دومین نشست نهاد اقدام‌پژوهی کانون استان اردبیل/ فعالیت‌های پژوهش‌محور توسعه می‌یابد

دومین جلسه‌ی نهاد اقدام پژوهی کانون پرورش فکری استان اردبیل در سال ۱۴۰۱، باهدف نهادینه کردن فعالیت‌های علمی و پژوهشی در مراکز، صبح روز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه با حضور اعضا در مرکز شماره ۵ اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، ملیحه ملک‌زاده فرد سرپرست کانون استان اردبیل در آغاز این جلسه بابیان اینکه در حوزه فعالیت‌های علمی و پژوهشی، مربیان و کارشناسان مربوطه نقش سازنده در تربیت و پرورش خلاقیت اعضا دارند، تصریح کرد: بستر فعالیت‌های علمی در حوزه‌های مختلف مراکز همچون اقدام پژوهی، پژوهش اعضا، مقاله‌نویسی و جُستارنویسی و ... فراهم و در این میان باید از کارهای ویترینی اکیداً پرهیز شود.

دومین نشست نهاد اقدام‌پژوهی کانون استان اردبیل/ فعالیت‌های پژوهش‌محور توسعه می‌یابد

ملک‌زاده فرد گفت: همواره باید نگاه مسوولان، کارشناسان و مربیان به فعالیت‌ها و برگزاری کارگاه‌ها، کیفی باشد و مهم‌ترین فعالیت ما که در کانون، کتاب‌خوانی است، در سایه‌ی پژوهش در عمل به‌خصوص با مشارکت اعضا و والدین آن‌ها میسر خواهد بود؛ بنابراین به‌عنوان یک وظیفه‌ی انسانی و اجتماعی تلاش کنیم در این خصوص تسهیلگر باشیم.

او اظهار امیدواری کرد، این نشست آغازگر فصلی نو در ارتقا فعالیت‌های پژوهشی استان باشد و بتوانیم شاهد رونق این فعالیت‌های تخصصی در مراکز استان باشیم.

در این نشست تخصصی طبق برنامه زمان‌بندی، مباحث باهدف بررسی و آسیب‌شناسی آثار اقدام‌پژوهی مراکز بین سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آغاز شد و در ادامه مقرر شد عناوین طرح‌ها با توجه به شرایط وضع موجود، جذب و پایدارسازی اعضا و هم‌چنین بهینه‌سازی فعالیت‌ها به‌خصوص در حوزه آموزش‌های تخصصی، اصلاح و پیشنهاد شود.

شناسایی اعضای فعال و پژوهشگر با اجرای فعالیت‌های ترکیبی در قالب کارگاه‌های پژوهش‌محور، استفاده از ظرفیت‌های مراکز و بررسی موانع و مشکلات در این خصوص، اجرای فعالیت‌های کمی و کیفی و برگزاری وبینارهای تخصصی در مراکز استان با حضور اعضا، از موضوعات مهم جلسه بود که مقرر شد در این خصوص فعالیت‌های علمی و پژوهشی در چشم‌انداز ۱۴۰۲ پیشنهاد، اجرایی و کاربردی شود.

در ادامه اعضای نهاد تعامل بیشتر مربیان با رابطان اقدام پژوهی استان را خواستار شدند و پس از تجزیه‌وتحلیل آثار ارایه شده در سال ۱۴۰۱، در خصوص موضوعات مطروحه به تبادل‌نظر پرداختند.

شایان‌ذکر است، فعالیت‌های اقدام پژوهی مراکز استان در چشم‌انداز ۱۴۰۲، طبق اهداف از پیش تعیین‌شده، از فصل زمستان ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و نظارت مستمر در این خصوص طبق نظر اعضای نهاد می‌باشد که مصوب شد؛ مراکز فرهنگی ‌هنری هدف، مجریان طرح‌های اقدام‌پژوهی و سایر مراکز استان، فعالیت‌های پژوهش اعضا و جُستارنویسی را به‌صورت تخصصی در دستور کتاب کار خود قرار دهند.

هم‌چنین تهیه موضوع‌های مناسب علمی برای طرح‌های اقدام پژوهی سال ۱۴۰۲ با همکاری رابطان پژوهش مراکز و هدایت طرح‌ها طبق سرفصل‌های مربوطه و ارسال فصلی گزارش‌ها به ستاد، تهیه و تدوین شیوه‌نامه استانی پژوهش اعضا و ابلاغ آن به مراکز و اجرا از سال ۱۴۰۲ و هم‌چنین تهیه آرشیو اطلاعاتی اعضای پژوهشگر، برگزاری سومین نشست نهاد اقدام پژوهی به‌صورت مجازی با حضور رابطان اقدام پژوهی مراکز کانون استان با موضوع هفته پژوهش در مهرماه سال ۱۴۰۱ و تعامل و هم‌اندیشی با مراکز دانشگاهی و پارک علم و فناوری استان و دعوت از صاحب‌نظران امر جهت برگزاری نشست‌های تخصصی، ازجمله مصوبه‌های این نشست بود.

از دیگر مصوبه های این نشست می‌توان به برگزاری کارگاه‌های تخصصی با عنوان «پرورش نگاه پژوهشگر» از فصل پاییز سال ۱۴۰۱ در مراکزی که پتانسیل و امکانات اجرای این فعالیت را داشته باشند، تهیه منابع و مآخذ و بانک اطلاعاتی مرتبط با فعالیت‌های «پژوهش در عمل» و «پژوهش اعضا» از طریق وب‌سایت‌ها، فصل‌نامه‌ها و ...  و هم‌چنین تقدیر از فعالان عرصه‌های پژوهش در عمل و پژوهش اعضا در هفته پژوهش، اشاره کرد.

قابل‌ذکر است که بررسی راه‌کارهای تحکیم و تشویق فعالیت‌های اقدام پژوهی، امکان‌سنجی مراکز استان در خصوص توسعه فعالیت‌های اقدام پژوهی، بررسی راه‌کارهای کیفیت‌بخشی طرح‌های اقدام پژوهی و اتخاذ راه‌کارهای لازم جهت بازنشر یافته‌های اقدام پژوهی در مراکز استان از موضوع‌های این نشست بود.

دومین نشست نهاد اقدام‌پژوهی کانون استان اردبیل/ فعالیت‌های پژوهش‌محور توسعه می‌یابد

یادآوری می‌شود ایرج حسینی کارشناس آموزش و پژوهش به‌عنوان دبیر، فتانه احمدی هادی کارشناس امور فرهنگی، زهرا محیطی مربی مسوول امور فرهنگی کانون شهرستان خلخال، اکرم راضی مربی مسوول امور فرهنگی مرکز شماره یک کانون کوثر و لیلا مستعلی‌زاده مربی مسوول امور فرهنگی مرکز شماره دو کانون مشگین‌شهر اعضای نهاد اقدام پژوهی کانون استان اردبیل را تشکیل می‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =