نشست علمی «نقد قصه‌های منتخب کودک» در اهواز برگزار شد

نشست علمی بیست‌وچهارمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور با عنوان «نقد قصه‌های منتخب کودک بر اساس نظریه‌ روایت‌مندی نیکو لایوا» در کانون خوزستان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در دومین روز از برگزاری بیست‌وچهارمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی منطقه سه کشور، نشست علمی «نقد قصه‌های منتخب کودک بر اساس نظریه‌ روایت‌مندی نیکولایوا»، با حضور زیبا علیخانی پژوهشگر و کارشناس فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری، حسین تولایی شاعر، مسئول بخش علمی جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی، کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون و جمع زیادی از قصه‌گویان شرکت‌کننده و علاقه‌مندان روز یک‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ به صورت حضوری و برخط در فضای اسکای‌روم برگزار شد.

بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست حسین تولایی با اشاره به اهمیت بخش علمی در جشنواره‌ قصه‌گویی گفت: آثار پژوهشگران حوزه‌ قصه‌گویی در بخش‌های جستار، مقاله، پایان‌نامه و کتاب‌های پژوهشی به دبیرخانه بیست‌وچهارمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی ارسال شده و در حال داوری است.

وی اضافه کرد: در راستای ترویج، توسعه و عمق بخشیدن به ابعاد علمی مهارت قصه‌گویی و با هدف ارتقای سطح علمی همکاران علاقه‌مند، نشست‌های علمی بیست‌وچهارمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی برگزار می‌شود.

نشست علمی «نقد قصه‌های منتخب کودک» در اهواز برگزار شد

تولایی با اشاره به این‌که در قصه‌گویی روساخت اثر، به اندازه ژرف ساخت آن، حائز اهمیت است، افزود: منظور از روساخت روایت قصه یا همان قصه‌گویی است که از سوی قصه‌گو بیان می‌شود.

در ادامه‌ نشست علمی جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ سه کشور به میزبانی کانون خوزستان در اهواز با عنوان «نقد قصه‌های منتخب کودک بر اساس نظریه‌ روایت‌مندی نیکو لایوا» منتخب بخش علمی بیست‌وسومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی که حاصل پژوهش معصومه مهری‌قهفرخی کارشناس ارشد ادبیات کودک، زیبا علیخانی مقاله‌نویس، پژوهشگر و سجاد نجفی استادیار دانشگاه شهرکرد است، علیخانی، ارائه‌دهنده این مقاله گفت: روایت و روایت‌شناسی از کاربردی‌ترین موضوع‌های نقد ادبی است که امروزه ابعاد آن مورد توجه قرار گرفته است.

او از «نیکولایوا» به عنوان یکی از نویسندگان دغدغه‌مند این حوزه یاد کرد و افزود: این نویسنده با چگونگی‌های این حوزه سروکار دارد که مهم‌ترین مؤلفه‌های روایت‌مندی را عواملی چون شروع قصه، پایان‌بندی، شخصیت‌پردازی و زاویه دید برمی‌شمارد.

این پژوهشگر حوزه قصه و قصه‌گویی با بیان اینکه اهمیت به‌کارگیری نظریه روایت‌مندی در کشف و آشنایی با شگردهای بدیع و جذاب ارائه قصه‌ها است، توضیح داد: آشنایی با شگردهای مناسبی که در ساختارسازی مولفه‌های اصلی روایت مطرح می‌شود، به قصه‌گویان و مولفان کمک می‌کند که در ارائه تالیف‌ها و اجراهای متفاوت و متناسب با گروه سنی مخاطب، موفق تر عمل کنند.

این نشست علمی با پرسش علاقه‌مندان حاضر و آنلاین و پاسخ‌گویی مدرس این نشست به کار خود پایان داد.

نشست علمی منطقه سه کشور با عنوان «نقد قصه‌های منتخب کودک بر اساس نظریه روایت‌مندی نیکو لایوا»، به مناسبت برگزاری بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، به همت اداره کل آموزش و پژوهش کانون و واحد آموزش و پژوهش و فناوری کانون استان خوزستان برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =