آموزش ساخت صفیر در انجمن نمایش کانون سمنان

اعضا و مربیان انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری سمنان در بستر فضای مجازی با چگونگی ساخت صفیر در نمایش خیمه‌شب‌بازی آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، راحله دانایی کارشناس مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری بیست‌ونهمین ‌جلسه‌ی مجازی این انجمن با دعوت از مژده ذکریاپور، طراح و سازنده‌ی عروسک‌های تئاتر، تلویزیون و سینما، عروسک‌گردان، طراح دکور، مجسمه‌ساز و مربی هنری کانون تهران، ظهر پنج‌شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ در قالب ویدئوکنفرانس، خبر داد و گفت: در این جلسه اعضا و مربیان انجمن در ادامه‌ی مباحث جلسه‌ی گذشته با چگونگی ساخت صحنه و صفیر در نمایش خیمه‌شب‌بازی آشنا شدند.

آموزش ساخت صفیر در انجمن نمایش کانون سمنان

ذکریاپور در ابتدای جلسه پس از پاسخ‌گویی به پرسش‌های مربیان و بازبینی عروسک‌های تولید شده از سوی اعضا و مربیان انجمن، درخصوص چگونگی ساخت صفحه‌ی کار به‌صورت کارگاهی و چرایی ساخت صفیر در نمایش خیمه‌شب‌بازی، مطالبی بیان کرد.

وی در ادامه با ارائه‌ی پیشنهادهایی پیرامون چگونگی نگهداری عروسک‌ها، عروسک‌گردانی و نحوه‌ی تمرین با آن‌ها جلوی آینه، افزود: صفیر درواقع صوتکی است که درون دهان عروسک‌گردان قرار می‌گیرد و او به‌وسیله‌ی آن به تولید صدا می‌پردازد و صدای مبارک و دیگر عروسک‌ها را به اجرا درمی‌آورد و مرشد ضمن گفت‌وگو با عروسک‌ها، جملات و کلمات نامفهوم را به‌صورت واضح بیان می‌کند.

آموزش ساخت صفیر در انجمن نمایش کانون سمنان

ذکریاپور یادآور شد: صفیر یا صوتک از دو قطعه‌ پلاستیک فشرده در اندازه‌ی دو در دو با ضخامت دو میلی‌متر با نخ نوار ساتن یا ربان تهیه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به چگونگی ساخت قاب صحنه در نمایش خیمه‌شب‌بازی و ارائه‌ی آموزش‌های لازم با استفاده از فایل‌های تصویری، از اعضا و مربیان خواست تا به تهیه صوتک در سایزهای مختلف بپردازند و صداهای متفاوت را تجربه کنند.

آموزش ساخت صفیر در انجمن نمایش کانون سمنان

مهمان انجمن نمایش کانون سمنان در پایان سخنانش تاکید کرد: به اندازه‌ی عروسک‌ها نسبت به قاب صحنه توجه شود، با امکانات کانونی و میزهای مستطیل‌شکل موجودد در مراکز فرهنگی‌هنری برای عروسک‌گردانی عروسک‌های نخی استفاده شود و عروسک‌گردان‌ها هنگام اجرای نمایش، بالاتر از صحنه قرار گیرند تا تسلط بیش‌تری بر عروسک‌ها و صحنه داشته باشند و داخل صحنه هم حتماً بایست کاملاً سیاه باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =