کد خبر: 320921
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
بازدید 310
آیین گرامی‌داشت هفته ملی معلولان در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

به مناسبت گرامی‌داشت روز جهانی و هفته ملی معلولان، فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، ۱۲آذرماه که با هدف درک و پذیرش افراد دارای معلولیت، افزایش آگاهی عمومی و تجلیل از دستاوردها و مشارکت‌های افراد دارای نیازهای ویژه به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شده است، مراکز کانون استان در راستای گرامی‌داشت این مناسبت فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری را برگزار کردند.

آیین گرامی‌داشت هفته ملی معلولان در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی وهنری شماره‌ی ۳ کانون اردبیل

ویژه برنامه نکوداشت هفته ملی معلولان با حضور دانش‌آموزان و معلمان آموزشگاه استثنایی امید، با شعار «با توانمندی آینده را خواهیم ساخت» روز دوشنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱، در مرکز فرهنگی وهنری شماره‌ی ۳ کانون اردبیل برگزار شد.

در این برنامه که با هدف ایجاد شور ونشاط و فراهم ساختن امکان استفاده از خدمات فرهنگی، هنری و ادبی مرکز توسط دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه برگزار شد؛ مربیان فرهنگی مرکز فعالیت‌های متنوعی را با مشارکت اعضای فراگیر اجرا کردند.

بر اساس این گزارش، اجرای مسابقه چشم چشم دو ابرو، مسابقه حمل توپ با قاشق، اجرای بازی بولینگ، اجرای بازی مونته سوری ویژه نابینایان، شعرخوانی از کتاب روستای پلکانی و ساز من ساز جیرجیرک با هدف تقویت ذهن ویادآوری واژه‌ها و قصه گویی از کتاب فقط دوست خودمی از فعالیت‌های انجام شده در این مراسم بود و مربیان مرکز لحظات شاد و به یاد ماندنی را برای شرکت کنندگان رقم زدند.  

آیین گرامی‌داشت هفته ملی معلولان در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی وهنری شماره‌ی ۴ کانون اردبیل

اعضا و مربیان مرکز شماره‌ی ۴ کانون اردبیل هفته‌ی ملی معلولان را  با هدف شناسایی کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه و معرفی فعالیت‌ها و خدمات مراکز فراگیرکانون و همچنین ایجاد زمینه‌های تعامل اعضا با همسالان دارای معلولیت همراه با حس برابری و همدلی، گرامی داشتند.

در این برنامه که با  شعار «با توانمندی‌های متفاوت آینده را خواهیم ساخت» انجام گرفت، جهت آشنایی اعضا با مشاهیر و شخصیت‌های معروفی که برای افراد دارای معلولیت خدمات ماندگاری به یادگار گذاشته‌اند، بخش‌هایی از زندگی‌نامه و فعالیت‌های «جبار باغچه بان» توسط مربی فرهنگی مرکز برای اعضا معرفی شد.

همچنین درکارگاه ادبی که با عنوان «فصل دوستی» برگزار شد، اعضا با نوشتن متن‌های زیبا،  احساس خود را به کودکان معلول و دارای نیازهای ویژه  ابراز نمودند.

گفتنی است، معرفی کتاب «حلزون من گم شده»، روخوانی کتاب «من ناشنوا هستم»، پخش انیمیشن با عنوان «کودک معلول» و برگزاری کارگاه نقاشی با عنوان «فرشته‌هایی با نیازهای ویژه» از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این هفته بود.

آیین گرامی‌داشت هفته ملی معلولان در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی وهنری کانون خلخال

در گرامیداشت روز جهانی معلولان، شعار «با توانمندی‌های متفاوت آینده را خواهیم ساخت»، در مرکز خلخال طنین انداز شد.

همزمان با هفته‌ی معلولین، طی آیینی در روز دوشنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۱، برنامه‌های متنوعی با هدف گرامیداشت این مناسبت، آشنا کردن اعضا با توانمندی‌های معلولین و تقویت حس احترام نسبت به آن‌ها و ایجاد لحظه‌هایی شاد برای اعضای فراگیر اجرا شد.

در ابتدای این مراسم که با همکاری اداره بهزیستی و مرکز توانبخشی امید خلخال و با حضور جمعی از مسوولین ادارات شهرستان، در مرکز فرهنگی وهنری کانون خلخال صورت گرفت، زهرا محیطی، مربی مسوول مرکز ضمن خوشامدگویی و گرامی‌داشت این مناسبت، بر اهمیت معرفی توانمندی‌های افراد دارای نیازهای ویژه تاکید کرده و گفت: همه آحاد جامعه ضمن پذیرش افراد معلول در اجتماع، باید با تغییر نگاه و ارتباط صحیح با افراد دارای معلولیت در راستای فرهنگ‌سازی برای مقبولیت و ایجاد حس احترام  و درک آنها تلاش کنند، چراکه اغلب معلولان عزیز دارای استعدادهای درخشانی هستند که نیاز به تقویت دارند و نهادهای مختلف می‌توانند در این زمینه برنامه‌ریزی و فعالیت داشته باشند.

در ادامه برنامه‌های مرکز در این مراسم، در یک فعالیت دسته جمعی نحوه ساختن کاردستی فرفره آموزش داده شده و اعضای فراگیر با درست کردن این کاردستی لحظه‌های زیبایی، خلق کردند.

همچنین برگزاری مسابقه پرتاب حلقه و اجرای موسیقی محلی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این روز بود.

خاطر نشان می شود در فعالیت با اعضای عادی نیز کتاب «من ناشنوا هستم»، معرفی شده و در ادامه در خصوص توانمندی‌ها و نحوه‌ی رفتار و تعامل با معلولین بحث و گفت‌وگو شد.

آیین گرامی‌داشت هفته ملی معلولان در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مراکز فرهنگی وهنری کانون کوثر

به مناسبت گرامیداشت هفته معلولان برنامه‌های متنوعی در مرکز یک کوثر برگزار شد.

در این برنامه‌ها شخصیت‌های برجسته و نوابغ معلول جهان از جمله وحید رجبلو، نابغه معلول ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات که در بین۱۰ فرد تاثیرگذار جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفت؛ که علی‌رغم داشتن معلولیت جسمی توانسته‌اند به موفقیت برسند و الهام بخش سایر افراد باشند، برای اعضا معرفی شدند.

همچنین در فعالیتی دیگر کتاب «هدیه‌ای برای بچه‌های کنار شط» نوشته سیروس طاهباز که مرتبط با معلولین جنگی هست، برای اعضا معرفی شده و قسمتی از کتاب با همراهی اعضا روخوانی شد.

برگزاری کارگاه بحث و گفت‌وگو با موضوع «چگونه با یک فرد معلول رفتار کنیم؟» نیز از دیگر برنامه‌های مرکز در هفته ملی معلولان بود که در این کارگاه اعضا در مورد نحوه رفتار درست با افراد معلول و نکات اساسی که در برخورد با آن ها باید رعایت شود، با بیان تجربه‌های خود در مواجه با افراد معلول، به گفت‌وگو نشستند.

در مرکز شماره‌۲ کانون کوثر نیز برنامه‌های گرامیداشت هفته معلولان با دعوت از کارشناس امور معلولین اداره‌ی بهزیستی، با هدف معرفی این مناسبت و افزایش آگاهی عمومی از شرایط و نحوه ارتباط با افراد دارای نیازهای ویژه برگزار شده و اعضا با وسایل مورد استفاده افراد معلول و توان‌خواه مثل ویلچر، انواع عصا و سمعک آشنا شدند.

همچنین مربی فرهنگی مرکز کتاب «هدیه ای برای بچه های کنار شط» را برای اعضا معرفی کرده و قرار شد در جلسه ی بعدی این کتاب روخوانی شود.

آیین گرامی‌داشت هفته ملی معلولان در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی وهنری شماره‌ی ۲ کانون مشگین‌شهر

ویژه برنامه گرامی‌داشت هفته معلولین با شعار «با توانایی‌های متفاوت، آینده را خواهیم ساخت» و با هدف شناسایی کودکان ونوجوانان با نیازهای خاص، معرفی کانون وخدمات مراکز فراگیر وایجاد زمینه‌های تعامل کودکان با همسالان دارای نیازهای ویژه در مرکز شماره‌ی ۲کانون مشگین‌شهر اجرا شد.

در این برنامه لیلا مستعلی زاده مربی مسوول مرکز با گرامیداشت هفته معلولین وارج نهادن به این قشر از جامعه، توانمندی‌ها وچگونگی ارتباط و رفتار با افراد دارای معلولیت در جامعه را مورد تاکید قرار داد.

مستعلی‌زاده در ادامه خلاصه ای از زندگینامه «توماس ادیسون» را برای اعضا بازگو نموده و بر تاثیرگذاری وی در دنیای علم، علی‌رغم داشتن معلولیت اشاره کرد.

در ادامه کتاب «من ناشنوا هستم» به اعضا معرفی شده و داستان نگهبان چشمه که مرتبط با موضوع برنامه بود برای اعضا قصه گویی شد.

همچنین مربی امور فرهنگی مرکز برای اعضای نوجوان پسر در قالب کارگاه بحث آزاد با بیان اینکه روزجهانی معلولین فرصتی است تا نگاه جامعه نسبت به این قشر از جامعه بیش از گذشته معطوف شود، گفت: معلولیت محدویت نیست و کودکان ونوجوانان با نیازهای ویژه در زندگی شخصی با داشتن مشکلات مختلف، درعرصه های فرهنگی، هنری وحتی ورزشی دارای استعدادهای بالقوه هستند که می توانند بر این محدودیت ها با کسب موفقیت غلبه کنند.

بر اساس این گزارش در همین مناسبت در کارگاه نقاشی نیز گروه دیگری اعضا با همراهی مربی هنری با عنوان«پر پرواز» به کشیدن نقاشی مشغول شدند.

آیین گرامی‌داشت هفته ملی معلولان در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی وهنری کانون نمین

اعضای طرح کانون مدرسه، در گرامی‌داشت روز جهانی معلولان، نقاشی‌های خود را به کودکان توان‌خواه، هدیه دادند.

 بر اساس این گزارش، مرکز فرهنگی و هنری نمین، در روز شنبه ۱۲آذرماه ۱۴۰۱ با همکاری اداره‌ی بهزیستی و حضور دانش آموزان پایه‌ی ششم مدرسه‌ی ابتدایی دخترانه‌ی محمد جعفری، مسابقه‌ی نقاشی به مناسبت روز جهانی معلولان، برگزار کرد.

در این برنامه، مژگان ایزدی، کارشناس اداره‌ی بهزیستی شهرستان، با گرامی‌داشت این مناسبت، با اعضا در مورد اینکه معلول به چه کسی می گویند و چگونه باید با یک معلول رفتار کرد، توضیحاتی ارایه داده و در ادامه در مورد انواع معلولیت ها و چگونگی برخورد مردم با معلولان برای اعضا صحبت کرد.

اعضا نیز در ادامه با این موضوع روز جهانی معلولان نقاشی کشیده و در پایان، برای آثار برگزیده هدیه‌ای به عنوان یادبود از طرف اداره بهزیستی اهدا شد.

شایان ذکر است، نوشتن متن ادبی زیبا و معرفی کتاب، از برنامه های دیگری بود که در این روز، اجرا شد.

آیین گرامی‌داشت هفته ملی معلولان در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی وهنری کانون نیر

ویژه برنامه‌ی گرامیداشت روز جهانی معلولان با شعار «با توانمندی‌های مختلف آینده را خواهیم ساخت» و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری با حضور مسوولان اداره‌ی بهزیستی در جمع اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان نیر برگزار شد.

در این برنامه مریم شکیبایی مربی مسوول مرکز ضمن خیرمقدم گویی، با بیان اینکه کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه در کنار اعضای عادی می‌توانند از خدمات کانون بهره‌مند شوند، از اجرای فعالیتهای مختلف فرهنگی هنری در این ایام خبر داد.

محمدی رییس اداره‌ی بهزیستی نیز با بیان اینکه هفته‌ی نکوداشت معلولان برای همه‌ی ما تلنگری است تا این افراد را از جامعه جدا ندانیم و اسباب آسایش آنها را جهت زندگی در جامعه فراهم آوریم، از کودکان و نوجوانان حاضر در مرکز خواست تا رفتار مناسب با این قشر از جامعه داشته باشند .

گفتنی است معرفی و روخوانی کتاب من ناشنوا هستم، بحث و گفت‌وگوبا اعضا در رابطه با اعضای بدن و اینکه هر کدام از ما باید قدر سلامتی خود را دانسته و در مواجهه با افراد معلول چه رفتاری داشته باشیم و پخش انیمیشن مهارت‌های زندگی با موضوع تعامل با افراد توان‌خواه جسمی، از جمله فعالیت‌های اجرا شده در این ایام می باشد.

آیین گرامی‌داشت هفته ملی معلولان در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی وهنری کانون گرمی

هفته معلولین به عنوان فرصتی برای یادآوری حقوق و تبیین جایگاه افراد توان‌خواه در جامعه با اجرای فعالیت‌های فرهنگی و ادبی در مرکز فرهنگی وهنری کانون گرمی، گرامی داشته شد.

در این برنامه در قالب بحث آزاد در مورد چگونگی رفتار و برقراری ارتباط با افراد معلول، با اعضا تبادل نظر شده و هر یک از آن‌ها نظرات خود را دراین خصوص بیان کردند .

در ادامه با برگزاری کارگاه ادبی، هر یک از اعضا آثار خود را در ارتباط با هفته معلولان، با عنوان بر بال فرشتگان نوشته و سپس به خوانش آن پرداختند

 خاطرنشان می‌شود، قصه گویی، معرفی کتاب، پخش فیلم و معرفی ایام از اهم فعالیتهای مرکز در نکوداشت این هفته بود.

آیین گرامی‌داشت هفته ملی معلولان در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی وهنری کانون جعفرآباد

به مناسبت هفته معلولان برنامه‌های متنوع فرهنگی با حضور اعضا ودانش آموزان در مرکزجعفرآباد اجرا گردید.

گفتنی است معرفی شخصیت از چهره‌های شاخص معلول، برپایی فعالیت پرسش وپاسخ در مورد وظایف افراد جامعه در ارتباط با معلولین و قصه گویی از اهم برنامه‌های اجرا شده در مرکز به مناسبت گرامیداشت هفته‌ معلولان بود.

آیین گرامی‌داشت هفته ملی معلولان در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی وهنری کانون انگوت

در گرامیداشت هفته معلولان برنامه‌های فرهنگی کانون انگوت توسط مربی مسوول مرکز در مدرسه استثنایی ستایش اجرا شد.

در این برنامه که مدیر و معاون پرورشی آموزش و پرورش نیز حضور داشتند، افسانه‌سادات مزین، مربی مسوول کانون انگوت، ضمن گرامیداشت این مناسبت، داستان کلوچه‌های خدا را برای حاضران، قصه گویی کرده و در ادامه مسابقه بازی با بادکنها را با مشارکت دانش‌آموزان توان‌خواه اجرا کرد که در پایان با اهدای هدایایی از همه تقدیر به عمل آمد.

همچنین در برنامه‌ای دیگر با حضور اعضای مرکز، با پخش فیلم و کلیپ در ارتباط با چگونگی تعامل با افراد دارای نیازهای ویژه بحث و گفت‌وگو شده و پس از آن جهت همدلی با افراد دارای معلولیت، کارت پستال‌هایی با عنوان «ما کنار شما هستیم» ساخته وتقدیم این عزیزان شد.

آیین گرامی‌داشت هفته ملی معلولان در مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

مرکز فرهنگی وهنری کانون اصلاندوز

برنامه‎‌های گرامیداشت هفته ملی معلولان با اجرای برنامه‌های مختلف در مرکز فرهنگی و هنری کانون اصلاندوز برگزار شد.

فضه میرموسوی، مربی مسوول مرکز با بیان اینکه کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه همانند افراد عادی حق بهره‌مندی از خدمات کانون را دارا هستند، گفت: این عزیزان می‌توانند با مراجعه به مرکز از خدمات متنوع فرهنگی، هنری و ادبی استفاده نمایند و ما هم تلاش می کنیم این اعضا را با مهارت‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری آشنا سازیم.

گفتنی است در همین رابطه جلسه بحث و گفت‌وگو در خصوص رعایت حقوق معلولان و کمک به افراد دارای نیازهای ویژه با حضور اعضا برگزار شده و در ادامه، اعضا نظرات و دیدگاه‌های خود را در ارتباط به موضوع جلسه بیان کردند.

همچنین، جبار باغچه‌بان اولین موسس مدرسه ناشنوایان در ایران و فعالیت های او در این زمینه برای اعضا معرفی شده و در خصوص تاریخچه پیدایش خط بریل برای نابینایان و چگونگی استفاده از مطالبی بیان شد.

شایان ذکر است، معرفی و روخوانی کتاب مثل چشم‌های بابا و حلزون من گمشده از جمله برنامه اجرا شده در مرکز به همین مناسبت بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =