نقد موضوعی شعر و بررسی عنصر حادثه در انجمن تخصصی کانون سمنان

اعضای انجمن شاعران و نویسندگان نوجوان آفرینش‌ کانون پرورش فکری سمنان با نقد موضوعی شعر و نقش عنصر حادثه در داستان آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از برگزاری یکصدونهمین جلسه‌ی انجمن شاعران و یکصدوششمین جلسه‌ی انجمن نویسندگان آفرینش با دعوت از الهام شایگان‌پور مربی ادبی مرکز فرهنگی‌هنری کانون ایوان‌کی، پنج‌شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ در پیام‌رسان ایتا، خبر داد و گفت: شایگان‌پور در دو انجمن شاعران و نویسندگان نوجوان ضمن خوانش آثار اعضا پیرامون «نقد موضوعی شعر» و «نقش عنصر حادثه در داستان»، مطالبی بیان کرد.

مهمان انجمن شاعران نوجوان کانون سمنان در بخش نقد آثار با تشویق اعضا برای انتخاب موضوعات مناسب و توجه به دغدغه‌های جامعه در سرودن، گفت: همه‌ی شاعران و نویسندگان، زبان و نگاه زیباشناسانه و زیبااندیشانه دارند.

وی در ادامه، مهم‌ترین شیوه برای آفرینش تخیل و بیان معنا را استفاده از تشبیه، عنوان و اظهار کرد: زمانی این تشبیه، زیباتر و دل‌نشین‌تر است که کشف خود شاعر باشد.

شایگان‌پور خاطرنشان کرد: شاعران نوجوان بایست توجه داشته باشند گاهی درگیرشدن در وزن و قافیه باعث می‌شود که شاعر از انتخاب کلمات مناسب دور بماند.

وی تأکید کرد: وظیفه‌ی یک شاعر در بیان و انتقال مفاهیم این است که گزیده‌گو هم باشد و علاوه بر برقراری ارتباط میان محور عمودی شعر، بهترین بیت‌ها و واژه‌ها را در شعر بیاورد و به مخاطب خود ارائه دهد.

نقد موضوعی شعر و بررسی عنصر حادثه در انجمن تخصصی کانون سمنان

شایگان‌پور در نقد دو اثر داستانی اعضای انجمن نویسندگان نوجوان اظهار داشت: داستان‌ها در فضایی بین تخیل و واقعیت و به عبارتی بین خواب و بیداری به وقوع پیوسته بود و نمی‌شد تشیص داد که مرز میان این بیداری و رؤیا کجاست؟

مهمان انجمن نویسندگان نوجوان در ادامه‌ی سخنانش ضمن تشویق اعضا که توانسته‌اند از موضوعات روزمره عبور کنند و با استفاده از تخیل، دنیای دل‌نشین‌تری در داستان‌شان ایجاد کنند، گفت: فضاسازی در داستان، ایجاد چهارچوب مشخص و محدوده‌ی داستان است و به تصمیم‌سازی‌های نویسنده برای پیشبرد طرح داستان، هم‌چنین به درک و واقع‌نمایی حادثه‌ در آن فضا کمک می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =