دومین نشست «کودک و نوجوان تراز امروز، آینده‌ساز فردا» برگزار شد

دومین نشست «کودک و نوجوان تراز امروز، آینده‌ساز فردا» در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست صبح روز سه‌شنبه ۳ آبان برگزار شد و علاقه‌مندان به‌صورت حضوری و مجازی این برنامه را دنبال کردند.

در ابتدای این نشست محمد لسانی، کارشناس رسانه و فضای مجازی مروری داشت بر مطالب مطرح شده در اولین جلسه این برنامه و تأکید کرد: امروز فرزندان ما براساس تأثیرات رسانه جامعه‌پذیر می‌شوند.

وی با بیان مثال‌هایی از برخی محتوای آسیب زننده در رسانه‌ها، خانواده‌ها و نظام آموزشی را موظف به هدایت و راهنمایی فرزندان برای استفاده از رسانه‌ها دانست.

لسانی تصریح کرد: فردیت، جداافتادگی و عدم اتصال به محیط از آسیب‌های یک جامعه رسانه زده است و فردی که به روش اشتباه با رسانه مواجه شود دچار این آسیب‌ها خواهد شد.

دومین نشست «کودک و نوجوان تراز امروز، آینده‌ساز فردا» برگزار شد

این کارشناس رسانه با اشاره به سه راهکار در مواجهه با رسانه‌ها عنوان کرد: گروهی نگاه خوش‌بینانه به رسانه دارند؛ در این نگاه فناوری کلا خوب و عالی است و باید به‌طور کامل از آن استفاده کنیم. نگاه خوش‌بینانه با این رویکرد که رسانه فرزندان ما را به جایگاه خوبی می‌رساند هیچ محدودیتی برای استفاده ندارد و منفعل است.

وی ادامه داد: حالت دوم نگاه بدبینانه است که فقط به بدی‌ها نگاه می‌کند و حتی جایی برای اعتماد و همراهی خانواده با فرزندان وجود ندارد. این نگاه نسبت به رسانه موضع منفعل دارد و تدبیرش رسانه‌هراسی است.

لسانی افزود: و نگاه واقع‌بین سومین حالت است؛ در این روش فرصت و تهدید کنار یکدیگر است. رویکردش نسبت به حال و آینده نگاه برنامه‌ریزی است و نسبت به رسانه موضع فعال دارد. تدبیر نگاه واقع‌بین، توانمندسازی و سواد رسانه‌ای است.

این کارشناس فضای مجازی اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که ببینید، تجربه و بررسی کنید و از منابع مختلف خبر بگیرید. خبرها همدیگر را تعدیل می‌کنند. ذهنی که خبر را از یک منبع می‌گیرد خطرناک است. یعنی اگر ذهنی خبر فضای مجازی و تلویزیون را با هم بررسی کند ذهن فعال می‌شود.

دومین نشست «کودک و نوجوان تراز امروز، آینده‌ساز فردا» برگزار شد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع چرخه سواد رسانه‌ای پرداخت و گفت: توانمندی‌های اصلی برای زیست در دنیای رسانه‌ای شامل چند مرحله است؛ مرحله اول: دسترسی است؛ یعنی بهره‌مندی و پیدا کردن. باید منابع خوب را پیدا کنیم. استفاده از منابع سطحی و دم دستی در رسانه خطرناک است، یعنی هرچیزی برای ما می‌آورند استفاده کنیم.

لسانی ادامه داد: مرحله دوم تجزیه و تحلیل است؛ خروجی‌ها را خوب ببینیم و تحلیل کنیم. فهم، نقد، بررسی صحت و اعتبار، بررسی پیامدها در این مرحله قابل توجه است.

وی افزود: مرحله بعد تولید است؛ هر جا تولید باشد آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند. ساخت محتوای خلاق و داشتن اعتماد به نفس به کاهش این آسیب‎ها کمک می‌کند. بازتاب مرحله دیگر است؛ در واقع فعالیتی که در رسانه داریم بازتاب اصول اخلاقی است که یاد گرفته‌ایم. تولیدات و مصرف ما بازتاب خبرهایی است که یاد گرفته‌ایم.

این کارشناس رسانه مرحله آخر را اقدام و اصلاح عنوان کرد و گفت: همه این موارد باید به حل مشکلات (خانواده، محل کار و جامعه) کمک کند.

لسانی بیان کرد: امروز زیست رسانه‌ای از زیست واقعی پیشی گرفته است و ذهن‌ها در این فضا ساخته می‌شود.

وی در ادامه درباره شرایط و نحوه استفاده از رسانه‌ها در گروه‌های سنی مختلف و لزوم نظارت والدین در سنین پایین با بیان مثال توضیح‌هایی ارائه داد.

در پایان این نشست محمد لسانی به سوال‌های حاضران در این نشست حضوری و مجازی پاسخ داد.

اولین نشست روز ۱۹ مهر همزمان با هفته ملی کودک با حضور رضا پورحسین رئیس دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران، محمد لسانی کارشناس رسانه و فضای مجازی و سجاد اسم‌حسینی مدیرمسئول خبرگزاری کودک و نوجوان، برگزار شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =