علاقه‌مندی قصه‌گوی ترکیه به نقالی‌های ایرانی

قصه‌گوی اهل ترکیه با اشاره به علاقه‌اش به ادبیات و هنر ایران، می‌گوید آرزو دارد پای نقالی‌های کشورمان بنشیند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، افه الماس، مردی قصه‌گو از اهالی ترکیه‌ است که امسال برای نخستین‌بار با قصه «تولد تالیسین» در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به صورت آفلاین حضور یافته است. او مهندسی موادغذایی خوانده، اما در زمینه قصه‌گویی فعالیت می‌کند و به گفته خودش قصه در مرکز توجه زندگی او قرار دارد.

الماس درباره چگونگی آشنایی و ورودش به عرصه قصه‌گویی گفت: «من در ازمیر ترکیه متولد شدم و در دوران کودکی خاله‌ها و مادربزرگم برای من قصه می‌گفتند. از آن زمان با توجه به ذهن خلاق و تصویرگرایی که داشتم، خیلی زود به فضای قصه‌گویی وارد شدم و از دوران دبیرستان در زمینه‌ افسانه‌های تاریخ، تاریخ مذاهب و اسطوره‌ها مطالعات خود را آغاز کردم.»

او ادامه داد: «در کشور ما قصه‌گویی، مدتی طولانی است که پیشینه دارد. انواع مختلفی از قصه‌گوها در آناتولی از قِبَل قصه‌های مادران و نیاکان وجود داشتند، که امروز تعداد آنها بسیار کم و اندک شده است. خوشبختانه این روزها بار دیگر قصه‌گویی در کشور ما جان گرفته و محبوبیت خود را بازیافته است و در مدارس، پروژه‌ها و کارهای اجرایی بسیاری از قصه‌گویی استفاده می‌شود.»

این قصه‌گوی ترک درباره نحوه آشنایی خود با جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توضیح داد: «دوستان من در جشنواره‌های پیشین قصه‌گویی شرکت کرده بودند و زمانی که شنیدم براساس سنت‌ها و به مدتی طولانی این جشنواره در حال برگزاری است، خوشحال شدم و ازآن استقبال کردم.»

علاقه‌مندی قصه‌گوی ترکیه به نقالی‌های ایرانی

الماس همچنین به آشنایی خود با سینما و ادبیات ایران اشاره کرد و افزود: «یکی از علاقه‌مندان به سینمای ایران هستم و به نظرم فیلم‌های کارگردانانی همچون عباس کیارستمی و اصغر فرهادی بسیار تاثیرگذار هستند. شاعرانی ایرانی همچون  خیام در ترکیه معروف هستند و فروغ فرخزاد هم مورد علاقه من است. همچنین علاقه‌مند به شنیدن قصه‌ها و موسیقی‌های ایران هستم. در واقع من به شدت به فرهنگ و هنر ایران علاقه‌مند هستم، اما تاکنون امکان سفر به کشور شما را نداشته‌ام. در مورد قصه‌گویی در ایران متاسفانه اطلاعات کاملی ندارم اما در مورد نقالی در ایران بسیار شنیده‌ام و دوست دارم به نقالی‌های ایرانی گوش دهم.»

او درباره تاثیر قصه در شکل‌گیری تمدن اقوام مختلف گفت: «احساسات انسانی جهانی هستند، همه ما به طور مشابه گریه می‌کنیم، می‌خندیم، به دنیا می‌آییم و می‌میریم. در حقیقت ما در احساسات و تجربیات خودمان تنها نیستیم و قصه‌ها می‌توانند تمام این احساسات را نشان دهند.»

الماس در پایان تاکید کرد: «به نظر من عدم توجه، بیشترین چالش ما در عصر حاضر است. من ایرانیان را بسیار قدرتمند می‌دانم، امیدوارم این ققنوس قدرتمند و کهنسال به آزادی، خردمندی و آرامش برسد.»

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گوییِ» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۵ دی در شهر یزد آغاز شده است و بیست‌ونهم همین ماه به کار خود پایان خواهد داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =