هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

چهاردهمین ویژه برنامه هفته پژوهش با شعار «مساله‌شناسی کودک و نوجوان، افق روشن آینده» در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، اعضا و مربیان مراکز فرهنگی و هنری کانون استان اردبیل از ۱۹ تا ۲۵ آذرماه ۱۴۰۱ با اجرای فعالیت‌های مختلف فرهنگی و علمی هفته ملی پژوهش را گرامی داشتند.

هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز فرهنگی وهنری شماره‌ی یک کانون اردبیل

ویژه برنامه‌های هفته پژوهش با حضور اعضای طرح کانون مدرسه و فعال مرکز ، با شعار »مساله‌شناسی کودک و نوجوان، افق روشن آینده «در مرکز فرهنگی وهنری شماره‌ی یک کانون اردبیل برگزار شد.

در این برنامه‌ها که با هدف ایجاد شور ونشاط، پرورش نگاه جستجوگر و تبیین جلایگاه و اهمیت پژوهش برگزار شد؛ مربیان فرهنگی مرکز فعالیت‌های متنوعی را با مشارکت اعضای فعال اجرا کردند.

بر اساس این گزارش، برگزاری کارگاه تخصصی « آشنایی با مراحل پژوهش » در مدرسه شاهد از ویژه‌ برنامه‌های مرکز شماره یک کانون بود که در حضور والدین برای دانش آموزان پژوهشگر برگزار شد. مربی مسوول مرکز در این برنامه در مورد نقش والدین در ایجاد حس کنجکاوی و پرسشگری در فرزندان و تاثیر آموزش تفکر انتقادی در بالا بردن مهارت‌های اجتماعی و تحصیلی آنان با حاضران سخن گفت.

همچنین در دیگر برنامه‌ها که با حضور اعضا در مرکز برگزار شد، پخش کلیپ با موضوع سفرخیالی به درون بدن، برگزاری کارگاه پرورش نگاه جستجوگر، بررسی صورخیال در تعدادی از غزلیات حافظ در کارگاه شعر و حافظ‌خوانی، معرفی هفته پژهش، معرفی کتاب‌ها و شخصیت‌های علمی، نمایش فیلم و برگزاری نمایشگاه کتاب‌های علمی و پژوهشی بود که توسط مربیان مرکز اجرا شد.

هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز فرهنگی وهنری شماره‌ی دو کانون اردبیل

برنامه‌های هفته‌ی پژوهش مرکز شماره‌ی دو کانون اردبیل با حضور اعضا و دانش آموزان مدارس سبحان، سبلان و جعفر اسلامی به شرح زیر به اجرا در آمد:

برگزاری کارگاه پرسشگری: در این کارگاه که با عنوان «چرا و چگونه های من» برگزار شد، مربیان مرکز ابتدا درباره‌ی پرسشگری مطالبی را ارایه داده و سپس با پخش انیمیشن چرا و چطور اعضا را به چالش کشیده و آن‌ها پرسش‌هایی را که در ذهن داشتند بیان کردند.

برپایی نمایشگاه منابع علمی و معرفی کتاب: دراین فعالیت با برپایی نمایشگاهی از منابع علمی موجود در مرکز، مربیان تعدادی از این کتاب‌ها، از جمله دایره المعارف کودکان و نوجوانان، فضا و نجوم، چرا چنین است؟، چشم حیوانات دنیا را چگونه می بیند و ... را جهت آشنایی بهتر اعضا معرفی کردند.

آزمایش‌های ساده با ابزار ساده: برپایی کارگاه انجام آزمایش‌های ساده از برنامه‌های جذاب هفته‌ی پژوهش در مرکز شماره ۲ اردبیل بود.

نشست با عضو قدیمی و پژوهشگر مرکز: در این نشست، علی برزگر ماهر عضو قدیمی کانون از خاطرات شیرین خود درباره کانون و نحوه ی ورودش به دنیای کتاب و پژوهش و تحقیق صحبت کرد و در ادامه آثار پژوهشی خود را که در مرکز موجود بود، برای اعضا معرفی کرده و ضمن  پاسخ به سووال اعضا، پیرامون مراحل کار پژوهشی توضیحاتی را ارایه کرد.

هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز فرهنگی وهنری شماره‌ی چهار کانون اردبیل

همزمان با هفته‌ی پژوهش اعضای مرکز شماره ۴  کانون اردبیل این مناسبت را با شعار « گام به گام تا اندیشه » و با هدف فرهنگ سازی و ترغیب اعضا به انجام فعالیت پژوهشی، گرامی داشتند.

به همین منظور در طول این هفته فعالیت‌هایی در راستای آشنایی اعضا با مفهوم پژوهش و ضرورت     مسئله‌یابی و آشنایی با مراحل انجام پژوهش از جمله روخوانی و معرفی کتاب‌های علمی «تحقیق چیست ، محقق کیست ؟» ،«دایره المعارف پاسخ به چگونه های من»، «بازی کن و بیاموز»، برگزاری کارگاه پرسشگری با عنوان «پژوهش‌گر کوچک» و قصه‌گویی علمی با عنوان «دم قورباغه»، انجام گرفت.

 گفتنی است در این مناسبت نمایشگاهی از کتاب‌های علمی و پژوهشی مرکز نیز با هدف آشنایی اعضا با این مجموعه، برگزار شده و شخصیت شهدای دانشمند انرژی هسته ای «شهید محسن فخری زاده ، شهید مصطفی احمدی روشن ، شهید مسعود علی محمدی» معرفی شد.

انجام آزمایشات علمی ساده با ابزار و ملزومات ساده ی موجود در مرکز ، آشنایی با وسایل علمی و اجرام آسمانی همچون کره ی زمین ، آشنایی با کاربرد تلسکوپ و میکروسکوپ و ذره بین ، پخش کلیپ و پویانمایی علمی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در هفته پژوهش بود که توسط مربیان فرهنگی مرکز انجام شد.

هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز فرهنگی وهنری شماره‌ی پنج کانون اردبیل

در گرامیداشت هفته پژوهش برنامه های متنوعی با هدف تبیین اهمیت و نقش پژوهش و تقویت روحیه‌ی پرسشگری در مرکز شماره‌ی پنج کانون اردبیل به شرح زیر برگزار شد:

بازدید از مرکز: در هفته پژوهش دانش‌آموزان مدارس مهدیه و شهید روشنی اردبیل از مرکز بازدید کرده و ضمن شرکت در فعالیت‌های قصه‌گویی علمی، چیستان و معرفی شخصیت‌های علمی، به تماشای فیلم‌ با موضوع آشنایی با منظومه شمسی نشستند.

برپایی نمایشگاه علمی: در این هفته کتاب‌ها، ملزومات و وسایل علمی که در مرکز موجود بود به صورت نمایشگاه در معرض دید اعضا و بازدید کنندگان قرار گرفت.

برگزاری نشست تخصصی شناخت آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان: این کارگاه با توجه به شکاف فاصله بین اولیا و فرزندان و استفاده نامناسب بسیاری از  کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و احتمال بروز آسیب‌های جبران ناپذیر، با حضور بیش از۷۰ نفر از اولیای اعضا و دعوت از احمدرضا کیانی عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

پخش فیلم: در هفته پژوهش، فیلم‌های علمی با موضوع منظومه شمسی و آشنایی با سیارات و ستارگان، مناسب با گروه‌های سنی نوباوه، نوخوان و نونهال برای اعضا پخش شد.

برگزاری کارگاه پرسش‌گری: این کارگاه برای ترغیب اعضا به سوال پرسیدن و تقویت مهارت پرسش‌گری، بصورت بازی و سرگرمی در مرکز برگزار شد.

هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز فرهنگی وهنری کانون اصلاندوز

با برگزاری ویژه برنامه‌ی «در جستجوی دانایی»آ اعضا و مربیان کانون اصلاندوز، هفته‌ی پژوهش را گرامی داشتند.

در ابتدای این برنامه‌ فضه میرموسوی مربی مسوول مرکز مطالبی را پیرامون اهمیت و ضرورت پژوهش و تحقیق و همچنین مراحل انجام آن بیان کرده و در ادامه  به منظور آشنایی اعضای کودک و نوجوان با روش‌های اصولی تحقیق و تقویت حس پرسش‌گری کارگاه آموزشی «چرا و چگونه تحقیق کنیم؟» را برگزار کرد.

در این کارگاه  اعضا با مراحل پژوهش به زبان ساده آشنا شده و در این خصوص منابع علمی موجود در مرکز در کنار کار تحقیقاتی اعضا معرفی شد.

همچنین در ادامه برنامه‌های هفته پژوهش، زندگینامه و فعالیت‌های علمی شهیدان مسعود علی محمدی و مصطفی احمدی روشن از شهدای هسته ای ایران به اعضا معرفی شد.

گفتنی است، انجام فعالیت علمی با موضوع فضا و نجوم، معرفی کتاب‌های دایره المعارف پاسخ به چگونه‌های من و قصه‌های علمی از دیگر برنامه‌های مرکز در این مناسبت بود.

هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز فرهنگی وهنری کانون انگوت

اعضای کانون شهرستان انگوت به مناسبت هفته پژوهش، آزمایش‌های علمی با ابزار ساده را اجرا کردند.

در این برنامه اعضای دختر مرکز با استفاده از گل رس و پارافین ژله‌ای به ساخت مدلی از کره زمین برای نشان دادن لایه‌های مختلف آن پرداخته و ضمن کار توضیحات لازم را نیز ارایه دادند.

مربی مسوول مرکز نیز ضمن اشاره به شعارهفته پژوهش در سال ۱۴۰۱ با عنوان «مساله شناسی کودک و نوجوان ،افق روشن آینده» به معرفی کتاب‌های مناسبت یزای فعالیت‌های پژوهشی پرداخت.

معرفی کتاب «در برابر باد می‌ایستم» از مجموعه بازی با علم و انجام آزمایش‌های ساده و پخش فیلم برگرفته از مفاهیم این کتاب از دیگر برنامه‌های اجرا شده در مرکز بود که درپایان برنامه، اعضا گزارشی از این رویداد علمی را تهیه کردند.

همچنین درطول هفته پژوهش اعضا با استفاده از تصاویر و پخش کلیپ، با شهدای دانشمند هسته‌ای کشورمان آشنا شدند و سپس در کارگاه بحث آزاد با عنوان اگر یک دانشمند بودم به بحث و گفت‌و گو درباره این موضوع پرداختند

لام به ذکر است اعضا نونگاه و نوجوان مرکز نیز مطالبی درباره گیاهان دارویی منطقه گردآوری کرده بودند که بصورت طرح دیواری جهت مطالعه در اختیار اعضای مرکز قرار گرفت.

هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز فرهنگی وهنری کانون جعفرآباد

در گرامیداشت هفته پژوهش، کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مرکز جعفرآباد برنامه‌های متنوعی را با هدف آشنا نمودن اعضا از اهمیت و ضرورت فعالیت‌های علمی اجرا کرد.

بر همین اساس، برگزاری نمایشگاه از کتاب‌ها و منابع موجود در مرکز در حوزه تحقیقاتی، معرفی کتاب‌های علمی و پژوهشی، آشنایی با ابزار و امکانات موجود در مرکز برای انجام فعالیت‌های علمی و معرفی شخصیت‌ از اهم فعالیت‌های مرکز در این مناسبت بود.

هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز فرهنگی وهنری کانون دولت آباد

به منظور گرامیداشت هفته پژوهش و ترغیب اعضا به انجام فعالیت‌های علمی، برنامه های متنوعی با شعار «مساله‌شناسی کودک و نوجوان، افق روشن آینده» در کانون دولت آباد انجام گرفت.

کریم اصلانزاده مربی مسوول مرکز ضمن معرفی این ایام، در خصوص ویژگی‌های یک کار تحقیقی خوب با اعضا گفت‌وگو کرد.

همچنین برگزاری کارگاه مهارت پرسشگری، معرفی کتاب دایره المعارف پاسخ به چگونه‌های من، انجام آزمایش‌های ساده علمی از دیگر برنامه هایی بود در کانون دولت آباد در هفته پژوهش اجرا شد. 

هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز فرهنگی وهنری کانون رضی

به مناسبت هفته پژوهش مربیان مرکز  فرهنگی و هنری کانون رضی، برنامه‌های متنوعی با هدف آشنایی اعضا با فعالیت‌های علمی و پژوهشی و ایجاد حس کنجکاوی و تقویت روحیه پرسشگری در اعضا، اجرا کردند.

معرفی هفته پژوهش و توضیح مراحل اقدام پژوهی به زبان ساده،  برپایی نمایشگاهی از منابع و کتاب‌های مرجع  موجود در مرکز و معرفی کتاب دانشنامه محیط زیست و فرهنگ نامه کودک و نوجوان و نحوه استفاده از این منابع از برنامه‌های مرکز در هفته پژوهش بود که با حضور اعضا اجرا شد.

همچنین در ادامه فعالیت‌ها، کتاب کتاب کره‌ی ماه معرفی شده و پس از انجام یک آزمایش ساده علمی با عنوان «تاثیر شور یا شیرین بودن آب بر وزن و چگالی اجسام موجود در آب»، کتاب «چگونه یک گیاه تبدیل به نفت می‌شود» با حضوراعضای نوجوان روخوانی شد.

شایان ذکر است، برگزاری کارگاه مهارت پرسشگری و تاکید بر استفاده از حواس پنچ‌گانه، معرفی دانشمندان ایرانی از عصر قدیم تا عصر حاضر از جمله محمدبن‌زکریای رازی، ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی و شهید محسن  فخری‌زاده از دانشمند هسته‌ای کشور از برنامه‌های اجراشده در هفته پژوهش کانون رضی بود.

هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز فرهنگی وهنری کانون گرمی

در هفته پژوهش مرکز فرهنگی هنری گرمی به اجرای برنامه‌های مختلف با محوریت معرفی نقش و اهمیت تحقیق و پژوهش در توسعه علمی کشور در جهت تقویت روحیه کنجکاوی و کاوشگری اعضا، آموختن چگونه اندیشیدن و درست فکر کردن و همچنین پرورش دیدگاه‌های انتقادی در کودکان و نوجوانان پرداخت.

 از برنامه های هفته پژوهش کانون  پرورش فکری مرکز گرمی که مورد استقبال اعضا قرار گرفت، معرفی شخصیت‌های علمی، دانشمندان و پژوهشگران ایرانی از جمله شهدای دانشمند هسته‌ای بود که آثار و خدمات ارزشمند و ماندگار آن ها در پیشرفت کشور مورد بررسی قرار گرفت.

قابل ذکر است در ادامه برنامه‌ها در این مناسبت، کتاب‌های علمی مرکز برای مطالعه اعضا معرفی شده  و ضمن انجام فعالیت با موضوع نجوم، کارگاه پرسشگری نیز با شرکت اعضا دایر شد.

هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز فرهنگی وهنری شماره۲ کانون مشگین‌شهر

چهاردهمین ویژه برنامه هفته پژوهش با اجرای برنامه‌های مختلف و  با حضور اعضای کودک ونوجوان در مرکز فرهنگی وهنری شماره۲ کانون مشگین‌شهر برگزار شد.

یکی از برنامه‌های اجرا شده در این مناسبت، برپایی کارگاه مهارت پرسشگری با روش اجرای پرسش پنجگانه( چرا؟ چگونه؟ کی؟ چه موقع؟ چه کسی؟ ) بود که درادامه، کتاب "چرا؟ چگونه" به اعضا معرفی شد.

همچنین برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های علمی وآثار پژوهشی اعضا جهت بازدید علاقمندان و برگزاری کارگاه فعالیت علمی با عنوان «مشاهده موجودات ریز در زیر میکروسکوپ» ازدیگر برنامه‌های اجرا شده در طول این هفته بود که اعضا اجزای برگ، ساقه، پر، مو، مورچه را زیر میکروسکوپ مشاهده کردند.

در ادامه با معرفی کتاب‌های مرتبط با علم نجوم و روخوانی قسمت‌هایی از کتاب ستارگان ونجوم، اعضا با توضیحاتی از سوی مربی ارایه شد، با مشخصات و قابلیت‌های تلسکوپ موجود در مرکز و انواع لنزهای آن آشنا شدند.

در کارگاه هنری نیز، اعضا با راهنمایی مربی هنری مرکز با  پیشینه سفال‌گری در ایران وپیدایش سفالینه‌های تاریخی آشنا شده ونمونه‌هایی از این آثار را سفال‌گری کردند.

هفته پژوهش در مراکز کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

مرکز فرهنگی وهنری کانون نیر

ویژه برنامه‌های گرامیداشت هفته ی پژوهش با  شعار «مساله شناسی کودک و نوجوان، افق روشن آینده» و با هدف آشنا کردن اعضا با فعالیت‌های پژوهش محور، افزایش اطلاعات علمی و عمومی و معرفی کتاب‌های مرتبط در این حوزه، در مرکز فرهنگی هنری کانون نیر اجرا شد.

به همین مناسبت مریم شکیبایی، مربی مسوول این مرکز با بیان اینکه تحقیق و پژوهش اساس فعالیت‌های علمی است از استقبال و حضور پرشور اعضا در برنامه‌های مرکز در طول هفته پژوهش خبرداد.

بر اساس این گزارش، برگزاری نمایشگاه کتاب و معرفی کتاب‌های علمی، معرفی شخصیت‌های علمی کشور از جمله پروفسور مجید سمیعی، روخوانی کتاب‌های «چگونه پژوهش بیاموزیم؟» و «فعالیتهای حیوانات» و «کاوش در فضا» ، اجرای فعالیت‌های پژوهش محور، تجلیل از عضو پژوهشگر مرکز ائلمان ضیایی و آشنا کردن اعضا با روش و مراحل انجام تحقیق علمی ساده از فعالیتهای اجرا شده در کانون شهرستان نیر به مناسبت هفته پژوهش بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =