تعداد مراکز کانون پرورشی در خراسان‌شمالی پس از انقلاب هفت برابر شد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی گفت: تعداد مراکز فرهنگی و هنری زیر نظر این کانون در چهار دهه اخیر هفت برابر افزایش یافته و خدمات در روستاها گسترده تر شده است.

 فرهاد آقابیگی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان شمالی اظهار کرد: پیش از انقلاب تنها سه مرکز فرهنگی و هنری در استان دایر بود، اکنون ۲۰ مرکز در هشت شهرستان استان راه اندازی و دایر شده است.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب در زمینه زیرساخت های ویژه کودکان و نوجوانان در استان افزود: اکنون سه پروژه عمرانی شامل ساخت مرکز فرهنگی و هنری در شهرهای جاجرم، آشخانه و غلامان در دست اجرا است که به طور میانگین ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی: ادامه داد: برای تکمیل هر کدام از این پروژه ها ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و پیش بینی می شود در صورت تامین اعتبار مراکز جاجرم و آشخانه تا شهریورماه سال آتی به بهره برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون هر مرکز در استان به طور میانگین ۴۰۰ نفر عضو دارد و در مجموع بیش از هفت هزار و ۱۰۰ نفر کودک و نوجوان عضو این مراکز هستند.

آقا بیگی افزود: در نظام اسلامی، توجه به توسعه و ایجاد مراکز تخصصی ویژه کودکان افزایش یافت و بر این اساس این زیرساخت ها در استان خراسان شمالی گسترش یافت.

وی تصریح کرد: ایجاد مرکز نجوم ویژه کودکان و نوجوانان، افتتاح مرکز آفرینش هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پلاتو تخصصی تئاتر ویژه کودکان و نوجوانان از جمله این زیرساخت ها و پروژه های عمرانی در استان است که به برکت نظام اسلامی اجرا شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی گفت: ساخت سینما و خانه بازی کودک از دیگر پروژه های ناتمام در استان است که ساختمان و تجهیزات آن تکمیل شده است و تامین برخی تجهیزات فنی باقی مانده و برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

آقا بیگی، ایجاد کتابخانه سیار و خدمات به کودکان در مناطق روستایی را از دیگر خدمات نظام اسلامی عنوان کرد و افزود: اکنون ۱۰ کتابخانه سیار در استان راه اندازی شده است که هر کتابخانه در ۱۴ روستا خدمات رسانی دارد.

وی با بیان اینکه کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان بیش از ۱۱۰ هزار و ۷۰۰ جلد کتاب دارند گفت: در ۹ ماهه امسال کودکان و نوجوانان استان حدود ۴۰ هزار جلد کتاب به امانت بردند.

۷۰ ویژه برنامه کانون در دهه فجر

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی در ادامه گفت: مراکز این نهاد فرهنگی استان همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر امسال میزبان ۱۵۰ عنوان برنامه متنوع فرهنگی، هنری و ادبی است.

وی اظهار کرد: برگزاری "پویش جوانه‌ها" در پنج بخش مختلف هنری از مهمترین برنامه هایی است که در این ایام توسط کانون پرورش فکری کودکان برگزار می شود.

آقا بیگی افزود: بخش‌های این پویش شامل ساخت و رنگ آمیزی کاردستی‌های نیمه آماده در قالب ماکت های ساده کاغذی از آثار تاریخی و فرهنگی، مکان و ابنیه استان، ساخت عروسک‌های انگشتی، دستکشی و نخی، نقاشی با موضوع ایران و دستاوردهای انقلاب اسلامی، ساخت بادبادک های رنگی با استفاده از روزنامه و کاغذهای ساده و رنگی و ساخت تراکت‌های خلاق با مقوا و کارتن است.

وی با بیان اینکه تحویل آثار این پویش تا ۲۲ بهمن به ایستگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی است بیان کرد: نمایشگاهی با این آثار دایر خواهد شد و به تمامی کودکان و نوجوانانی که در این پویش شرکت کنند در روز ۲۲ بهمن ماه جوایزی اهدا خواهد شد.

وی برگزاری ایستگاه نقاشی در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن، اجرای سرود و قصه گویی در برنامه‌های محوری استان، گلباران مزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهدا با همراهی کودکان و نوجوانان، برگزاری مسابقات و کارگاه های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی و ورزشی، روایت قصه های کوتاه انقلاب به نقل از بزرگترها (با محوریت تفاوت زندگی قبل و بعد انقلاب) و برگزاری نمایشگاه های کتاب در مراکز کانون با موضوع انقلاب را از دیگر برنامه های کانون پرورش فکری در دهه مبارک فجر عنوان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =