نقد و بررسی آثار اعضای انجمن ادبی لبخند انار دامغان

آثار اعضای انجمن ادبی شعر و داستان «لبخند انار» دامغان با دعوت از شاعر، منتقد و مربی آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کاون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان از برگزاری نهمین جلسه‌ی مجازی انجمن نویسندگان و یازدهمین جلسه‌ی انجمن شاعران «لبخند انار» دامغان با موضوع «گره‌افکنی در داستان» و «تصویر در شعر» با دعوت از نسیبه یعقوبی شاعر، منتقد و مربی ادبی، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ در دو بازه‌ی زمانی در پیام‌رسان ایتا، خبر داد و گفت: در این دو انجمن شش اثر اعضا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

یعقوبی در ابتدای سخنانش اظهار داشت: زندگی ما پر از تصویرهای طبیعی و مصنوعی مختلف است از تبلیغ اجناس مختلف گرفته تا فیلم‌های سرگرم‌کننده و آموزنده و همین‌طورمناظر طبیعی و غیر طبیعی که همگی به‌نوعی باعث آرامش‌بخشی ما می‌شوند.

وی در ادامه با بیان این‌که تصاویر توانسته‌اند به زندگی ما رنگ جدیدی دهند، افزود: این عبارت، کاملاً درست است و تصویر و رنگ در زندگی باعث آرامش و زیبایی فراوان و هم‌چنین تأثیرات متنوع در لحظه‌های زیستن ما می‌شود.

مهمان انجمن لبخند انار یادآور شد: از دیرباز، شاعران و نویسندگان به‌جای رسم تصویر، شروع به تصویرسازی‌های زیبا و هنرمندانه با زبان توصیف و تشبیه و استعاره کرده‌اند و از شاعران کهن‌سرایی چون رودکی گرفته تا مولانا، فردوسی و... تا امروزه که شاعران معاصر، این‌کار را انجام داده و انجام می‌دهند و به تعبیری به تصویر کشیدن کلامی طبیعت و مناظر و مباحث انسانی یکی از مهم‌ترین پایه‌های شعری به نام تصویرسازی را پدید آورد.

نقد و بررسی آثار اعضای انجمن ادبی لبخند انار دامغان

یعقوبی در بخش دوم سخنانش در خصوص گره‌افکنی در داستان گفت: به‌هم‌ریختن و بر هم زدن شرایط عادی یک زندگی همان گره‌افکنی است و در این مرحله، شرایطی به‌وجود می‌آید که یک اتفاق باعث بر هم خوردن روند عادی زندگی می‌شود و بقیه‌ی ماجراهای زندگی، تحت تأثیر آن اتفاق یا گره قرار می‌گیرند.

مهمان انجمن لبخند انار در بخش پایانی سخنانش ضمن معرفی آثار بیژن نجدی و شهریار مندنی‌پور تصریح کرد: گره می‌تواند مانعی در راه هدف قهرمان داستان باشد. قلب تپنده و مرکز ثقل داستان است که نویسنده بایست در این بخش، خواننده را به اوج احساسات و هیجان برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =