ما فیلم‌ها را نمی‌سازیم، این فیلم‌ها هستند که ما را می‌سازند

فبلم بلند «اقیانوس پشت پنجره» به کارگردانی بابک نبی‌زاده از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که تاکنون جوایز زیادی را از جشنواره‌های داخلی و خارجی دریافت کرده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بابک نبی‌زاده کارگردان فیلم «اقیانوس پشت پنجره» درباره عوامل موفقیت یک فیلم در حوزه‌های بین‌المللی گفت: با گستردگی و تنوع نگاه انسان به پدیده‌های متعدد موجود در دنیای جدید، و با شلوغ‌تر شدن جمعیت جهان و گوناگونی نیازهای انسان، واژه‌ «موفقیت» تعریف تازه‌ای پیدا می‌کند و موفق شدن، عبور از مسیر پیچیده‌تری را می‌طلبد.

وی افزود: البته درونمایه‌های مشترکی هم هستند که همه‌ انسان‌ها در سرزمین‌های مختلف دنیا آنها را می‌فهمند و به‌نوعی نیازمند آن هستند. مفاهیمی جامع و متنوع که زندگی مردم سراسر جهان به آن وابسته است. «سادگی» یکی از این مفاهیم مشترک است. با نگاهی ساده به جهان پیرامون نگریستن، کمیتی است که در تمامی نقاط جهان درک می‌شود. اما این سادگی باید در ذات یک اثر و گاهی حتی در وجود عوامل سازنده‌ آن نیز جاری باشد. البته که برای ارایه‌ «سادگی» در یک اثر، باید از مسیرهای سخت و پیچیده‌ای گذر کنیم و گاهی حتی مجبوریم که به تجربه‌هایی گاه ناممکن تن بدهیم.

ما فیلم‌ها را نمی‌سازیم، این فیلم‌ها هستند که ما را می‌سازند

نبی‌زاده ادامه داد: مورد دیگر لزوم آشنایی با مبادی یا مبانی زیبایی‌شناسی بصری است. می‌دانیم که زبان گفت‌وگو در سینما «تصویر» است. تمام مردم جهان دارای دو چشم هستند و کارکرد مغز و سیستم عصبی آنها به‌گونه‌ای طراحی شده که برداشت عموماً مشترکی از دیدن تصاویر دارند. شما هرچه در ارایه‌ مفاهیم‌تان بتوانید با «الفبای تصویر» روایت کنید موفق‌تر خواهید بود. چراکه اگر مردم جهان دارای سلایق، تفکر، زبان و گویش‌های مختلف و فرهنگ‌ها و باورهای مختلفی باشند اما همه‌شان دو چشم دارند و با آن چشم‌ها مجبور به دیدن هستند و به‌نظرم یکی از زبان‌های مشترک دنیا که تمام افراد جهان به آن مسلط هستند، «زبان تصویر» است. تمام اینها برای کودکان باهوش و خلاق امروز ایران قابل انتقال و آموزش است.

کارگردان «اقیانوس پشت پنجره» با اشاره به نقش عرضه مناسب یک اثر بر موفقیت آن بیان کرد: از موارد مهم در موفقیت‌های یک فیلم عرضه‌ درست و گسترده‌ی آن در سطوح جشنواره‌های بین‌المللی است که جا دارد در این خصوص از بخش بین‌الملل کانون پرورش فکری تشکر داشته باشم. در موفقیت‌هایی که تاکنون برای فیلم «اقیانوس پشت پنجره» رخ داده، من تنها نبودم.

وی تصریح کرد: بعد از سال‌ها تجربه‌ دستیاری در سینما، به خوبی فهمیده‌ام که در جریان ساخت فیلم اول هر فیلمساز، یکی از ارکان اصلی و بسیار مهم در تضمین آینده‌ آن فیلم، تهیه‌کننده است. شخصیت تهیه‌کننده‌ فیلم، و دیدگاهش به جریان سینما، برای موفقیت و آینده‌ یک فیلم می‌تواند بسیار تعیین کننده و موثر باشد. بنابراین به جرات می‌شود گفت که در فیلم اول یک فیلمساز، تهیه‌کننده از مهمترین عناصر است. البته نمی‌شود، ارزش‌های فیلمنامه را انکار کرد و باز نمی‌شود انکار کرد که شما به‌عنوان کارگردان، سازنده‌ آن اثر هستید.

ما فیلم‌ها را نمی‌سازیم، این فیلم‌ها هستند که ما را می‌سازند

نبی‌زاده ادامه داد: از اولین مراحل انتخاب یک ایده، نگارش یا انتخاب یک فیلمنامه مناسب و از همه مهمتر، انتخاب عواملی کارآمد و همراه در راستای اهداف شما بعنوان فیلمساز، مدیریت و نظارت تهیه‌کننده‌ فیلم‌تان بسیار تعیین کننده است. خیلی مهم است که اندیشه‌ تهیه‌کننده با نگاه، با ذهنیت و با اهداف شما به جریان فیلمسازی و اساسا به کلیت «سینما»، نزدیک و همسو باشد.

وی افزود: در یک فیلم، شما به‌عنوان کارگردان، باید بهترین‌ها را برای ساخت فیلمتان انتخاب کنید و از آنجایی‌که در اولین فیلم‌تان ممکن است تجربه کافی نداشته باشید، اینجاست که حضور یک تهیه کننده‌ با تجربه می‌تواند به کمک شما بیاید. خیلی مهم است که تهیه‌کننده فیلمتان، فیلمنامه را بشناسد، اهل تفکر باشد، دغدغه‌مند مسایل جامعه و دغدغه‌مند تاثیرگذاری سینما بعنوان یک ابزار فرهنگی باشد.

کارگردان «اقیانوس پشت پنجره» اظهار کرد: من بخاطر تمام موفقیت‌های «اقیانوس پشت پنجره»، از سیدجلال چاوشیان، تهیه کننده‌ محترم و خلاق، که در جریان ساخت اولین فیلمم، همیشه و همواره با خواست‌ها، کاستی‌ها و کم تجربگی‌هایم کنار آمد، صبوری کرد و همیشه بهترین شرایط را برای فیلم «اقیانوس پشت پنجره» آماده کرد، سپاسگزارم. همچنین از دیگر همکارانم، مهدی مددکار مدیر تولید، تمام عوامل پشت صحنه و همکاران خوب و خلاقی که در گرمای طاقت‌فرسای جنوب همراهی‌ام کردند و از بازیگران محترم فیلم که با تلاش و همراهی‌شان، همواره باعث این موفقیت‌ها شدند سپاسگزاری می‌کنم.

ما فیلم‌ها را نمی‌سازیم، این فیلم‌ها هستند که ما را می‌سازند

وی تصریح کرد: جریان فیلمسازی، مانند یک فرایند مراقبه‌ای، گاهی شما را مثل یک خمیربازی در اختیار می‌گیرد و آنطور که خودش می‌خواهد شکل‌تان می‌دهد. در مراحلی از ساخت یک فیلم، خیلی وقت‌ها شما نمی‌توانید تصمیم گیرنده‌ نهایی باشید، و گاهی انگار یک جریان مبهم و سیال، تمام اتفاق‌ها و موقعیت‌ها را مدیریت می‌کند! معمولا شما نمی‌توانید و اساسا نباید خودتان را در جایگاه انتخابگری ببینید. چرا که خود شما نیز قبلا از سوی یک ایده‌ اصلی انتخاب شده‌اید؛ حتی اگر طراح و یا نویسنده‌اش خودتان باشید. بنظرم همان انرژی ناشناخته و مرموز، یکسری آدم را گرد هم جمع می‌کند و در ادامه تمامی اقدام‌ها را به سمت ساخته شدن خودش پیش می‌برد و تنها قسمت کوتاهی از این چیدمان، به دقت و سلیقه و یا علم شما ربط دارد.

نبی‌زاده افزود: در نهایت، این ما نیستیم که فیلم‌ها را می‌سازیم و در واقع این فیلم‌ها هستند که موجب ساخت و ساز ما می‌شوند. بنابراین هوشمندی آنجاست که خودتان را در آغوش اثرتان رها کنید.

این کارگردان بیان کرد: امیدوارم آقای علامتی مدیرعامل محترم کانون، با ارایه سیاست‌ها و رویکردهای حمایتی خلاقانه بتوانند جانی تازه به تولیدات سینمایی کانون پرورش فکری تزریق کند. ضمن اینکه باید پذیرفت، سینمای کودک را باید، یک تفکر دراز مدت و یک راهکار بنیادین مدیریت کند. سینمای کودک، یک اندیشه‌ تازه، خلاق، و البته ماندگار می‌خواهد که بتواند این کشتی را به آن مقصد درست برساند و این یک سفر طولانی‌ است. همه باید به تولید اندیشه و تفکر خلاق در ذهن کودکان فکر کنیم. حتی باید به تعریفی تازه از سینما برای کودکان بیاندیشیم. سینمایی با ادبیات کودکان امروز، با زمانبندی متفاوت و موضوع‌هایی در راستای نیاز امروز کودکان ایران. کانون پرورش فکری و عملکردش، در این خصوص می‌تواند بسیار موثر باشد.

نبی‌زاده در پایان گفت: ضمن تشکر مجدد از همکاری امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آقای محمدرضا کریمی‌صارمی معاونت تولید کانون به‌خاطر حمایت‌های همیشگی‌شان، آرزومندم که یک جریان و سازوکاری پیدا شود و سر و سامانی به هویت‌مندی سینمای کودک بدهد.

ما فیلم‌ها را نمی‌سازیم، این فیلم‌ها هستند که ما را می‌سازند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =