاب متن برای قصه مدرن و مخاطب امروزی با توجه به تنوع حال حاضر باید سخت‌گیرانه و با وسواس بیشتری انجام شود همچنین از آنجا که قصه‌های طولانی نوجوان امروز را جذب نمی‌کند و رغبت به شنیدن قصه‌های کوتاه در این نسل بیشتر شده، قصه ۹۰‌ثانیه‌ای جشنواره قصه‌گویی خلق شد و قصه‌گو را در استفاده از ابزار مدرن چون ادیت، انیمیشن و ... آزاد گذاشت.

مدرس و داور قصه‌گویی توصیه کرد: برای بازنویسی یک قصه مدرن بهتر است متن قصه برای بچه‌ها بلندخوانی شود و اشارات و نکات مورد توجه آن‌ها به قصه اضافه شود.

آخرین مبحث نشست تخصصی قصه‌گویی با حضور کارشناس آفرینش‌های فرهنگی کانون استان هرمزگان استفاده از کلام و اصطلاحات مخاطب امروز در قصه و وارد کردن هیجانات و حرکات کودکان و نوجوان امروز در روند قصه‌گویی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =