خروجی محصولات کانون باید هویت ملی، دینی و فکری باشد/اهمیت دادن به کتاب چاپی در کنار آثار الکترونیک

مراسم رونمایی از هفده کتاب منتشر شده از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح روز چهارشنبه ۱۹ بهمن هم‌زمان با ایام دهه فجر در کتابخانه مرجع کانون برگزار شد.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری در این مراسم با تبریک چهل‌و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام دهه فجر گفت: انقلاب اسلامی ایران یک حرکت مردمی و خودجوش از جنس آگاهی و خواستن و براساس یک منظومه استوار و آگاهی بخش بود. همچنین حرکت امام خمینی(ره) برای انقلاب اسلامی همراه با معرفت و مبتنی بر نیازهای جامعه بود.
وی با بیان اینکه انقلاب ایران یک حرکت عمومی مبتنی بر آگاهی، شناخت و معرفت برآمده از بیداری اسلامی بود ادامه داد: آگاهی با دانستن تفاوت دارد و جنس آگاهی یک نوع معرفت و دارای اصالت است که دانستن هم می‌تواند بخشی از آن باشد.  

خروجی محصولات کانون باید هویت ملی، دینی و فکری باشد/اهمیت دادن به کتاب چاپی در کنار آثار الکترونیک
علامتی افزود: امروز یکی از مشکلات جامعه ما این است که به انسان اطلاعات می‌دهد اما آیا معرفت و آگاهی درست هم می‌دهد؟ مهندسی داده، اطلاعات را به سمتی می‌برد که، شاید منظور خلق‌کننده آن اثر نباشد.
مدیرعامل کانون گفت: آگاهی موضوع قابل اهمیتی است که در پیروزی انقلاب اسلامی آن را می‌بینیم و این برخواسته از متون دینی ما بوده، در نتیجه به یک جنس مردمی تبدیل و در دنیا الگو شده است.
وی تصریح کرد: منظور از انقلاب، سبک زندگی براساس یک نگاه متعالی است که همه نیازهای بشری را دربرمی‌گیرد. انقلاب ایران براساس یک منظومه فکری شکل گرفته و ما برای ادامه آن باید تلاش کنیم.
علامتی اظهار کرد: امروز پایه اصلی شناخت و معرفت، مطالعه کتاب است. هیچ حرکتی توان حذف کتاب را ندارد. درحال حاضر در دوران بازگشت به سمت کتاب هستیم و کتاب اهمیت خودش را نشان داده است.

خروجی محصولات کانون باید هویت ملی، دینی و فکری باشد/اهمیت دادن به کتاب چاپی در کنار آثار الکترونیک
مدیرعامل کانون بیان کرد: مجموع کتاب‌هایی که در کانون پرورش فکری تولید شده است باید از دانسته به سمت معرفت برود و برای کیفیت بخشی آن قدم برداریم. در این راه باید مهندسی موضوع داشته باشیم و براساس نیازهای مخاطب حرکت کنیم. پشت نظام تولید، حتما باید مهندسی وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه توجه به موضوع هویت و فطرت، اولویت منظومه فکری ماست عنوان کرد: تمام محصولات باید خروجی‌اش هویت ملی، دینی، پرورشی، ذوقی و فکری باشد. امروز تقویت قوه اندیشه و فکر کردن در میان کودکان و نوجوانان در دستور کار کانون پرورش فکری وجود دارد. یعنی محصول ما باید بتواند پرورش فکر و به نوعی ایمان را در کودک و نوجوان تقویت کند.
علامتی افزود: از جزیره‌ای و بخشی حرکت‌کردن عبور کنیم. بخش‌های مختلف باید به هم متصل باشند تا بتوانیم یک محصول خوب ارائه دهیم.
مدیرعامل کانون با اشاره به اهمیت انتشار کتاب‌های الکترونیک در عین حال اظهار کرد: به کتاب فیزیکی همچنان اهمیت می‌دهیم. کانون پرورش فکری امروز به کتاب زنده است و کتاب بخش قابل توجه ای از فعالیت های کانون را به خود اختصاص داده است. امروز تألیف کتاب‌های پرمخاطب و جدید در دستور کار قرار دارد.
وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ عنوان کتاب چاپ اول و ۳۵۰ عنوان کتاب پرمخاطب در دست چاپ است از ارسال ۳ میلیون کتاب به کتاب‌خانه‌های سراسر کشور با اولویت مناطق روستایی و کم برخوردار تا زمان برگزاری نمایشگاه کتاب خبر داد.
حامد علامتی در بخش پایانی صحبت‌های خود بر اهمیت کار رسانه‌ها در همراه کردن مخاطب تأکید کرد و از تأسیس دفتر ادبیات طنز کودک و نوجوان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
وی گفت: امروز از ۱۷ عنوان کتاب رونمایی می‌کنیم و در این راه رسانه‌ها می‌توانند نقش کمک کننده داشته باشند.
انتشارات کانون پرورش فکری سابقه درخشانی دارد

خروجی محصولات کانون باید هویت ملی، دینی و فکری باشد/اهمیت دادن به کتاب چاپی در کنار آثار الکترونیک
همچنین فاطمه طارمی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون بیان کرد: انتشارات کانون پرورش فکری سابقه درخشانی دارد. امروز آمده‌ایم از همه آنچه تا امروز اتفاق افتاده است قدردانی داشته باشیم.  
وی با بیان اینکه عدالت فرهنگی که امروز درباره‌اش می‌گویند در کانون محقق شده است، ادامه داد: کانون پرورش فکری هیچگاه به سود اقتصادی فکر نکرده بلکه به مخاطب فکر کرده است و در کتابخانه‌های کانون کتاب بدون واسطه به کودک و نوجوان می‌رسد.  
طارمی تصریح کرد: محصولی که دست کودک و نوجوان می‌رسد از چند درگاه عبور می‌کند و ما به پرورش ذهن کودک و نوجوان فکر می‌کنیم. ما هرگز کتاب زرد به کودک و نوجوان نمی‌دهیم و معتقد هستیم اینها آینده‌سازان کشور هستند.
مدیرکل انتشارات کانون گفت: در دوره جدید، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درهای خود را به روی نویسندگان جوان باز کرده است.
وی اظهار کرد: قرار است تولید کتاب‌ در کنار محصولات فرهنگی کانون قرار بگیرد. مانند عروسک؛ کتاب عروسک‌ها اولویت ما هستند و کتاب فیلم و کتاب بریل در دستور کار قرار دارد.

پیش قدم شدن تألیف بر ترجمه، توجه به تألیف کتاب با موضوع‌های ارزشی، توجه به‌ گونه‌های فراموش شده و توجه بیشتر به رمان نوجوان از دیگر موضوع‌هایی بود که طارمی به آنها اشاره داشت.
فاطمه طارمی در پایان گفت: آنچه امروز در انتشارات کانون پرورش فکری می‌بینیم حاصل همکاری همه دوستان در انتشارات است و در اینجا از همه تشکر می‌کنم.
مراسم رونمایی فرصتی برای قدردانی از ناشر و نویسنده است 

خروجی محصولات کانون باید هویت ملی، دینی و فکری باشد/اهمیت دادن به کتاب چاپی در کنار آثار الکترونیک
در بخشی دیگر از این مراسم علی‌الله سلیمی نویسنده و منتقد کتاب نیز با بیان اینکه انتشار کتاب در این روزها حال و روز خوبی ندارد انتشار و رونمایی ۱۷ عنوان کتاب در این ایام را کار سختی دانست و از آقای علامتی و خانم طارمی برای تلاشی که در مسیر متوقف نشدن چاپ کتاب انجام شده است تشکر کرد.
وی افزود: مراسم رونمایی از کتاب فرصتی است تا از ناشر و نویسنده قدردانی شود.
سلیمی تصریح کرد: کتاب‌هایی که اخیرا چاپ شده است تنوع قابل توجهی در نام نویسنده و مضامین کتاب دارد. تنوع موضوعی هم به کار، کمک کرده و به همه سلایق توجه شده است.
این نویسنده ادامه داد: در میان مجموعه کتاب‌هایی که امروز رونمایی می‌شود نویسنده‌های تازه نفس هم هستند و این را می‌شود به فال نیک گرفت.  
وی با اشاره به تعدد ناشران حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: دقت در انتشار کتاب در کانون سبب شده آثار بدون نقص منتشر شود. اما در میان برخی ناشران نگاه‌ها به‌شدت تجاری شده و گاهی به اشتباه با بنگاه اقتصادی اشتباه گرفته می‌شود. در کانون اولویت با فرهنگ‌سازی و آموزش است و ما با کتاب‌هایی مواجه هستیم که به همه سلایق توجه شده است.
سلیمی در پایان صحبت‌های خود به رمان نوجوان اشاره داشت و اینکه آثار ترجمه در این بخش غالب و پررنگ شده است که نیاز به بازنگری دارد.

خروجی محصولات کانون باید هویت ملی، دینی و فکری باشد/اهمیت دادن به کتاب چاپی در کنار آثار الکترونیک
شعر نوجوان امروز شرایط بهتری دارد
سپس محمود پوروهاب شاعر و نویسنده کودک و نوجوان بیان کرد: از میان کتاب‌هایی که امروز رونمایی می‌شود من دو کتاب شعر نوجوان، یک کتاب شهر کودک و دو کتاب شعر خردسال را خواندم.
وی ادامه داد: در کتاب «فردا پلاک فرد» سروده حسین تولایی شعرها منسجم و یک دست، کوتاه و قالب همه سپید است. تمام شعرها در فضای شهر سروده شده و به نقش زبان توجه خوبی شده است. درواقع تولایی در همه شعرها خواسته اندیشه‌ای را به مخاطب خود بدهد.
پوروهاب بیان کرد: کتاب دیگر «هنگام باران بود» سروده سیدحبیب نظاری بود. در این کتاب، شعر پر از استعاره و  کنایه است. این کتاب منظومه‌ای عاشورایی است و فضاسازی‌های کودکانه و اوج احساسات جالب توجه است.
این شاعر کودک و نوجوان تصریح کرد: قبلا شعر نوجوان چندان قوت نداشت اما امروز شرایط بهتری دارد ضمن اینکه بینابین‌نویسی هم فرصتی خوبی است چون برای طبقه بزرگسال و هم نوجوان مناسب است و کانون پرورش فکری از دهه هشتاد کتاب‌هایی داشته که این حالت دوگانه را دارد.
وی اظهار کرد: دو کتاب خردسال «روستای پله کانی» سروده مسعود طاهری‌عضد و «شعرهای جیک جیکونه» سروده شکوه قاسم‌نیا هم برای خردسالان زبان مناسب خود را داشتند.  

خروجی محصولات کانون باید هویت ملی، دینی و فکری باشد/اهمیت دادن به کتاب چاپی در کنار آثار الکترونیک
همچنین در بخشی از این مراسم طیبه شامانی شاعر کودک و نوجوان شعری درباره ایران خواند و در پایان از هفده کتاب منتشر شده از سوی کانون پرورش فکری باحضور حامد علامتی مدیرعامل، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید، قاسم سلیمانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل، فاطمه طارمی مدیرکل انتشارات کانون پرورش فکری و جمعی از نویسندگان و تصویرگران آثار رونمایی شد.
بر اساس این گزارش این آیین روز ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ در کتابخانه مرجع کانون برگزار و از ۱۷ عنوان کتاب جدید کانون رونمایی شد.
از بین این آثار، ۱۳ کتاب داستانی با نام‌های: «واگن بازنشسته» با نویسندگی گوکنیل اوزکوک و ترجمه شبنم اسماعیل‌زاده، «خانه من کجاست» با نویسندگی ریحانه جعفری، «خداحافظ عمو میر» با نویسندگی حمید نوایی‌لواسانی، «دوست بهتر است یا کلوچه» با نویسندگی سمیرا قیومی، «توک توکی» با نویسندگی محبوبه یزدانی، «میو میو گرمه هوا» با نویسندگی آمنه صادقی شهمیرزادی، «سیب و جیب» با نویسندگی محمدرضا شمس، «سفر در کاموا» با نویسندگی پری رضوی، «من این شکلی هستم» با نویسندگی مسعود قره‌باغی، «شیرا» با نویسندگی سمیرا آرامی، «لاک پشت و پروانه» با نویسندگی اعظم بزرگی، «گریز از سال صفر» با نویسندگی حسین قربانزاده خیاوی و «آخ پایت را بلند کن» با نویسندگی سوسن حیاتی منتشر شده است.
همچنین ۴ عنوان کتاب شعر با نام‌های «فردا پلاک فرد» سروده حسین تولایی، «هنگام باران بود» سروده‌ی سیدحبیب نظاری، «شعرهای جیک جیکونه» سروده‌ی شکوه قاسم‌نیا و «روستای پلکانی» سروده‌ی مسعود طاهری‌عضد نیز رونمایی شد.

خروجی محصولات کانون باید هویت ملی، دینی و فکری باشد/اهمیت دادن به کتاب چاپی در کنار آثار الکترونیک

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =