ترکیب کلیات و جزئیات داستان را خوشمزه می‌کند

نشست انجمن ادبی رویش زراوند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زرند با حضور سجاد منصوری نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، انجمن ادبی رویش زراوند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زرند با مسئولیت ریحانه یزدانی این بار برای نقد و بررسی آثار اعضای انجمن از سجاد منصوری نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر دعوت کرد تا در نشست ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ مهمان و کارشناس انجمن باشد.

بنابر این خبر، سجاد منصوری ابتدا درباره خوانش داستان توضیحاتی داد و بیان کرد: هر کلمه و جمله بار عاطفی ویژه خودش را دارد و هنگام خواندن داستان این بار عاطفی همچون هیجان، غم، تعجب، ترس و ... باید منتقل شود تا برای شنونده جذابیت داشته باشد. خوانش چندباره داستان با صدای بلند و رسا از دیگر توصیه‌های او به اعضای انجمن رویش زراوند بود.

منصوری در ادامه ساختمان داستان را تشریح کرد و درباره نقطه شروع، اتفاقات، گره‌افکنی، گره‌گشایی و نقطه اوج توضیحاتی داد و افزود: یک داستان در زنجیره ارسطویی از داستانک‌های کوچک‌تری تشکیل شده است و هرچه ارتباط بین این داستانک‌ها قوی‌تر باشد داستان اصلی هم منسجم‌تر خواهد بود. همچنین نویسنده باید اتفاقات داستان را طوری بچیند که خواننده از جریان اصلی فاصله نگیرد و به مرور که قصه پیش می‌رود تمرکز از واقعه اصلی دور نشود.

وی اضافه کرد، گاهی توجه زیاد به جزییات باعث می‌شود کلیات فراموش شود و ساختار کلی داستان شکل نگیرد و ترکیب درست کلیات و جزئیات داستان را خوشمزه‌تر می‌کند.

مهمان نشست انجمن ادبی رویش زراوند عجله و شتاب را آفت داستان‌نویسی و ده‌ها بار بازنویسی داستان را لازمه یک اثر خوب دانست و گفت: تعیین هویت شخصیت‌ها چون سن و سال، جنسیت، علاقه‌مندی‌ها و ... و همذات‌پنداری با شخصیت‌های داستانی برای یک نوشته تاثیرگذار واجب است.

سجاد منصوری نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان و بازیگر در پایان این نشست یادآور شد: هر چه درد و دغدغه محیط اطراف یک نویسنده بیشتر باشد، سوژه‌های بیشتر و بهتری هم برای نوشتن خواهد داشت.

ترکیب کلیات و جزئیات داستان را خوشمزه می‌کند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =