آیین پایانی‌ جشنواره‌ قصه‌گویی «البرز قوی» در کرج برگزار شد

جشنواره‌ی قصه‌گویی «البرز قوی» از مجموعه جشنواره‌های فرهنگی، هنری، ورزشی استان البرز، با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پس از رقابت دو روزه‌ ۳۲ قصه‌گوی راه یافته به مرحله‌ استانی جشنواره‌ قصه‌گویی «البرز قوی» طی روزهای سوم و چهارم بهمن ۱۴۰۱ مراسم پایانی این جشنواره برگزار شد. این آثار از میان ۱۱۸ قصه ارسالی به دبیرخانه به مرحله استانی راه یافته بودند.

بر اساس این خبر هیئت داوران جشنواره متشکل از حسن دولت‌آبادی نویسنده، کارگردان و پژوهشگر، مریم شفیع‌زاده مدرس قصه‌گویی و ساغر لطفی‌نژاد مدرس تئاتر و قصه‌گویی، با خوانش بیانیه‌ که از سوی دولت‌آبادی خوانده شد، مبنای انتخاب آثار برگزیده و قدردانی شده را رعایت اصول و قواعد قصه‌گویی و مقایسه‌ آثار ارائه شده با یکدیگر عنوان کردند.

اسامی برگزیدگان

سپس برگزیدگان و شایستگان تقدیر بخش‌های مختلف به شرح زیر اعلام شدند:

در بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها لوح تقدیر و جایزه نقدی قصه‌گوی منتخب، به «فاطمه موسوی» برای اجرای قصه‌ «عزیز و نگار» و لوح و جایزه نقدی رتبه دوم به «طاهره‌سادات سجادی» برای اجرای قصه‌ «سبیل ببر» رسید.

همچنین هیئت داوران در این بخش با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی بدون در نظر گرفتن اولویت از معصومه‌ جندقی، مهین ریواز و بهناز جویبار به ترتیب برای قصه‌های «ماجرای گرگ»، «سارای» و «جان شما کجاست؟» تجلیل کرد.

در بخش قصه‌گویان نوجوان نیز لوح رتبه‌ اول و جایزه‌ی نقدی به مهدیس اخلاقی برای اجرای قصه‌ «گل بلور و خورشید» رسید و سوگل باقری با کسب رتبه دوم لوح تقدیر و جایزه نقدی را برای قصه‌ «سلیمه غرغرو» دریافت کرد. رتبه سوم این بخش نیز به همراه لوح و جایزه نقدی به حدیثه مشایخی برای قصه‌ «یک روز بارانی» رسید.

در بخش آیینی سنتی جشنواره هم لوح و جایزه نقدی رتبه اول به سحر حقیقی برای قصه‌ی «رستم و سهراب» رسید و لوح و جایزه نقدی رتبه دوم را لیلا محمدلو برای قصه‌ «خوان پنجم» دریافت کرد.

آیین پایانی‌ جشنواره‌ قصه‌گویی «البرز قوی» در کرج برگزار شد

سمانه موسوی با قصه «فرزند ایران زمین» با دریافت لوح و جایزه نقدی به‌عنوان قصه‌گوی برگزیده نوجوان در بخش آیینی سنتی معرفی شد.

فرزانه بدرپور برای قصه‌ «ایران دخت» در بخش بزرگسال لوح و جایزه نقدی رتبه اول را کسب کرد و سعیده تدریس تبریزی برای قصه‌ «آقای هزارپا و کفاش» رتبه دوم، لوح و جایزه نقدی جشنواره را بدست آورد. رتبه‌ سوم این بخش نیز به همراه لوح و جایزه نقدی به بتول شریف‌زاده برای قصه‌ «آسیاب بچرخ» رسید.

تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، پخش نماهنگی از فعالیت‌های ویژه‌ی جشنواره، قصه‌گویی سحر حقیقی؛ قصه‌گوی برگزیده‌ بخش آیینی‌سنتی بزرگسال با قصه‌ «رستم و سهراب»، اجرای میان برنامه‌های نمایشی و تجلیل از عوامل اجرایی و برگزیدگان، از جمله برنامه‌های این مراسم بود.

بیانیه هیأت داوران جشنوارهی قصهگویی کانون استان البرز

فطری بودن علاقه به قصه موجب شد که این ساختار در همه‌ تولیدات فرهنگی و هنری مانند فیلمنامه، نمایشنامه، اسطوره و افسانه نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد. توجه کانون پرورش فکری به اهمیت جاذبه‌ی قصه، اقدام هوشمندانه‌ای است که در سیر تکاملی به برگزاری مراحل گوناگون جشنواره‌های قصه‌گویی انجامید. اقدامی که مورد استقبال گسترده‌ی مخاطبان سنین مختلف کودک تا بزرگسال قرار گرفته است.

آیین پایانی‌ جشنواره‌ قصه‌گویی «البرز قوی» در کرج برگزار شد

قصه، قالبی مناسب و جذاب است که می‌توان هر محتوای مطلوب و سازنده‌ای را به مخاطبان منتقل کند و در این خصوص، کودکان و نوجوانان بیش از همه از شنیدن قصه لذت می‌برند و از آن تأثیر می‌پذیرند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز به‌ویژه در مدیریت جدید و به مدد تجربه‌ی همکاران فرهنگی و هنری، در عرصه‌ی قصه‌گویی نیز بسیار موفق عمل می‌کند. بازتاب این توفیق را می‌توان در اشاعه‌ی قصه‌گویی و ارتقاء کیفی قصه‌ها و اجراهای موفق قصه‌گویان مشاهده کرد.

جشنواره قصه‌گویی البرز که با حضور ۱۳ قصه‌گو در بخش بزرگسال، ۷ قصه‌گو در بخش نوجوان، ۵ قصه‌گو در بخش مادربزرگ‌ها، ۷ قصه‌گو در بخش آیینی و سنتی و جمعا ۳۲ قصه‌گو برگزار شد، نمونه‌ای از این موفقیت‌ها است.

هیئت داوران ضمن ابراز خرسندی از حضور گسترده‌ خانم‌های قصه‌گو در این جشنواره، نظرها و پیشنهادهایی را اعلام می‌دارد:

برقراری ارتباط مؤثرتر به معنای دیدن به جای نگاه کردن، ایجاد تعادل و شرایط لازم برای درگیر کردن مخاطب با چالش‌های قصه، مناسب‌سازی قصه‌های مناطق گوناگون ایران با توجه به هنجارها، ضرورت‌ها و نیازهای جامعه‌ امروز، درونی کردن قصه از طریق همسو کردن قابلیت‌های قصه و توانمندی‌های فردی قصه‌گو، توجه به تنوع بیانی برای رعایت مکث‌ها، شتاب‌ها و رسایی صدا، توجه به تأثیر قصه‌های اقوام گوناگون ایرانی با هدف انتقال جاذبه‌ها و نمادهای گوناگون آن فرهنگ‌ها.

آیین پایانی‌ جشنواره‌ قصه‌گویی «البرز قوی» در کرج برگزار شد

جشنواره قصه‌گویی البرز قوی راهی برای شناخت ظرفیت‌های قصه‌گویی استان

مهری فلاح‌ سرپرست اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز در آیین پایانی جشنواره قصه‌گویی در جمع مسئولان و مهمانان و قصه‌گویان ضمن قدردانی از حضور معاون فرهنگی کانون پرورش فکری حضور ایشان در جمع همکاران کانون استان البرز را بلافاصله پس از انتصاب، اقدامی امیدآفرین برای همکاران خواند که نوید روزهای روشن را می‌دهد.

وی در ادامه گفت: مسئولیت اجرای جشنواره‌ قصه‌گویی البرز قوی در راستای اجرای دستور استاندار محترم و با توجه به حوزه کاری و علاقه‌مندی و تجربه کانون پرورش فکری به کانون البرز سپرده شد. خوشحالیم که این جشنواره فرصتی شد تا ظرفیت‌های جدیدی در رده‌های سنی مختلف به کانون معرفی شود. ما سعی خواهیم کرد با جذب تمامی علاقه‌مندان جشنواره‌ی قصه‌گویی بعدی با شکوه‌تر برگزار شود.

فلاح در ادامه از حضور و همراهی مسئولان استانی، داوران و همکاران کانون تشکر و قدردانی کرد و حضور مادربزرگ‌های قصه‌گو و نوجوانان در جشنواره را افتخار آفرین خواند.

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری، اردشیر آل‌عوض مشاور استاندار، محمدجواد کاظمینی مدیرکل امور اجتماعی استانداری، علی معدنی‌پور مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، معاونان حوزه هنری و رؤسای اداره‌های مختلف کرج در این برنامه حضور یافتند.

شایان ذکر است فرهاد فلاح در حاشیه این مراسم ضمن بازدید از مرکز مجتمع کانون البرز، در نشست صمیمانه‌ای با همکاران کانون البرز بحث و گفت‌وگو کرد و دغدغه‌های آن‌ها را شنید.

این مراسم صبح روز چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱، در محل سالن همایش‌های مجتمع آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز واقع در خیابان شهید صدوقی کرج برگزار و از شبکه آموزش مجازی شاد نیز پخش شد.

آیین پایانی‌ جشنواره‌ قصه‌گویی «البرز قوی» در کرج برگزار شد

آیین پایانی‌ جشنواره‌ قصه‌گویی «البرز قوی» در کرج برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =