رصد آسمانِ شب «شهر باران‌های نقره‌ای»

ویژه‌برنامه رصد آسمان در شامگاه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ به‌میزبانی مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت برگزارشد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این ویژه‌برنامه با هدف آشنایی مخاطبان با دانش نجوم، تقویت باورهای دینی آنان و پیوند هرچه‌بیشتر مخاطبان با خالق هستی، به میزبانی مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری رشت صورت‌گرفت و با استقبال گسترده کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها همراه‌شد.

مرتضی صومی، مدرس کارگاه‌های تخصصی کارگاه‌های حضوری مراکز کانون رشت و برخط استان گیلان نیز ضمن هدایت حاضران در رصد آسمان شب شهر رشت، به تشریح اصطلاحات نجومی و آشناسازی حاضران با صورت‌های فلکی پرداخت.

مقارنه ماه و قلب‌العقرب در این شب نیز بستری برای آگاهی‌بخشی هرچه بیش‌تر به علاقه‌مندان در ارتباط با اصطلاح« قمردر عقرب» فراهم‌کرد و مدرس برنامه هم‌چنین، از ستاره قلب‌العقرب، غول‌سرخ و چگونگی پایان عمر ستارگان برای مخاطبان صحبت‌کرد.

رصد آسمانِ شب «شهر باران‌های نقره‌ای»

رصد آسمانِ شب «شهر باران‌های نقره‌ای»

براساس این گزارش، دهانه‌ها و چاله‌های برخوردی سطح کره ماه نیز از بخش‌های مخاطب‌پسند این برنامه‌محسوب‌می‌شد و مطالب‌ارایه‌شده پیرامون چرخش‌ کره زمین، چگونگی جهت‌یابی با بهره‌گیری از ستارگان و سیارات، صورت‌های فلکی معروف تابستانی تابستانی همچون» دجاجه، شلیاق، عقاب، ذات‌الکرسی و.... هم مورد توجه علاقه‌مندان به علم نجوم واقع شد.

ادامه‌بخش این ویژه‌برنامه که با حضور معاون اداری‌مالی، سرپرست معاونت فرهنگی، کارشناسان فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان و بیش از ۸۰ علاقه‌مند به علم نجوم همراه‌بود، با تجلیل مسئولان ستادی از همکاران مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ رشت در برگزاری این ویژه‌برنامه‌همراه‌شد.

مسئولان کانون استان گیلان در ادامه، با اشاره به نقش موثر فعالیت‌های علمی در جذب‌ و پایدارسازی اعضا، تقویت دیدگاه‌های توحیدی و ایجاد تفکر خلاق اظهارکردند: کشف اسرار هستی، مسیری روشن برای آگاهی و افزایش هرچه بیش‌تر خالق هستی فراهم‌می‌کند.

خاطرنشان‌کردن اهمیت و جایگاه علم نجوم به عنوان یکی از شاخه‌های علوم تجربی نقش این فعالیت  در شکوفایی فکر و اندیشه افراد، از دیگر موضوع‌هایی بود که مورد توجه قرارگرفت و با تبیین این موضوع که کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به یادگیری مبانی نجوم و رصد پدیده‌های نجومی، درک بهتری از پدیده‌های آسمانی دارند، از نقش این فعالیت در استحکام  پایه‌های  علمی آنان در مقایسه با دیگر همسالان سخن‌به‌میان‌آمد.

ایجاد نگرش‌های مثبت، حس خودباوری و آگاهی نسبت به ضرورت توجه به فرهنگ و تمدن سرزمین مادری نیز از دیگر رهاوردهای فعالیت‌های نجومی است که در صحبت‌های مسئولان کانون گیلان به آنان اشاره و با توجه به استقبال حاضران در این ویژه‌برنامه، بر استمرار رصدهای شبانه و برگزاری آن با همراهی طیف گسترده‌تری از مخاطبان تاکیدشد.

رصد آسمانِ شب «شهر باران‌های نقره‌ای»

رصد آسمانِ شب «شهر باران‌های نقره‌ای»

رصد آسمانِ شب «شهر باران‌های نقره‌ای»

رصد آسمانِ شب «شهر باران‌های نقره‌ای»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =