ویژه برنامه‌ی یک روز با طعم زیست شناسی در مرکز شماره ۴ کانون کرج

در آستانه‌ی فرا رسیدن هفته‌ی پژوهش و فناوری ویژه برنامه‌ی «یک روز با طعم زیست شناسی» به همت مربیان مرکز شماره ۴ کانون کرج و با حضور «عطیه احمدزاده»، همکار مرکز زیست شناسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز، کودکان و نوجوانان مرکز شماره ۴ کانون در شهر کرج، روز پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱، با حضور در این ویژه برنامه یک روز خاطره انگیز را تجربه کردند.

«عطیه احمدزاده» مربی و مدرس زیست شناسی که مؤلف کتاب  «زیست فناوری»  نیز هست در ابتدای این نشست در مورد تعریف زیست شناسی با کودکان و نوجوانان صحبت کرد و با استفاده از پرسش و پاسخ زیست شناسی را علمی دانست که با موجودات مختلف، گیاهان و جانوران سر و کار دارد؛ وی در ادامه از اعضای این کتابخانه خواست که حتما در زمان انتخاب کتاب،  برای امانت بردن، به کتاب‌های علمی نیز توجه کرده و از این قفسه هم کتاب انتخاب کنند و ضمن خواندن آن به قسمت منابع و معرفی وبگاه‌های علمی دقت و توجه بیشتری کرده و برای کسب اطلاعات علمی حتما به آن‌ها مراجعه کنند.

ویژه برنامه‌ی یک روز با طعم زیست شناسی در مرکز شماره ۴ کانون کرج

این محقق در بخش دیگر سخنانش از کودکان ونوجوانان خواست سعی کنند در برخی موارد پاسخ پرسش‌های علمی خود را از طریق آزمایش‌های ساده‌ی علمی پیدا کنند  تا بتوانند مطالب را بهتر بیاموزند.

این مربی که مدت ۲۳ سال است در بخش فعالیت‌های علمی حوزه‌ی زیست شناسی  در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت دارد، در ادامه  با بیان زیبا و جذاب در رابطه با مدل سازی علمی برای مخاطبان سخن گفت و افزود برای تهیه‌ی این مدل‌ها می‌شود از وسایل و ابزار ساد ای مانند «خمیر نان، مقو، برگ‌های خشک ا و ...» بهره جست.

او ضمن معرفی مجموعه‌ی «رادیو قصه های علمی»  که حاوی ۱۰۰ قصه‌ی علمی است و توسط این مدرس گردآوری شده است،  از کودکان سنین پایین‌تر خواست که داستان‌های علمی را مطالعه کنند و از این طریق به پیام‌های علمی نهفته در آن دست پیدا کنند.

این زیست شناس همچنین از کودکان و نوجوانان خواست بگویند که دانشمندان زیست شناس از چه وسایلی برای انجام پژوهش‌های خود استفاده می‌کنند؛ کودکان و نوجوانان حاضر نیز با شور و شوق خاصی از وسایل مختلفی از جمله میکروسکپ و ذره بین، نام بردند و احمدزاده از این علاقه مندان به علم کوچک خواست تا  از وسایلی که در کتابخانه‌های کانون یا آزمایشگاه مدارس وجود دارد در جهت شناخت بیشتر محیط اطراف خود استفاده کنند .

پخش تصاویری از الیاف پنبه،  سلول‌های پوست انسان و  تخم عنکبوت در زیر میکروسکپ و بیان تفاوت این وسیله با ذره بین  از بخش‌های دیگر این نشست علمی- آموزشی بود.

ویژه برنامه‌ی یک روز با طعم زیست شناسی در مرکز شماره ۴ کانون کرج

این مربی زیست شناسی در بخش دیگر این ویژه برنامه با پخش ویدیوهای کوتاهی از آثار قعالیت های دانش پژوهان کودک زیست شناس و  حشرات را نمایش داد و از تفاوت حشرات و عنکبوتیان  با زبان تصویر به کودکان و نوجوانان حاضر سخن گفته  و ذهن‌های کنجکاو بچه‌ها را به جستجو وا داشت تا با پرسش و پاسخ در رابطه با انواع مهره داران و دسته بندی آنان به ماهی ها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران بر هیجان این روز بیفزاید.

صحبت در مورد نقش گلبول‌های قرمز در موزد تعیین گروه‌های خونی و دلیل تفاوت این گزوه‌ها با یکدیگر و پخش ویدیویی از گیاهان حشره خوار نیز از دیگر روز زیست شناسی را در مرکز ۴ تکمیل کرد.

احمد زاده در انتهای  سخنانش ضمن معرفی هفته ی جهانی علم، هفته‌ی پژوهش و مرکز زیست شناسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و موزه های علمی  به  کودکان و نوجوانان از مربیان و والدین حاضر خواست تا در چنین هفته‌ها و روزهایی فرصت را غنیمت دانسته و در قالب اردوهای علمی کودکان و نوجوانان را به مکان های مختلف علمی ببرند،.

در پایان این نشست علمی،  لوح تجلیلی با امضای مهری فلاح، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز و هدیه ای از سوی نادیا باقری، مسؤول مرکز و همکاران مرکز شماره ۴ کانون کرج به عطیه احمد زاده اهدا شد .

ویژه برنامه‌ی یک روز با طعم زیست شناسی در مرکز شماره ۴ کانون کرج

گزارش تصویری

گفتنی است  فعالیت‌های  چهاردهمین ویژه برنامه‌ی سالانه ی هفته‌ی پژوهش از ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۱ هم زمان با سراسر کشور در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز اجرا خواهد شد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =