کد خبر: 319634
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
بازدید 216
رکن اصلی نمایش حرکت است

دوره آموزش «کارگردانی نمایش عروسکی» با حضور علیرضا آقایی برای مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، دوره آموزش دو روزه‌ «کارگردانی نمایش عروسکی» ۳ و ۴ آبان ۱۴۰۱ و با تدریس علیرضا آقایی نویسنده، کارگردان، انیماتور، داور جشنواره‌های بین‌المللی  ... و کارشناس هنری کانون استان ایلام برای مربیان علاقه‌مند به نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان برگزار شد.

بنابر این خبر، در این دوره آموزش حضوری که از سوی آفرینش‌های هنری و آموزش و پژوهش کانون استان تدارک دیده شده بود، علیرضا آقایی ابتدا تئاتر خلاق را به «نمایش‌بازی»، «بازی نمایشی» و «نمایش خلاق» دسته‌بندی کرد و گفت: بچه‌ها عاشق معجزه، تبدیل و دگرگونی هستند. رکن اساسی تئاتر حرکت است و در کار کودک به ویژه خردسال تخیل، اعجاز و سادگی و تعامل ویژگی‌های اصلی را تشکیل می‌دهند.

وی درباره تفاوت تئاتر و نمایش بیان کرد: تئاتر ساختار دراماتیک، نمایشنامه، کارگردان، بازیگر و برنامه‌ریزی دارد در حالی که نمایش به معنای عرضه‌ کردن و نشان دادن است و هر نمایشی تئاتر نیست.

آقایی در بخش کارگردانی تشریح کرد: یک کارگردان خوب در جایگاه دانای کل به نمایش شکل می‌دهد و همه چیز را هدایت و به یک اثر هنری دست پیدا می‌کند. کارگردان وظیفه تهیه، تدارک و کارعملی با بازیگران را برعهده دارد.

کارشناس دوره آموزش کارگردانی نمایش عروسکی در روند تهیه یک نمایش بحث انتخاب متن، تجزیه، تحلیل و پرداخت آن را مطرح و انتخاب شیوه اجرا و انواع آن را تشریح کرد.

همچنین نمایشنامه‌خوانی و دورخوانی متن نمایش به عنوان روشی برای ویرایش متن، مطلب بعدی این دوره آموزش بود و در ادامه کار روی دیالوگ‌ها، پیراستن متن و مرور به تفصیل توضیح داده شد.

آقایی میزانسن را همه عوامل دیداری و شنیداری که روی صحنه تغییر موقعیت می‌دهند معرفی و توصیه کرد: بعد از طراحی حرکات و اجرا، بهتر است یک بار نمایش فیلمبرداری و با دور تند مشاهده شود تا توازن میزانسن برای کارگردان به دست آید.

علیرضا آقایی با یادآوری این‌که پایان هیچ کار کودکی نباید غمگین باشد و فانتزی کودک باید علت و معلول داشته باشد، انواع شیوه اجرا را به «عروسکی»، «زنده»، «عروسکی- زنده» و تلفیقی تقسیم‌بندی کرد و افزود: وقتی نمایشی کاراکترهای زیاد، فانتزی، اعجاز، اغراق و حرکت‌های سخت دارد بهتر است از شیوه عروسکی استفاده شود.

روز دوم این دوره آموزش به صورت کارگاهی و عملی با گروه‌بندی، انتخاب متن، کارکترها، طرح داستان، تمرین نقش‌ها، انتخاب شیوه اجرا و اجرای نهایی به پایان یافت.

رکن اصلی نمایش حرکت است

رکن اصلی نمایش حرکت است

رکن اصلی نمایش حرکت است

رکن اصلی نمایش حرکت است

رکن اصلی نمایش حرکت است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =