۱۳ قصه‌گوی چهارمحال و بختیاری به مرحله منطقه‌ای جشنواره ملی قصه‌گویی راه یافتند

۱۳ قصه‌گو در مرحله استانی بیست‌وچهارمین جشنواره قصه‌گویی چهارمحال و بختیاری به مرحله منطقه‌ای راه یافتند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، حجت‌الله آسمند روز پنجشنبه در اختتامیه مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی اظهار داشت: هنر قصه‌گویی یکی از ۶۲ فعالیت متنوع کانون است که توسط مربیان توانمند و اعضا در سطح کتابخانه‌های این سازمان به نمایش گذاشته می‌شود. 

۱۳ قصه‌گوی چهارمحال و بختیاری به مرحله منطقه‌ای جشنواره ملی قصه‌گویی راه یافتند
وی گفت: در گذشته پدربزرگ، مادربزرگ‌ها و والدین به هنر قصه‌گویی علاقه فراوانی داشتند که هنری کم‌هزینه و پرفایده است و باید مورد توجه معلمان، مربیان و والدین قرار گیرد تا بتوانیم اصول تربیتی را آموزش دهیم. 

۱۳ قصه‌گوی چهارمحال و بختیاری به مرحله منطقه‌ای جشنواره ملی قصه‌گویی راه یافتند
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با اشاره به اینکه هنر قصه‌گویی بر رشد شخصیت، منش، فضیلت‌های اخلاقی و رفتار کودک و نوجوان تاثیر بسیار زیادی دارد بیان داشت: نتایج پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد به وسیله قصه می‌توان مهارت‌های شنیداری، گفتاری و رفتاری کودک و نوجوان را شکل داد و به رشد فکری و فرهنگی او کمک کرد. 
آسمند عنوان داشت: جشنواره‌های متعدد قصه‌گویی با هدف دستیابی به اهداف آموزشی و انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی از سال ۷۶ تاکنون در سطح ملی و استانی برگزار شده است که بیست‌وچهارمین مرحله جشنواره ملی نیز امسال برگزار می‌شود.
وی اضافه کرد: باید با توجه به رشد الکترونیکی که طی دهه‌های اخیر اتفاق افتاده قصه‌گویی انجام شود چراکه ذائقه کودکان با گذشته تفاوت دارد و باید از تلفیق روش‌های سنتی و جدید در راستای قصه‌گویی و انتقال مفاهیم استفاده کرد. 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکون و نوجوانان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: مرحله استانی جشنواره از سه ماه پیش در حال اجرا است و حدود ۴۰۰ علاقمند به قصه‌گویی در بخش‌های دینی، آیینی، سنتی و زبان اشاره در سامانه نام‌نویسی کرده‌اند که از این تعداد آثار حدود ۳۰۰ نفر در سامانه بارگزاری شد و ۱۳۰ قصه در مرحله استانی داوری شدند که از این مجموع ۱۳ نفر به مرحله منطقه‌ای راه پیدا کردند. 


در ادامه این آیین حمید رضایی عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد بیان داشت: متون ادبی کشور ما سرشار از قصه‌های بزرگان و فرهیختگان است و بزرگترین کتاب قصه‌ای که بر ادبیات فارسی و ادبیات عرب تاثیرات فراوانی داشته قصه‌های هزار و یک شب است که بسیاری از نویسندگان به تأسی از آن قصه گفته‌اند و به تبع آن قصه‌های هزار و یک روز در اروپا نیز شکل گرفت.

وی بیان داشت: در قصه، کودکان و نوجوانان با مهارت‌های زیادی از جمله مهارت تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، تفکر انتقادی، مهارت‌های بین‌فردی و مهارت سازگاری آشنا می‌شوند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد تشریح کرد: قصه‌ها با توجه به اقلیم هر منطقه و شهر و روستا فرق دارند و مربیان می‌توانند از این ظرفیت برای بازآفرینی و آموزش استفاده کرده و مفاهیم مهم رشدی و تربیتی را به کودکان و نوجوانان تعلیم دهند. 
در ادامه آیین اختتامیه جشنواره استانی، مسئول سابق موزه آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری بابک زمانی عنوان داشت: می‌توان جشنواره قصه‌گویی را قصه‌واره نامید و قصه‌واره باید راهی برای تغییر در نکات و مطالب آموزنده قصه‌ها با توحه به تغییرات شیوه زندگی باشد. 

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی امروزه با گذشته تفاوت دارد و مفاهیم نو باید به نسل جدید آموزش داده شود همانطور که کودک امروز با عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های زمان قدیم مفاهیم امروزی را درنمی‌یابند صرفا با قصه‌های قدیمی هم نمی‌توانند همه نکات مورد نیاز زندگی امروز را درک کنند و باید از دل قصه‌های قدیمی قصه‌های جدید ایجاد کرده و مفاهیم و نکات را از این طریق انتقال داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =