تأکید بر اهمیت و ضرورت اجرای طرح «کانون مدرسه»

معاونان و مدیران آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری در جلسه‌ای با حضور مدیرعامل کانون درباره راه‌اندازی دوباره طرح «کانون مدرسه» گفت‌وگو کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری در این نشست گفت: در طول سال‌های گذشته طرح «کانون مدرسه» از طرح‌های خوبی بود که اجرا شد اما بنابر دلایلی ادامه پیدا نکرد.

وی افزود: این طرح یکی از کارهای با اصالت کانون است و ما در کانون به دنبال این هستیم که کانون پرورش فکری به جایگاه اصلی خودش برگردد و کارهای خوب را احیا و در جاهایی که لازم است برخی از فعالیت‌ها را به‌روزرسانی کنیم.

تأکید بر اهمیت و ضرورت اجرای طرح «کانون مدرسه»

علامتی ادامه داد: «کانون مدرسه» طرح موفقی بوده که در ده سال گذشته اجرا شده است و می‌توانست مدارس و کانون را فعال کند.

مدیرعامل کانون اهداف این طرح را توانمندسازی مخاطبان در بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های کتابخانه، ایجاد خلاقیت و نوآوری و کسب مهارت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان، انس‌دادن دانش‌آموزان با مطالعه و کتاب‌خوانی، ایجاد لذت در یادگیری و بهره‌گیری از فعالیت‌های متنوع برای یادگیری به شیوه غیرمستقیم عنوان کرد.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح در مراکز کانون چند هدف وجود دارد ادامه داد: کانون پرورش فکری در سه حوزه ادبی، هنری و فرهنگی ۶۰ نوع فعالیت را در مراکز خود انجام می‌دهد.

علامتی در پایان با تأکید بر ارتباط میان کانون و آموزش و پرورش گفت: یکی از دلایل عدم موفقیت طرح «کانون مدرسه» در دوره‌های گذشته بیشتر از مسائل مالی عدم تعامل مستمرکانون و آموزش و پرورش بوده است.

تأکید بر اهمیت و ضرورت اجرای طرح «کانون مدرسه»

در بخش دیگری از این جلسه محمود مروج معاون فرهنگی کانون بیان کرد: کانون در یک دوره تحولی قرار گرفته است و طرح‌های متنوعی را در برنامه‌ خود دارد. یکی از این برنامه‌های تحولی، تحول در مدیریت راهبردی نیروی انسانی است.

مروج تصریح کرد: رویکرد جدید کانون پرورش فکری همکاری با بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش است. و طرح «کانون مدرسه» از برنامه‌های مرتبط با سند تحول بنیادی آموزش و پروش محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: شرایط فعلی کانون، تمهیدات مدیرعامل، شرایط تحولی کانون و بررسی تجربیات قبلی مولفه‌هایی است که در شیوه‌نامه طرح «کانون مدرسه» طراحی شده و در نهایت تمام تلاش ما این است که اثربخشی طرح بیشتر از دوره‌های گذشته باشد.

تأکید بر اهمیت و ضرورت اجرای طرح «کانون مدرسه»

افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون نیز در ادامه با بیان این سؤال که چرا می‌خواهیم طرح «کانون مدرسه» را اجرا کنیم به بررسی دوره‌های مختلف اجرای این طرح پرداخت و در ادامه گفت: این طرح در سال‌های مختلف و در سه دوره برگزار شد. از این سه دوره، دوره اول موفق بود، در دوره دوم در سال آخر برگزار نشد و دوره سوم از نظر ما موفق نبود.

وی افزود: در دوره اول ۳۰۰ مرکز فرهنگی کانون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز، در دور دوم ۴۲۰ مرکز و ۲۵۰ هزار دانش‌آموز و در دوره سوم ۱۴۴ هزار دانش‌آموز حضور داشتند.

امینی تصریح کرد: آموزش و پرورش سیستم آموزشی ناکارآمد و دور از آموزش روز دنیا را دارد. در آموزش روز دنیا توجه به اصل یادگیری غیرمستقیم و لذت بردن کودک از یادگیری مورد توجه است اما در آموزش و پرورش ما نگاه به کودک بیشتر شبیه به یک ظرف خالی است که باید با انواع درس‌ها، کلاس‌های فوق برنامه و... پر شود و فرصت تنفس، فکر، بازی و رشد کردن به مخاطب داده نمی‌شود. اما نگاه کانون پرورش فکری به کودک ظرف پری است که باید روزنه‌هایش را بیرون کشید.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون اظهار کرد: در طرح «کانون مدرسه» به دنبال این هستیم که این فرصت را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم تا از مراکز کانون برای پرورش خلاقیت و شکوفایی استفاده شود.

وی افزود: «کانون مدرسه» طرحی است که براساس آن از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی مربیان و مراکز کانون در راستای درونی کردن مفاهیم آموزشی دوره ابتدایی و ترویج کتاب‌خوانی استفاده می‌شود.

امینی با بیان اینکه هدف اصلی این طرح، فراهم کردن فضای یادگیری در محیط غیررسمی(مراکز کانون) به منظور ایجاد زمینه‌های خلاقیت در مخاطبان است، اهداف فرعی طرح «کانون مدرسه» را آشنایی معلمان با فعالیت‌های کانون، فراهم آوردن فرصت‌های مناسب برای استفاده از کتاب، ایجاد خلاقیت و نوآوری و کسب مهارت‌های فردی و لذت بخش کردن محیط یادگیری عنوان کرد.

تأکید بر اهمیت و ضرورت اجرای طرح «کانون مدرسه»

سپس اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در آموزش و پرورش یک برنامه درسی مدون داریم و باید طبق آن عمل کنیم اما بچه‌ها وقتی به کانون پرورش فکری می‌آیند کانون از آنها می‌پرسد چه کاری می‌خواهند انجام دهند. درواقع اگر نظام رسمی ایراد دارد چون این ویژگی را ندارد و اجازه خلاقیت نمی‌دهد.

باقرزاده گفت: من به‌عنوان معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش این طرح را عالی می‌دانم و استقبال می‌کنم که این طرح به‌عنوان یک کار پرورشی انجام شود.

وی در پایان صحبت‌های خود بر ضرورت توجیه مدیران و معلمان مدارس در اجرای طرح «کانون مدرسه» تأکید کرد.

در بخشی دیگر رضا قمرزاده مشاور معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: کانون پرورش فکری یک سازمان یاری‌دهنده است.

وی افزود: آموزش پرورش ما یک سازمان تقلیدی است و سند تحول بنیادی آمده تا این تقلیدی بودن را از بین ببرد و تغییر کند.

قمرزاده تصریح کرد: علت اصلی توقف طرح «کانون مدرسه» دلیل مالی نیست. بلکه همانطور که آقای علامتی گفتند ضرورت تداوم و مستمر بودن تعامل میان کانون پرورش فکری و آموزش پرورش دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: «طرح کانون مدرسه» باعث می‌شود مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پویایی بیشتری داشته باشند.

تأکید بر اهمیت و ضرورت اجرای طرح «کانون مدرسه»

محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون نیز به این نکته اشاره کرد که در طرح کانون مدرسه علاوه بر آموزش، به مساله ایجاد زمان‌های فراغت و لذت‌بخشی حضور بچه‌ها در کانون توجه می‌شود و این بسیار با اهمیت است و در ادامه افزود از این راه کانون نیز تعدادبیشتری از دانش آموزان را جذب فعالیت‌هایش می‌کند.

عباس مهاجر مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست با اشاره به عدم موفقیت اجرای طرح «کانون مدرسه» در دور سوم بیان کرد: تا زمانی که یک خیزش عمومی برای بهره‌مندی از کانون پرورش فکری انجام نشده باشد، شاید کنشگری ما هم به نتیجه نرسد.

وی با تأکید بر نحوه ارتباط کانون و دانش‌آموزان گفت: باید یک تعامل دو سویه میان کانون پرورش فکری و آموزش و پروش شکل بگیرد و کانون به معنای فرصت‌های تربیتی در خدمت مدرسه باشد. خوب است به جایی برسیم که زنگ کانون در مدرسه وجود داشته باشد.

صفرعلی یازرلو مدیرکل دفتر توسعه عدالت وزارت آموزش و پرورش هم بر اهمیت توانمندسازی معلمان آموزش و پرورش از طریق طرح کانون مدرسه تاکید و از این که در این طرح به پوشش دادن دانش‌آموزان عشایر کشور توجه شده است قدردانی کرد.

در این نشست که صبح روز ۲۲ آبان ۱۴۰۱ در سالن کنفرانس دفتر مدیرعامل کانون برگزار شد، حامد علامتی مدیرعامل، حامد آخوندی مدیرکل دفتر فناوی اطلاعات، محمود مروج معاون فرهنگی، هادی یوسف‌زاده معاون توسعه مدیریت و منابع، محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید و افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی، رضا قمرزاده مشاور معاون پرورشی و فرهنگی، صفرعلی یازرلو مدیرکل دفتر توسعه عدالت، محمد خانی معاون برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی هنری اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش و سیدسعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =