گزارش برنامه‌های هفته کتاب کانون در سراسر کشور (بخش دوم)

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی مراکز استان‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌های متنوعی اجرا کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در بخش اول این گزارش برنامه‌های ۱۵ استان را مرور کردیم و در بخش دوم به برنامه‌های استان‌های قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد می‌پردازیم.

گزارش برنامه‌های هفته کتاب کانون در سراسر کشور (بخش دوم)

برپایی نمایشگاه تخصصی کتاب در کانون قزوین

در آغاز هفته کتاب و کتاب‌خوانی نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در مجتمع فرهنگی و هنری کانون قزوین با حضور مسئولان فرهنگی استان افتتاح شد.

سیدعلی‌اکبر موسوی مدیرکل کانون پرورش فکری قزوین، محمدحسین فائزی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه و ناشران استان در این برنامه حضور داشتند.

گفتنی‌است نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش، انجمن فرهنگی ناشران استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اتوبوسرانی استان در مجتمع فرهنگی و هنری کانون استان قزوین واقع در شهرک کوثر برپا شد و علاوه بر کتاب‌ها و محصولات فرهنگی کانون، شامل آثار چندین ناشر استانی در حوزه کودک و نوجوان بود که با تخفیف حداقل ۱۵ درصد ارائه شد.

همچنین ویژه‌برنامه «به رسم پنجره‌ها» با محوریت نقد و بررسی کتاب «من باغ می‌پوشم» در سالن نمایش کانون استان قزوین برگزار شد.

در بخشی از این برنامه اعضا کانون به نقد و بررسی کتاب «من باغ می‌پوشم» شامل مجموعه سروده‌های نوجوان از آثار این نویسنده پرداختند. در بخش دوم هم اعضای ادبی مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین سروده‌های خود را خواندند که مورد نقد و ارزیابی نویسنده مهمان این برنامه قرار گرفت.

گزارش برنامه‌های هفته کتاب کانون در سراسر کشور (بخش دوم)

«یک قاچ کتاب» در کانون قم

ویژه‌برنامه «یک وعده کتاب» با هدف گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، ترویج فرهنگ مطالعه، جذب و پایداری اعضا و تقویت فعالیت‌های گروهی و با حضور اعضا در مرکز ۲ کانون اجرا شد.

در این برنامه معرفی هفته کتاب و کتابخوانی، مسابقه روانخوانی، تندخوانی و آیینه‌خوانی از کتاب «سبد حصیری» و «فرفره‌های رنگی» و تقدیر از اعضای کتابخوان همراه با اهدای جوایز اجرا شد.

همچنین ویژه‌برنامه «یک قاچ کتاب» با حضور ۳۲ دانش‌آموز پایه دوم ابتدایی مدرسه حاج صادقیان به مناسبت هفته ملی کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز ۳ کانون قم با هدف گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی و انجام فعالیت‌های معرفی کتاب، قصه‌گویی و کاردستی برگزار شد.

مربیان مرکز شماره ۳ کانون نیز همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در مدرسه ابتدایی حاج صادقیان حضور یافتند. اجرای قصه‌گویی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با هدف معرفی کتاب و ترویج و توسعه کتابخوانی و ترویج حجاب از جمله فعالیت‌های این برنامه بود.

گزارش برنامه‌های هفته کتاب کانون در سراسر کشور (بخش دوم)

اجرای برنامه‌های متنوع در کانون کردستان

مراکز کانون استان کردستان با فضاسازی مراکز و دعوت از اعضا و دانش‌آموزان مدارس، برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی متنوعی برگزار کردند.

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی بیست‌ویکمین جلسه انجمن شاعران نوجوان با حضور بهزاد کرم‌الهی شاعر و منتقد ادبی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

براین اساس در این هفته رونمایی از کتاب‌های جدید به‌صورت نمایشگاهی، معرفی مجموعه کتاب‌های کاغذ و تا و آموزش کاردستی به روش کاغذ و تا، اجرای ویژه‌برنامه طرح مادران کتابخوان، اجرای ویژه‌برنامه‌ هنر هفتم با برگزاری ایستگاه کتاب-فیلم (نمایش فیلم‌هایی که کتاب آن در مرکز موجود باشد)، کارگاه تخصصی کاردستی با کتاب و کتابخوانی، معرفی کتاب حیوانات مقوایی، ساخت کاردستی ماکت حیوانات، معرفی مجموعه کتاب‌های شاهنامه و اجرای نمایش کوتاه با استفاده از عروسک غول پیکر تهیه شده توسط اعضا در مراکز کانون استان کردستان برگزار شد.

همچنین قدردانی از اعضای کتابخوان مرکز با اهدای لوح تقدیر و کتاب، اجرای برنامه‌های کتاب‌محور همچون قصه‌گویی و روخوانی تازه‌های کتاب و شعرخوانی، جلسه‌های بلندخوانی کتاب با عنوان دوست من کتاب، کارگاه سفالگری با موضوع ساخت شخصیت‌های اصلی کتاب‌های مورد علاقه، کارگاه تخصصی کتاب و کتابخوانی و قصه‌گویی یک داستان و تصویرگری آن از سوی اعضا، خلاصه‌نویسی یکی از کتاب‌های مورد علاقه، اجرای کارگاه ادبی معرفی یک کتاب از زبان خود اعضا با استفاده از جان بخشی به اشیا به‌صورت نوشتاری، قصه‌نویسی با الهام گرفتن از جملات انتخاب شده از یک کتاب، اجرای شخصیت‌های کتاب‌های داستان با تکنیک‌های متنوع نقاشی و سفالگری و افزایش تقویت روخوانی اعضا از دیگر برنامه‌های کانون استان کردستان در هفته کتاب بود.

گزارش برنامه‌های هفته کتاب کانون در سراسر کشور (بخش دوم)

اجرای طرح «کتاب پرنده» در کانون کرمان

در استان کرمان جشن بزرگ کتاب با اجرای ویژه‌برنامه‌های کتاب‌محور به همت مرکز فرهنگی ‌هنری شماره ۵ و همکاری آفرینش‌های فرهنگی و به نمایندگی از همه مراکز فرهنگی ‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان در سالن باران اداره ‌کل برگزار شد.

در این مراسم که با حضور دانش‌آموزان دبستان دخترانه محمدرضا نظریان برگزار شد، از فاطمه محمودی مربی مرکز فرهنگی ‌هنری کانون کرمان، مریم حسین‌پور و سودابه صابری مربیان مرکز فرهنگی ‌هنری کانون رفسنجان، محبوبه نژادصادقی مربی مرکز فرهنگی‌هنری کانون جوپار و صدیقه چاهخویی مربی مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انار برگزیدگان استانی طرح توسعه کتابخوانی تقدیر شد.

همچنین، طرح برگزیده توسعه کتاب‌خوانی «کتاب پرنده» اثر فاطمه محمودی، با اهدای هفت عنوان کتاب به تعدادی از دانش‌آموزان به صورت عملی اجرا شد. در روند اجرای این طرح کتاب‌خوانی هر دانش‌آموز بعد از مطالعه، یک مخاطب دیگر از بین هم‌کلاسی‌ها و هم‌مدرسه‌ای‌هایش پیدا می‌کند و کتاب را به او امانت می‌دهد تا بخواند. در پایان این طرح کتاب‌خوانی هفت عنوان کتاب از سوی همه دانش‌آموزان مدرسه مطالعه خواهد شد.

قصه «کرم صفحه نهم» نیز از کتابی با همین نام برای بچه‌ها تعریف شد و نمایش عروسکی «بدترین جشن تولد مار بوا» که بازآفرینی کتاب «جشن تولد ماربوا» است هم برای مهمانان این جشن اجرا شد.

فاطمه بهره‌مند مربی مرکز شماره ۵ کانون کرمان هم کتاب‌های «من عجیب و غریب»، «گردان قاطرچی‌ها» و «یک باغ لبخند» را برای حاضران معرفی کرد و انیمیشن کوتاه «خروس و کشاورز» که برگرفته از کتابی با همین نام است به نمایش درآمد.

هستی زعیم‌حسینی عضو فعال و قصه‌گوی مرکز انار نیز همزمان با سی‌امین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی، کتاب‌خانه شخصی خود با ۱۳۰۰ عنوان کتاب با موضوع‌های مختلف را با حضور شهردار، رییس شورای شهر و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان انار افتتاح کرد.

گزارش برنامه‌های هفته کتاب کانون در سراسر کشور (بخش دوم)

دیدار با نویسندگان کودک و نوجوان در کانون کرمانشاه

از جمله‌ برنامه‌های هفته‌ کتاب و کتابخوانی کانون کرمانشاه می‌توان به جشن «در سایه‌سار کتاب» از مجموعه جشن‌های کشوری هفته‌ کتاب و کتابخوانی، راه‌اندازی و ساماندهی خزانه کتاب کانون استان، برگزاری اجتماع بزرگ مربیان حوزه‌ی کودک و نوجوان و پخش انیمیشن سینمایی «لوپتو»، تقدیر اعضای برتر کتابخوان مراکز سطح استان، تقدیر از طرح‌های خلاق کتابخوانی مراکز، تقدیر از برگزیدگان کتاب‌های بخش حسی_ لمسی، افتتاح قفسه‌ مربیان و آغاز اجرای طرح هر مربی یک کتاب، تخفیف خرید کتاب‌های کانون، عضویت رایگان ۵۰ کودک و نوجوان مناطق کم‌برخوردار در کتابخانه‌ کانون، برگزاری مسابقه کتابخوانی روشنا، رونمایی از نماهنگ سرود «سردار ایرانی»، دیدار با نویسنده کودک و نوجوان، اجرای سرود یار مهربان، برگزاری نمایشگاه شیوه‌های برگزیده ترویج کتابخوانی، نمایشگاه کتاب و... اشاره کرد.

همچنین پنج مربی استان کرمانشاه در بخش‌های شیوه‌های خلاق ترویج کتابخوانی و کتاب‌سازی حسی لمسی برگزیده شدند.

گزارش برنامه‌های هفته کتاب کانون در سراسر کشور (بخش دوم)

برپایی ایستگاه نقاشی در کانون کهگیلویه‌وبویراحمد

آیین رونمایی کتاب «همه‌ی هیچ» تألیف عضو ارشد کانون پرورش فکری با حضور مدیرکل کانون استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگانی از کتابخانه‌های عمومی، حوزه هنری، آموزش و پرورش در مرکز فرهنگی و هنری شماره یک برگزار شد.

مدیرکل کانون استان کهگیلویه‌وبویراحمد در این برنامه تلاش نویسندگان را در ترویج فرهنگ مطالعه بسیار ارزشمند دانست و تصریح کرد: مربیان و اعضای کانون با بهره‌گیری از تجربیات و ذوق ادبی می‌توانند آثار فاخری خلق کنند.

امین درخشان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این نشست گفت: این اداره کل آمادگی خود را در حمایت از ناشران و خرید تالیفات آنها اعلام می‌کند.

هانیه خدیوی‌نسب نویسنده کتاب و عضو ارشد کانون پرورش فکری استان نیز بیان کرد: مجموعه حاضر دربردارنده شرح افکار در قالب دلنوشته برای نوجوانان و بزرگسال در ۱۰۰۰جلد آن در سال ۱۴۰۱به چاپ رسیده است.

همچنین همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی ایستگاه ‌نقاشی و معرفی کتاب در مدارس شهر یاسوج برای کودکان و نوجوانان برگزار شد و مورد استقبال مسئولان، والدین و کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

بر اساس این خبر این ویژه‌برنامه فرهنگی ‌هنری در راستای طرح توانمندسازی خانواده محور (همیار مادر و کودک) با همکاری سازمان‌های بهزیستی و آموزش و پرورش برگزار شد.

کبری اخلاق‌نیا مدیرکل کانون پرورش فکری استان هدف از برگزاری این ایستگاه نقاشی را آشنایی بیشتر نسل کودک و نوجوان با اهمیت خانواده عنوان کرد.

گزارش برنامه‌های هفته کتاب کانون در سراسر کشور (بخش دوم)

برگزاری برنامه «با کتاب» در کانون گلستان

همزمان با هفته کتاب نشست ادبی با حضور علی درزی نویسنده و منتقد ادبی برگزار شد.

به گفته‌ سیده رابعه حسینی، مربی مسئول این مرکز، این برنامه با هدف ارتقای دانش ادبی و پایدارسازی اعضا نوجوان کانون و با حضور علی درزی، نویسنده کتاب «میرزا مقنی گورکن»، برنده جایزه خودنویس و مدرس کارگاه‌های داستان‌نویسی برگزار شد.

در این نشست که با حضور ۳۰ نفر از نوجوانان این شهرستان همراه بود، به تکنیک‌های داستان‌نویسی با تکیه بر ایده‌پردازی در داستان پرداخته شد.

در برنامه‌ای دیگر مسابقه حضوری «کتاب دوست داشتنی من» با حضور اعضای فعال کانون به همراه والدین با هدف نشاط اجتماعی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، قرارگرفتن کتاب در سبد خانوار و افزایش سرانه امانت کتاب در بین کتابخانه‌ها برگزار شد.

در این مسابقه بچه‌ها طرح روی جلد کتابی را که دوست داشتند با کمک پدر و مادر خود نقاشی کرده و آن را برای خواندن به دیگر بچه‌ها معرفی کردند.

همچنین برنامه‌ای با عنوان «با کتاب» با حضور تعدادی از اعضا در مرکز فرهنگی و هنری شماره یک کانون گرگان برگزار شد. در این برنامه مربیان مرکز با تبریک هفته کتاب، آثار مطالعه در ارتقا سطح دانش و معلومات افراد را تشریح کرده و انجام فعالیت‌های کتاب‌محور در کانون را نشان از اهمیت کتابخوانی در گروه‌های سنی کودک و نوجوان برشمردند.

در این روز مربیان برای دانش‌آموزان فعالیت‌های متنوعی مانند روخوانی از کتاب «گوسفندی که عصبانی بود»، «قصه‌گویی پنیرک»، شعرخوانی از کتاب «من چیستم؟»، بازی‌های کلامی و پخش انیمیشن کتاب‌های داستانی را انجام دادند.

حاضران در برنامه از نمایشگاه پوسترهای جلدکتاب‌ها و نمایشگاه کتاب‌های محیط زیستی نیز بازدید کردند.

گزارش برنامه‌های هفته کتاب کانون در سراسر کشور (بخش دوم)

اجرای نمایش‌های کتاب‌محور در کانون گیلان

سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم»، در سراسر کشور برگزار شد و کانون پرورش فکری استان گیلان نیز با تکیه بر رسالت همیشگی خود و به‌منظور نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، ویژه‌برنامه‌های هدف‌مند و خلاقانه‌ای در مرکز استان و مراکز فرهنگی هنری این نهاد برگزار کرد.

برهمین‌اساس واحد آفرینش‌های هنری کانون با همراهی مربیان مرکز فرهنگی هنری مجتمع رشت، میهمان کودکان و نوجوانان رودبار و بخش رستم‌آباد این شهرستان ‌شدند و افزون‌بر ایجاد فضای شادی و نشاط‌، به اجرای نمایش‌های خلاقانه و کتاب‌محور برای اعضای کانون پرورش فکری و دانش‌آموزان مدرسه پسرانه شهادت پرداختند.

این نمایش‌ها که با بهره‌گیری از کتاب‌های «قصه خاله‌پیرزن» و «مرد جوان و خیاط‌حیله‌گر»؛ از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اجرا درآمد، با استقبال کودکان و نوجوانان همراه‌ بود و مقدمه‌ای برای استمرار این فعالیت فرهنگی‌ هنری در مراکز کانون و مدارس شد.

بازدید از نمایشگاه دست‌آوردهای مربیان و اعضای کانون پرورش فکری با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی و برپایی کارگاه آموزش ساخت عروسک‌های نمایشی، از دیگر برنامه‌های این روز با همراهی آموزش و پرورش بود.

همچنین نشست تخصصی «نقش کتاب در حال خوش زندگی» در کانون استان گیلان برگزار شد.

صغری‌قامتی‌مقدم کارشناس فرهنگی کانون استان گیلان در این برنامه، به اهمیت مطالعه کتاب و نشاط فردی و اجتماعی از منظر دین مبین اسلام و معصومین(ع) اشاره ‌داشت و هم‌نشینی با یارمهربان را نشاط‌بخش و فرصت‌ساز توصیف‌کرد.

کارشناس فرهنگی کانون استان گیلان در ادامه سخنان خود به تشریح فعالیت‌های این نهاد در ایجاد ارتباط موثر مخاطبان با کتاب و راه‌اندازی دپارتمان مهارت‌های زندگی با عنوان «حال‌خوش‌ زندگی» پرداخت.

گزارش برنامه‌های هفته کتاب کانون در سراسر کشور (بخش دوم)

برگزاری نشست تخصصی طرح‌های برتر کتابخوانی در کانون لرستان

همزمان با هفته کتاب، مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری لرستان با شعار«ما همانیم که می‌خوانیم» برنامه‌های متنوعی را اجرا کردند و زنگ کتاب با همکاری مراکز کانون در شهرستان‌ها به صدا درآمد.

در مراکز فرهنگی هنری نیز ویژه‌برنامه‌هایی با عنوان «در سایه‌سار کتاب» مانند معرفی، خوانش و معرفی کتاب برای کودکان و نشست پرسش و پاسخ برگزار شد.

همچنین نمایشگاه کتاب‌های کانون در مراکز ثابت برپا شد و برنامه‌های فرهنگی هنری متناسب با هفته کتاب از سوی مربیان کتابخانه‌های سیار در مناطق کم‌برخوردار به اجرا درآمد.

به منظور گرامی داشت هفته کتاب و کتابخوانی و تقدیر از مربیان فعال در این حوزه نیز نشست تخصصی با موضوع «طرح‌های برتر کتابخوانی» در اتاق آنلاین جلسات کانون استان برگزار شد.

در این نشست که با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه در بین اعضای کانون پرورش فکری برگزار شد، کارشناسان ستادی استان و مربیان و مربی مسئولان مراکز فرهنگی هنری سراسر استان حضور داشتند.

براساس این گزارش راضیه خدایی مربی مسئول مرکز بدرآباد خرم‌آباد با طرح «یک کتاب و بی نهایت داستان»، محبوبه پورغلامحسین مربی فرهنگی مرکز شماره یک بروجرد با طرح «چالش کتابخوانی»، اسماعیل اله‌دادی مربی مسئول مرکز شماره سه بروجرد با طرح «بخوان؛ بخند؛ بخندان»، طناز بلوریان مربی فرهنگی مرکز شماره سه بروجرد با طرح «کافه کتاب» و آتوسا معصوم‌زاده مربی مسئول مرکز اشترینان با طرح «باهم بخوانیم» در این نشست طرح‌های خود را ارائه دادند.

معرفی وقایع و ایام هفته کتاب وکتابخوانی، قصه‌گویی، معرفی کتاب، آشنایی کودکان با نویسندگان کتاب کودک و نوجوان، آموزش مراحل نوشتن و چاپ کتاب نیز از برنامه‌هایی بود که در مرکز کوهدشت برگزار شد.

گزارش برنامه‌های هفته کتاب کانون در سراسر کشور (بخش دوم)

پیک امید در کانون مازندران

مراکز فرهنگی هنری کانون مازندران با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری هفته کتاب را جشن گرفتند.

بر همین اساس، جشن «در سایه سار کتاب» با همکاری کانون پرورش فکری تنکابن، آموزش و پرورش، نهاد کتابخانه‌ها و اداره ارشاد اسلامی این شهرستان در مدرسه شهیدان ابراهیمی برگزار شد.

در این برنامه ضمن نواختن زنگ کتاب‌خوانی از سوی معاون فرماندار، برنامه‌های قصه‌گویی، نمایش عروسکی، دکلمه و تجدید میثاق با شهدای انقلاب اسلامی به اجرا درآمد.

کانون مرکز کلاردشت نیز در هفته کتاب برنامه معرفی کتاب، روخوانی و ایستگاه نقاشی را با حضور اعضا برگزار کرد.

مربیان مرکز نور هم در مدرسه شاهد آذری این شهرستان حضور یافتند و برنامه‌هایی همچون معرفی کتاب «موشه و درخت سیب»، ساخت کتابچه و دیگر برنامه‌های فرهنگی هنری را اجرا کردند. در این برنامه از سه عضو کتابخوان مرکز هم قدردانی شد.

همچنین در مرکز پل سفید، مربیان فرهنگی در مدرسه کم‌برخوردار بخش استلک، پل سفید حضور یافتند و برنامه‎های معرفی کتاب، شعرخوانی مربی و دانش‌آموزان، قصه‌گویی، بحث در مورد ارزش کتاب خواندن و فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی اجرا شد.

علاوه براین در برنامه‌ای دیگر ویژه‌برنامه پیک امید ویژه کودکان و نوجوانان روستای مالخواست از بخش چهاردانگه ساری برگزار شد. طرح پیک امید از برنامه‌های جهادی کانون بوده و در راستای توسعه عدالت فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان روستایی و مناطق کم برخوردار شهری اجرا می‌شود.

مربیان و کارشناسان کانون نیز با همکاری بسیج شهرستان ساری و با همراهی گروه جهادی بسیج دانشجویی با حضور در روستای مالخواست بخش چهاردانگه ساری در حسینه این روستای کم‌برخوردار حضور پیدا کردند و به اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری ویژه کودکان و نوجوانان این روستا پرداختند.

گزارش برنامه‌های هفته کتاب کانون در سراسر کشور (بخش دوم)

تولید انیمیشن «یک جای خوب، یک خواب خوب» در کانون مرکزی

همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی در استان مرکزی، مراکز کانون برنامه‌های معرفی کتاب، کاردستی، روخوانی کتاب و جشن‌های کتاب‌خوانی را برگزار کردند.

حضور پررنگ مربیان در مسابقه شامل دو بخش «طرح‌های خلاق کتاب‌خوانی» و «کتاب‌سازی کتاب‌های حسی و لمسی»، نقاشی و کارگاه سفال با موضوع کتاب و اجرای طرح‌های ادبی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این مراکز بود.

بر این اساس در بخش «طرح توسعه و ترویج کتاب­خوانی» زهرا حسنخانی از استان مرکزی با طرح «کتاب برتر» در میان برگزیدگان قرار گرفت.

همچنین انیمیشن «یک جای خوب، یک خواب خوب» با نویسندگی سمانه قاسمی، مربی‌گری فاطمه نجفی‌مهر مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ اراک و انیماتور سجاد بایزن و همکاری ترنم قنبری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی تولید شد.

گزارش برنامه‌های هفته کتاب کانون در سراسر کشور (بخش دوم)

نشست انجمن شاعران در کانون هرمزگان

همزمان با هفته کتاب در کانون هرمزگان نوزدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان با حضور زهرا اسپید نویسنده و شاعر هرمزگانی برگزار شد.

در این نشست که با حضور طاهره مسافری کارشناس ادبی و عبدالحمید انصاری‌نسب مسئول انجمن شعر، زهرا اسپید نویسنده و شاعر بومی سرای هرمزگانی، فاطمه رحمانی شاعر آیینی سرای اهل بندرچارک در شهرستان بندرلنگه و اعضای انجمن شاعران نوجوان به صورت حضوری و آنلاین همراه بود، اشعار پنج نفر از شاعران نوجوان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

فاطمه زاهدانی، ثنا قنبری، آتنا کهندل‌پور، اسماعیل دلشادی و زهرا پیش‌دار از اعضای انجمن در این نشست اشعار خود را خواندند و رقیه حیدری‌زاده، انیس موحدی، فاطمه صالح‌زاده، زهرا محمدی‌نژاد، فاطمه زاهدانی از دیگر اعضای انجمن اشعار را نقد کردند.

همچنین در نشستی با حضور اعضای مرکز بستک که با موضوع آشنایی با نقد کتاب برگزار شد، راحله حاجی‌نیا مربی ادبی کانون به معرفی کتاب «عشق و رنج بلوط» پرداخت.

حاجی‌نیا مربی ادبی کانون در این جلسه گفت: کسی که کتاب‌ها را نقد می‌کند باید با عناصر سازنده یک داستان آشنا باشد و با تحلیل تک تک این عناصر یک نقد تخصصی و هنرمندانه به‌وجود آورد.

وی در ادامه کتاب «عشق و رنج و بلوط» را معرفی کرد و درباره بخش کوتاهی از داستان با اعضاء به گفت‌وگو نشست.

علاوه براین نشستی دیگر با حضور پروین پشتکوهی مدیرکل و فاطمه غلامزاده کارشناس مسئول فرهنگی، هنری و ادبی کانون استان هرمزگان کارگاه تخصصی با موضوع کتاب و ادبیات کودکان پیرامون ویژگی‌های محتوای مناسب برای کودکان و نوجوانان در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در این کارگاه اسمعیل جهانگیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی بهرامشاهی رئیس دانشگاه فرهنگیان استان، پروانه ماندگاری و امیرحسین والا از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، معلمان و دانشجویان حضور داشتند.

مدیر کل کانون استان در این کارگاه با بیان اینکه کتاب مناسب حق همه کودکان و نوجوانان است گفت: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کمیته بررسی کتاب سال‌هاست در راستای تایید محتوای مطابق با نیازهای رشدی و فکری کودکان فعالیت می‌کند.

پروین پشتکوهی با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی به معلمان آینده؛ از آنها خواست دانش‌آموزان را به کتاب‌خوانی ترغیب کنند و خود الگوی مناسبی در این حوزه باشند.

گزارش برنامه‌های هفته کتاب کانون در سراسر کشور (بخش دوم)

اجرای برنامه برای اعضای با نیازهای ویژه در کانون همدان

به مناسبت هفته کتاب مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری شماره ۳ همدان میزبان ۲۰ نوجوان دختر دارای محدودیت و نیازهای ویژه از مدرسه استثنایی نیکان بود.

در این میزبانی مربیان فرهنگی هنری مرکز با تدارک برنامه‌های متنوعی از قبیل معرفی کتاب، معرفی نویسندگان و شاعران، قصه‌گویی، آموزش ساخت نشانگر کتاب، نقاشی، مسابقه و پخش چند انیمیشن، هفته کتاب و کتاب‌خوانی را گرامی داشتند.

همچنین این مرکز در ایام هفته کتاب در شیفت صبح و بعدازظهر با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی میزبان مدارس مختلفی در سطح شهر همدان شد.

مرکز فرهنگی هنری کانون فامنین نیز با حضور ۶۰ عضو و رضا سلیمی نویسنده فامنینی برنامه «کتاب یعنی دانایی» را اجرا کرد. در این برنامه فعالیت‌هایی از قبیل معرفی کتاب، سفالگری، نمایش عروسکی با عنوان «روباه خواب‌آلود»، نقاشی، سرود و مسابقه اجرا شد.

همچنین مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون پرورش فکری همدان، با اجرای جشن کتاب و رونمایی از کتاب، هفته کتاب و کتاب‌خوانی را گرامی داشت.

در این برنامه رونمایی از کتاب «یار مهربان جدید را حدس بزن» از سوی دو عضو پایه اول ابتدایی مرکز انجام شد. سپس در پویش کتاب‌خوانی، اعضا به روخوانی کتاب «خانه‌ای پر از فیل» به‌صورت جمع‌خوانی پرداختند. در ادامه با اکران «فیلم کشاورز و خروس» در کارگاه انیمیشن، سمیه رسولی مربی این کارگاه به اتفاق اعضای ارشد به نقد و بررسی فیلم پرداختند.

از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این مرکز، ساخت نشانگر و ساخت شخصیت‌های داستانی، بازدید از نمایشگاه کتاب و عرضه کتاب بود.

ویژه‌برنامه پیک امید کانون پرورش فکری استان همدان نیز در مدرسه ابتدایی شکیبا با حضور ۱۴۰ دانش‌آموز این مدرسه برگزار شد.

در این برنامه معصومه ابراهیمی‌هژیر معاون فرهنگی کانون استان همدان ضمن تبریک هفته کتاب و کتاب‌خوانی و معرفی چند کتاب، از فواید مطالعه کتاب و کتاب‌خوانی با دانش‌آموزان سخن گفت و به نقش مهم کتاب در زندگی و درست تصمیم گرفتن اشاره کرد.

در این ویژه‌برنامه لیلاسادات خوانساری کارشناس هنری کانون همدان با برپایی کارگاه سفال از دانش‌آموزان درخواست کرد آنچه که از اجرای ویژه‌برنامه برداشت کردند با گل‌های سفال به تصویر بکشند.

گزارش برنامه‌های هفته کتاب کانون در سراسر کشور (بخش دوم)

اجرای نمایش از کتاب‌های داستانی در کانون یزد

همزمان با هفته ملی کتاب و کتاب‌خوانی و از سری جشن‌های «در سایه‌سار کتاب»، کتابخانه سیار روستایی کانون پرورش فکری شهرستان مهریز در دبستان دخترانه حجتیه روستای خورمیز علیا نشستی با یکی از نویسندگان مهریزی برگزار کرد.

ذریه طباطبایی از نویسندگان مهریزی با کتاب «من می‌خواهم پلیس شوم» از مراحل تهیه کتاب و چگونگی رفتار یک نویسنده برای کودکان صحبت و در ادامه تعدادی کتاب به دانش‌آموزان اهدا کرد.

در این برنامه سیدکاظم حسینی رئیس آموزش و پرورش شهرستان مهریز و محمدرضا دهقان نیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهریز نیز حضور داشتند.

حسینی دقایقی در باب گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با دانش‌آموزان صحبت کرد و کتابخانه سیار روستایی کانون را منشا خیر و برکات و موجب دلگرمی حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در شهرستان مهریز عنوان کرد.

همچنین مرکز فرهنگی، هنری شماره ۲ کانون پرورش فکری شهرستان ابرکوه داستان‌های کتاب «خرگوش باهوش» را در قالب نمایش خلاق اجرا کرد.

در این برنامه که ۲۶ کودک دختر از آموزشگاه بنیاد ۱۵ خرداد حضور داشتند، ابتدا کتاب «خرگوش باهوش» و دو قصه نمایشی دیگر از کلیله و دمنه به کودکان معرفی شد، سپس حاضران به‌صورت گروهی کتاب را مطالعه کردند و با استفاده از ماسک‌های نمایشی، داستان‌های کتاب را در قالب نمایش خلاق بازی کردند.

معرفی کتاب «عروسیه عروسی» و پخش پویانمایی مربوط به آن، از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این ویژه‌برنامه بود.

زنگ کتاب در مرکز فرهنگی هنری شماره یک یزد نیز با حضور ۱۳۰ دانش‌آموز دختر و پسر با اجرای برنامه‌های شاد و مفرح و در راستای جشن‌های «در سایه‌سار کتاب» در قالب قصه‌گویی، نمایش، بازی و سرگرمی برگزار شد.

مربیان مرکز ضمن معرفی کانون برای بازدیدکنندگان و بازدید از نمایشگاه آثار تابستانی اعضای مرکز شماره یک، به اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور و شرکت در مسابقه زیبا و هیجانی «هم کتاب و هم معما» پرداختند.
نجمه احمدزاده مربی مسئول مرکز هدف از اجرای این نوع بازی را آشنایی کودکان با کتاب‌های کانونی و ثبت یک روز خوب و نشاط‌انگیز برای شرکت‌کنندگان عنوان کرد.

سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روزهای ۲۱ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ در سراسر کشور برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =