برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های متنوعی برگزار کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراکز استان‌ها با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط موجود سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند و به اجرای برنامه‌های گوناگون پرداختند. در بخش اول این گزارش برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر را در ۱۵ استان مرور کردیم، در بخش دوم و پایانی به فعالیت‌های دهه فجر سال ۱۴۰۱ در ۱۶ استان دیگر می‌پردازیم.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

سیستان و بلوچستان

جشن محوری چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با حضور اعضا، والدین و مسئولان برگزار در کانون استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

معصومه هادی مدیرکل کانون استان در این برنامه در قالب معرفی ایام و وقایع، به همزمانی دو جشن بزرگ ملی و دینی اشاره کرد و گفت: جشن پیروزی انقلاب اسلامی و میلاد حضرت علی(ع)، مناسبت‌هایی هستند برای شادی مردم و هم‌زمانی این دو جشن دلیلی است برای شادی و شور دوچندان.

معصومه هادی در ادامه‌ گفت‌وگوی خود با اعضای کودک و نوجوان و در راستای انجام تکلیف جهاد تبیین، وجود پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در خانه را، سبب برکت و روشنی دانست و افزود: پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، به‌عنوان عزیزانی که سال‌های پیش از انقلاب را دیده‌اند، بهترین کسانی هستند که می‌توانند به شما در زمینه‌ی مقایسه‌ی سال‌های پیش از انقلاب و پس از آن کمک کنند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های فراوان در زمینه‌های علمی، پزشکی، مهندسی و... با پرسش از حاضران، دلیل این پویایی را جویا شد و در جمع‌بندی سخنان آنان عنوان کرد: این دوران با شکوه با قیام حضرت امام خمینی(ره) و یاران باوفای ایشان، از جمله مقام معظم رهبری آغاز شد که در ادامه با همراهی مردم این انقلاب به پیروزی رسید.

اجرای نمایش خلاق با موضوع انقلاب و پیروزی آن، از سوی مربی و عضو مرکز شماره یک زاهدان و دکلمه با اجرای دو عضو کودک مرکز شماره سه زاهدان، دیگر بخش‌های این جشن بود.

همچنین هم‌زمان با فرارسیدن چهل ‌و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مراکز فرهنگی‌هنری کانون در سراسر استان، با حضور مسئولان محلی، میزبان اعضا و آثار آنان با موضوع انقلاب اسلامی بودند. معرفی وقایع و رویدادها، معرفی کتاب، روزشمار انقلاب و معرفی ایام از جمله فعالیت‌هایی است که برای اجرا شد.

ویژه‌برنامه‌ی صبح شعر و داستان «آهنگ بهاران» نیز به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در در کانون استان برگزار شد.

در این برنامه شنیدن روایت انقلاب با زبان هنر و ادبیات از کسانی که سال‌ها پس از پیروی انقلاب به دنیا آمدند زیبا و اثرگذار بود.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

فارس

مراکز فرهنگی هنری کانون فارس با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، ‌هنری و ادبی با موضوع و محتوای انقلاب میزبان اعضا و دانش‌آموزان بودند.

بر این اساس، نقاشی با موضوع پرچم، قصه‌گویی، کاردستی، نمایش فیلم، استقبال نمادین از امام راحل، بازی، همخوانی سرود جمهوری اسلامی، نواختن زنگ انقلاب، پخش سرودهای انقلابی، معرفی امام راحل، معرفی ایام و وقایع، سفالگری و شعرخوانی بخشی از برنامه‌های اجرایی مراکز فرهنگی هنری کانون فارس در ایام دهه فجر بود.

همچنین مرکز آفرینش‌های ادبی استان فارس اولین مهرواره ادبی «شعر سبز انقلاب» را با محوریت پرچم جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد. دانش‌آموزان و اعضای نونگاه و نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان (۱۲ تا ۱۸ سال) و مربیان کانون و شاعران بزرگسال استان فارس شرکت‌کنندگان در این مهرواره بودند.

مرکز فرهنگی هنری لارستان نیز مسابقه «فرزند انقلابم»  را به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار کرد.

خانواده انقلابی و نقش من در انقلاب چیست؟ موضوع‌های انتخابی این مسابقه بود که علاقه‌مندان ۷ تا ۱۷ سال می‌توانستند در قالب نقاشی، دلنوشته، فیلم کوتاه و انیمیشن به خلق اثر بپردازند.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

قزوین

به مناسبت دهه فجر نمایش عروسکی «نمکی و دیو» در سالن کانون استان قزوین به روی صحنه رفت.

نویسنده و کارگردان این نمایش سیداحسان امامی مربی مسئول مرکز فرهنگی و هنری شماره سه کانون قزوین و سراینده اشعار آن مهدی مردانی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان است.

همچنین نهمین جشن بزرگ «بچه‌های آفتاب» به همت اداره کل کانون پرروش فکری استان برگزار شد و تلاوت قرآن مجید، اجرای سرود ملی، اجرای متنوع مجری عروسک، مسابقه، پخش سرود انقلابی، هم‌خوانی با شکوه سرود «ایران سرفراز»، خوانش بیانیه کمیته کودک و نوجوان دهه فجر و اجرای نمایش شاد و آهنگین «مدرسه جنگل» از برنامه‌های این مراسم بود.

این مراسم با حضور سیدعلی‌اکبر موسوی مدیرکل کانون پرورش فکری استان قزوین، حجت‌الاسلام غلامحسین شهسواری رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان، فاطمه محمدبیگی مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان و  «سرهنگ منصوری» فرمانده بسیج ادارات حوزه شهید بابایی برگزار شد.

هنرمندان خانه تئاتر کانون استان قزوین نیز ویژه‌برنامه پیک امید را اجرا کردند. این برنامه در روستای قشلاق چرخلو بخش رامند شهرستان بویین زهرا با حضور ۷۰۰ تماشاگر با اجرای نمایش شاد و آهنگین مدرسه جنگل برگزار شد.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

قم

در استان قم همزمان با آغاز دهه فجر زنگ انقلاب در مدرسه امام حسن مجتبی(ع) با حضور مدیرکل، کارشناسان و مربیان کانون نواخته شد.

در این مراسم محمد غفاری مدیرکل کانون استان ضمن تبریک آغاز دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دهه فجر را فرصتی برای شکوفایی و بروز استعدادهای دانش‌آموزان در ویژه‌برنامه‌ها و جشن‌های این ایام دانست و بر اهمیت و وظیفه کانون بر پرورش خلاقیت و استعدادهای کودکان و نوجوانان دانش‌آموز تاکید کرد.

قصه‌گویی بومی محلی محسن کریمی مربی فرهنگی کانون پرورش فکری قم، همخوانی سرود، برگزاری مسابقه و اهدای جوایز به دانش‌آموزان از دیگر برنامه‌های برگزار شده در جشن آغاز دهه فجر بود.

همچنین ویژه‌برنامه «لاله‌های بی نشان» به مناسبت دهه فجر در مرکز شماره ۱ کانون قم برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه که با حضور ۳۱ نفر از اعضای دختر برگزار شد، اعضا در کارگاه‌های معرفی شخصیت و کاغذ و تا با مربی‌گری فاطمه زهرا گرائلی مربی فرهنگی مرکز حضور یافتند و به یاد شهیدان وطن لاله‌های کاغذی ساختند. در ادامه با حضور در کارگاه نقاشی محسن هیزجی مربی هنری مرکز، نقاشی‌هایی با موضوع انقلاب به تصویر کشیدند.

ویژه‌برنامه «یادگاری از انقلاب» نیز به مناسبت ایام الله دهه فجر در مرکز شماره ۷ کانون قم با هدف تقویت هویت ملی مذهبی اعضا،  در دو گروه ویژه اعضای کودک و نوجوان دختر مرکز و دانش‌آموزان پسر، در قالب طرح بازدید از مرکز برگزار شد.  

در این رویداد اعضا با کتاب‌هایی با موضوع انقلاب همچون «خاطرات بچه‌های انقلاب» آشنا شدند، در کارگاه‌های کاغذ و تا و ساخت کارت پستال شرکت کردند و به قصه‌گویی مربیان مرکز گوش سپردند.  

کارگاه‌های هنری سفال و خوشنویسی با موضوع انقلاب نیز از دیگر برنامه‌های اجرا شده بود.  

در برنامه‌ای دیگر نمایشگاه «کوچه‌های انقلاب» برگزار شد. بخش اصلی این نمایشگاه به سیر تاریخی پوشش بانوان در ایران و جهان و بیان دستاوردهای بی سابقه زنان بعد انقلاب اسلامی با وجود حجاب و تاثیر انقلاب بر گرایش به حجاب در زنان سراسر دنیا می پردازد.

بخش بعدی این نمایشگاه به بررسی استعمار و استعمار فرانو و چگونگی استفاده از فناوری به ویژه گوشی موبایل و سواد رسانه و ۱۰ انقلاب مهم دنیا اختصاص دارد. بخش سوم هم بازی پازل است که با تصاویر مختلفی از شهدای فناوری هسته‌ای، دستاوردهای ملی در نانو و ماهواره امید تکمیل می‌شود و آخرین بخش نیز مسابقه‌ای است که بر اساس دستاوردهای انقلاب اسلامی طراحی شده است.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

کردستان

به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت دهه فجر جشن بزرگ لاله‌ها در مرکز شماره یک سقز با همکاری مراکز یک و دو سقز، ثابت و سیار روستایی، با حضور ۹۰ نفر از اعضا و دانش‌آموزان بازدید کننده و با اجرای برنامه‌های مختلف در مرکز شماره یک سقز برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه مربیان با همکاری یکدیگر با اجرای برنامه‌های مختلفی چون کارگاه نقاشی پرنده‌ی آزادی، کارگاه آموزش سربند با طرح پرچم ایران اسلامی، کارگاه کاردستی آموزش گل لاله، قصه‌گویی، اجرای مسابقه، پخش سرودهای انقلابی و نمایش فیلم سعی کردند گامی در جهت آشنایی هرچه بیشتر کودکان با تاریخچه انقلاب اسلامی بردارند.

در پایان شرکت کنندگان در برنامه از نمایشگاه آثار اعضا و ایستگاه معرفی کتاب‌های مربوط به انقلاب اسلامی بازدید بعمل آوردند.

همچنین جشن «ایران من، پرچم من» در مرکز شماره ۴ کانون سنندج برگزار شد.

در این مراسم حمیدرضا گوهری مدیرکل کانون استان کردستان در سخنانی ضمن تبریک ایام دهه مبارک فجر گفت: مربیان کانون پرورش فکری، هنر را به‌عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تربیتی در اختیار گرفته‌اند تا به زبان فصیح و جذاب هنر با کودکان سخن بگویند و در دهه مبارک فجر بیش از پیش از این ابزار برای برنامه‌های مختلف فرهنگی استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به شعار «ایران استوار، ۴۴ سال افتخار» گفت: در برگزاری برنامه‌های دهه فجر امسال سعی بر ایجاد فضایی پر نشاط و شاد برای مخاطبان اصلی خود یعنی کودکان و نوجوانان داریم و بر آنیم تا با استفاده از ظرفیت خود بچه‌ها به تبیین دست آوردهای انقلاب بپردازیم، یعنی درواقع کودکان صحنه گردانان اصلی مراسم دهه فجر خواهند بود.

گوهری در سخنانی هدف از اجرای برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان را افزایش سطح آشنایی و معرفی کودکان و نوجوانان با آرمان‌ها و اهداف انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و فراهم‌سازی زمینه حضور پرشور آنان در مناسبت‌های ملی و انقلابی و آیین‌های بزرگداشت ایام‌الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی عنوان کرد.

سرود، مسابقه، اجرای موسیقی زنده، شعرخوانی، نمایش‌نامه‌خوانی، آشنایی بیشتر کودکان حاضر با انقلاب اسلامی و... از جمله برنامه‌های جشن انقلاب نوجوانان بود.

کودکان و نوجوانان سنندجی در کارگاه‌های تخصصی نقاشی، کاردستی، کلاژ، قصه‌گویی، خوشنویسی، ادبی و پازل جورچین انقلاب نیز شرکت کردند.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

کرمان

همزمان با چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انجمن هنرهای نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان مهرواره یک خانواده، یک کتاب، یک نمایش را ویژه کودکان، نوجوانان و خانواده‌های استان برگزار کرد.

همچنین در نشستی که به میزبانی کانون پرورش فکری سیرجان و با حضور گرم اعضای انجمن ادبی آن و همکاری موسسه فرهنگی‌هنری معراج اندیشه گل‌گهر سیرجان، برگزار شد، جعفر توزنده‌جانی از نزدیک آثار اعضای انجمن ادبی سیرجان را شنید و به صورت مجازی داستان‌ها و اشعار دیگر اعضا را گوش داد.

توزنده‌جانی ابتدا خود را بزرگ ‌شده کرمان و آشنا با این دیار و مردمانش معرفی کرد و خاطراتی از سینماها و اولین انیمیشن‌هایی که در رفسنجان دیده بود را بازگو کرد و دنیای نوجوانی پر از داستان و کلمه و کتابش را وام‌دار استانی دانست که در روزی بارانی دوباره برای بازگویی واژه و داستان و روایت پذیرایش بود.

وی بعد از شنیدن چند اثر از بچه‌های انجمن‌های ادبی کانون کرمان، نویسنده واقعی را کسی دانست که چیزهایی بنویسد که در دنیای واقعی دیده نمی‌شود و گفت: همین که چند لحظه بتوانید خواننده را از دنیای واقعی جدا و با خود و دنیای داستان همراه کنید نویسندگی انجام داده‌اید.

همچنین در کانون استان کرمان ۱۰ اثر از سوی مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری پاریز، انار و بردسیر با موضوع روزشمار پیروزی انقلاب اسلامی، شهید مرتضی آوینی، بازگشت آزادگان به میهن، خرمشهر، دهه فجر، عفاف‌ و حجاب، مسجد گوهرشاد، حسین لشکری، دهه فجر در قالب ویدئوکست به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تولید و منتشر شد.

متن آثار مرکز فرهنگی‌هنری کانون پاریز را سکینه ملکی و شهربانو برزگر مربیان فرهنگی و ادبی و زهرا چوپانی عضو ارشد این مرکز نوشتند و رقیه صفاری، مهتاب خدابخش، ریحانه غلامی، رقیه سیاهکویی، فاطمه ترابی و هستی مددی اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پاریز قصه‌گویی کردند.

همچنین در مرکز فرهنگی‌هنری کانون انار صدیقه چاهخویی مربی فرهنگی مرکز راهنمایی و هدایت الهه فتح‌آبادی، مائده حسینی، نوشین‌سادات فاطمی و زهرا رئیسی را برعهده داشته تا اعضای قصه‌گو روزهای پرالتهاب انقلاب اسلامی ایران را روایت کنند.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

کرمانشاه

به مناسبت ایام دهه فجر و چهل و چهارمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، ویژه‌برنامه‌ی مهمانی لاله‌ها با حضور دانش‌آموزان و مسئولان استانی برگزار شد. مهمانی لاله‌ها مراسم تجدید میثاق و عهد با شهدا است که برای ساخت فردای بهتر میهن، با حضور ۲۰۰ نوجوان کرمانشاهی و گل‌افشانی و گلاب‌افشانی مزار شهدای دانش‌آموز برگزار شد.

همچنین به مناسبت ایام دهه فجر خانه‌ بازی کانون استان در راستای تحقق عدالت تربیتی در مرکز شماره ۱۱ گشایش یافت. محمد خیاط‌زنجانی مدیرکل کانون استان کرمانشاه در این باره گفت: خانه‌بازی کانون متشکل از ۱۰ غرفه‌ی بازی متنوع با محوریت سرگرمی همراه با آموزه‌های تربیتی و مهارتی است که این بازی‌ها به همت و تلاش همکاران و خیرین طراحی و اجرا شده است.

زنجانی افزود: در راستای تحقق عدالت تربیتی و توجه به مناطق کم‌برخوردار این خانه‌ بازی در مرکز شماره ۱۱ کانون استان طراحی، اجرا و با حضور اعضاء کانون افتتاح شد.

خانه بازی کانون با ۱۰ بازی متنوع و سرگرم کننده پذیرای کودکان و نوجوانان عضو کانون و مدارس سطح استان است.

در ویژه‌برنامه‌ صبح روز ۲۲ بهمن با همکاری دستگاه‌های فرهنگی استان کرمانشاه و با پوشش صدا و سیمای مرکز استان، «جشن انقلاب» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها برگزار شد.

محمد خیاط‌زنجانی مدیرکل کانون استان ضمن تبریک سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران گفت: ویژه‌برنامه‌ «جشن انقلاب» با اجرای برنامه‌های نمایش عروسکی موزیکال «قصه‌ عروسک‌ها»، سرود سلام فرمانده با زبان کردی، مسابقه ساخت آدمک‌های استکبار و مسابقه‌ی حضوری با محوریت انقلاب برای کودکان و نوجوانان، توسط اعضاء و مربیان کانون استان اجرا شد.

غرفه‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه هم ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ پذیرای کودکان و نوجوانان حاضر در راهپیمایی بود.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

کهگیلویه و بویراحمد

در اولین روز از دهه مبارک فجر مراسم جشن بادکنک‌ها با حضور گسترده کودکان و نوجوانان برگزار شد. این بادکنک‌ها حامل شعارهای انقلابی بود که مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

همچنین آیین رونمایی کتاب «سبک‌های فرزندپروری با بهزیستی روانی و خودمراقبتی در نوجوانان» با حضور مدیرکل کانون استان، مدیرکل امور بانوان و خانواده، مدیرکل تحول اداری استانداری و جمعی از دانش‌آموزان در مرکز فرهنگی و هنری شماره یک برگزار شد.

کبری اخلاقی‌نیا مدیرکل کانون استان کهگیلویه و بویراحمد تلاش نویسندگان را در ترویج فرهنگ مطالعه بسیار ارزشمند دانست و تصریح کرد: مربیان و اعضای کانون با بهره‌گیری از تجربیات می‌توانند آثار فاخری خلق کنند.

عاطفه‌سادات مدبرنژاد مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری نیز در این نشست کودکان و نوجوانان را سربازان آینده انقلاب اسلامی دانست و خواستار برگزاری برنامه‌های متنوع و شاد برای کودکان و نوجوانان شد.

مسلم بادام‌فیروز  نویسنده کتاب و کارمند کانون زبان استان کهگیلویه و بویراحمد شعبه یاسوج گفت: کتاب «سبک‌های فرزندپروری با بهزیستی روانی و خودمراقبتی در نوجوانان» کتابی در حوزه روان‌شانسی است و برای خانواده‌ها، معلمان و مربیان کانون پرورش فکری کاربردی است و در ۱۰۰۰جلد در سال ۱۴۰۱به چاپ رسیده است.

نمایش عروسکی «خانه‌ی من کجاست؟» نیز به مناسبت دهه فجر در سالن نمایش کانون با فضایی شاد و آهنگین برگزار شد.

نویسنده، کارگردان، طراح، سازنده عروسک و دکور این نمایش فرشته حق‌نظری کارشناس آفرینش‌های هنری کانون استان کهگیلویه و بویراحمد است. صحنه‌گردانان این نمایش را نازنین‌زهرا هوشیاری و فرشته حق‌نظری برعهده دارند.

این نمایش ویژه گروه سنی ۴ تا ۸ سال و بر اساس قصه «بادی که خوابش می‌آمد» به نگارش درآمده است.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

گلستان

با آغاز دهه فجر مراکز کانون در استان گرگان با برپایی جشن اهداف انقلاب اسلامی را برای کودکان دهه نودی تبیین کردند. این برنامه به همت کمیته کودک و نوجوان ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی و با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان دهه نودی در مجتمع فرهنگی هنری گرگان برگزار شد.

در ابتدا سمیه رئوفی، کارشناس ادبی و مجری این برنامه از دهه فجر و انقلاب برای نسل جدید گفت و با زبان کودکانه آنها را با اهداف انقلاب آشنا کرد.

در ادامه انیمیشنی که از سوی مربی و اعضای کانون گرگان با موضوع روز ۱۲ بهمن و ورود امام خمینی(ره) به ایران تهیه شده بود برای حاضران به نمایش درآمد.

سپس معصومه شهریاری، مربی ادبی و برگزیده جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور بر روی صحنه، قصه‌ شاد «همیشه پشیمان» را اجرا کرد که مورد استقبال بچه‌ها قرار گرفت.

در ادامه یکی از اعضای نوجوان آهنگ «ایران، فدای اشک و خنده‌ی تو» را برای حاضرتن خواند و با هم‌خوانی آنان همراه شد.

اجرای مسابقه‌ شاد از سوی مربیان کتابخانه سیار و دف‌نوازی عضو نوجوان پایان‌بخش برنامه‌های این جشن بود.

همچنین در مرکز فرهنگی هنری دلند کارگاه معرفی شخصیت با عنوان «صدای پای یار» ویژه نوجوانان برگزار شد. دانش‌آموزان در این روز با حضور در کارگاه معرفی شخصیت و کتاب با ابعاد شخصیت امام خمینی(ره) و وقایع روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ آشنا شدند و با مربی گفتگو کردند.

در پایان کارگاه حاضران جمله‌های زیبایی در وصف ایران با کلمه‌هایی مانند وطن، پرچم، لاله و ... نوشتند و آثار یکدیگر را به اشتراک گذاشتند.

مرکز فرهنگی هنری کلاله نیز در ایام دهه فجر میزبان بیش از ۸۰ نفر از کودکان و نوجوانان و مسوولان این شهرستان بود.

در این روز علاوه بر برگزاری فعالیت‌ها و کارگاه‌های فرهنگی‌هنری و ادبی، حاضران در برنامه از نمایشگاه کتاب‌های انقلابی بازدید کردند.

خوانش سرود «ای ایران» از سوی عضو نوجوان مرکز، اجرای موسیقی سنتی، اجرای خیمه شب‌بازی و پرده‌خوانی انقلاب از جمله فعالیت‌هایی بود که در این روز اجرا شد.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

گیلان

در کانون استان گیلان یادواره «فراتر از شکفتن» با محوریت شهدای کودک و نوجوان با همراهی جمعی از مسئولان، خانواده معظم شهدا، کودکان و نوجوانان جوانان و اولیای آنان برگزار شد.

قصه‌گویی در ارتباط با شهید ابراهیم‌هادی، پخش نماهنگ شهدای کودک و نوجوان استان گیلان، هم‌خوانی سرود «رفیق‌شهیدم» و خوانش شعر، از جمله برنامه‌های این مراسم به‌شمارمی‌رفت.

برپایی «موکب انقلاب»، «مداحی» و ماندگارسازی دل‌نوشته‌های کودکان و نوجوانان بر طوماری «دعا برای کشورم» از دیگر برنامه‌های این آیین معنوی بود و در پایان نیز از خانواده معظم شهیدان «حامد کوچک‌زاده» و «محمدعلی طاهری‌نیا» تجلیل‌شد.

سیدجلیل میرعظیمی سرپرست کانون استان گیلان در این مراسم به تشریح برنامه‌های کمیته کودک و نوجوان ستاد بزرگ‌داشت دهه فجر استان گیلان که با هدف نشاط‌بخشی به مخاطبان و تبیین دست‌آوردهای انقلامی صورت‌گرفته است اشاره داشت.

او در همین ارتباط به مقایسه پیش و بعد از انقلاب اسلامی پرداخت و با خاطرنشان‌کردن توسعه همه‌جانبه ایران اسلامی تصریح‌کرد: این روند رو به رشد، دست‌آورد ارزش‌مندی به‌شمارمی‌رود و لازم است برای نسل کودکان و نوجوان تبیین ‌شود.

همچنین سی‌ودومین نشست اعضای انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان هم‌زمان با چهل‌وچهارمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی در مرکز فرهنگی هنری رودسر برگزارشد.

عکاسی روایی و معرفی عکاسان انقلابی نیز موضوع محوری این نشست با حضور آناهیتا آروان، کارشناس ارشد پژوهش هنر، نویسنده و منتقد ادبی بود.

بر اساس این گزارش، آروان تبیین نقاط مشترک داستان و عکاسی را نقطه آغاز این نشست قرارداد و با بیان این که عکاسی روایی با تکیه بر قصه و روایت به پیش ‌می‌رود، گفت: برای ثبت این گونه تصاویر، نیازمند آگاهی از مسایل مرتبط با موضوع هستیم.

مربی فرهنگی کانون پرورش فکری شهرستان رودسر تفاوت‌های عکاسی روایی با ادبیات داستانی و سایر هنرهای تجسمی را خاطرنشان‌کرد و توضیح‌داد: محور قرارگرفتن یک موضوع مشخص و روایت یک تصویر از زوایای مختلف، شاخصه عکاسی روایی محسوب می‌شود.

معرفی ۴ عکاس برجسته انقلاب اسلامی نیز مدنظر این نویسنده و مدرس قرار داشت و او نگاه هنرمندانه و محور قرار دادن تفکر و اندیشه در ثبت تصاویر را از ویژگی‌های این عکاسان موفق عنوان‌کرد.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

لرستان

در هفتمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی جشن انقلاب با همکاری مرکز شماره ۲ کانون خرم‌آباد و دبیرستان دخترانه شهید چاغروند در سالن اجتماعات اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان برگزار شد.

در این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین چراغی مدیر ستاد اقامه نماز استان لرستان، محمدجواد محمدی مدیرکل کانون پرورش فکری استان، رضا عزتی مدیرکل آموزش و پرورش، معاون پرورشی، رییس آموزش و پرورش ناحیه یک خرم‌آباد، جمعی از مسئولان و خواهر خلبان شهید والا مقام غلامرضا شهید چاغروند حضور داشتند.

قصه‌گویی از سوی الهام پریش مربی فرهنگی کانون لرستان، دکلمه شعر از سوی ضحا حسنی مقدم عضو مرکز شماره ۲ کانون خرم‌آباد، رجزخوانی از سوی آرشیدا بیرانوند عضو مرکز شماره۲ کانون خرم‌آباد در وصف سردارشهید قاسم سلیمانی و اجرای گروه سرود آوای انقلاب و سخنرانی مسئولان و خواهر خلبان شهید چاغروند از بخش‌های این برنامه بود.

در حاشیه برگزاری این مراسم، نمایشگاهی از دستاوردهای اعضای کانون پرورش فکری و دانش‌آموزان دبیرستان شهید چاغروند در زمینه‌های طراحی، نقاشی، سفالگری و کتیبه‌سازی، کار با سنگ، کار دستی، علوم آزمایشگاهی و... برپا شد و شرکت‌کنندگان در این برنامه در کارگاه‌های نقاشی، سفالگری و آزمایشگاه علمی شرکت کردند.

در بخش پایانی این جشن، کیک تولد ۴۴سالگی انقلاب بریده شد و از تعدادی دانش‌آموز و معلم برگزیده در مسابقه‌های مختلف و خواهر خلبان شهید چاغروند تجلیل به عمل آمد.

همچنین در ایام دهه فجر مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان چگنی گشایش یافت. مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان چگنی در ۲ طبقه و ۸۴۵ متر عرصه و ۵۵۳ متر اعیان احداث شده است.

این مرکز دارای سالن اجتماعات، کارگاه‌های نقاشی، سفالگری، سالن مطالعه، کارگاه ادبی، کارگاه بازی و سرگرمی است. و با اعتبار بالغ بر۳۴ میلیارد و ۶۷۱ میلیون ریال از منابع طرح‌های عمرانی از سوی اداره کل مسکن و شهرسازی احداث و بیش از ۱۲میلیارد ریال از سوی کانون پرورش فکری تجهیز شد.

مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان الشتر با زیربنایی به متراژ ۵۰۰ مترمربع نیز در این ایام گشایش یافت.

مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ شهرستان الیگودرز نیز با زیربنایی بیش از ۵۰۰ مترمربع به بهره‌برداری رسید.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

مازندران

به مناسبت دهه فجر جشن انقلاب اسلامی از سوی مراکز سه‌گانه ساری در سالن سینما کانون مرکز استان برگزار شد.

این برنامه با حضور اعضای کانون و جمعی از دانش‌آموزان مدارس ابتدایی ساری اجرا شد و مربیان کانون ضمن برپایی جشن به انجام ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی با موضوع انقلاب اسلامی پرداختند.

از جمله این برنامه‌ها می‌توان به همخوانی سرود، قصه‌گویی به زبان اشاره برای اعضای کم‌توان و ناشنوای مرکز فراگیر ساری، نقالی، دکلمه‌خوانی، اجرای مسابقه، جنگ شادی و خنده و پخش انیمشین از سوی اعضا و مربیان مراکز ساری اشاره کرد.

این برنامه با مشارکت اعضا، مربیان و سایر دستگاه‌های اداری عضو کمیته کودک ونوجوان در سایر مراکز فرهنگی هنری استان برگزار شده است.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش هم که در راهپیمایی 22 بهمن شهرستان تنکابن شرکت کرده بود در گفت‌وگویی با روابط عمومی کانون استان مازندران،  حضور نسل کودک و  نوجوان  در برنامه‌های انقلاب را باعث اقتدار نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: این انقلاب مردمی برخواسته از دین مبین اسلام،  آرا و عقاید مردم است و چون مبتنی بر یک الگوی مردمی است و تحمیلی و وارداتی نیست؛ برای اهداف و آرمان‌های آن تلاش خواهیم داشت تا در همه حوزه ها از جمله حوزه علمی، اخلاقی، هنری و ادبی  و دیگر حوزه‌ها - که  کانون پرورش فکری  نیز متولی پرورش فکر و اندیشه کودکان و نوجوانان است - کار شایسته‌ای صورت بگیرد.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

همچنین در این ایام جشن ۱۰ سالگی کانون پرورش فکری فریدونکنار با حضور، مدیرکل کانون مازندران، امام جمعه شهرستان فریدونکنار، معاون سیاسی امنیتی اجتماعی فرمانداری فریدونکنار و جمعی از اعضای قدیمی و جدید مرکز فرهنگی فریدونکناربرگزار شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران در این برنامه با ارایه این پرسش که چقدر با انقلاب اسلامی آشنایی داریم سخنان خود را آغاز کرد و از اهمیت بالای تبین دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای کودکان و نوجوانان سخن گفت.

در روز ۲۲ بهمن نیز ایستگاه‌های فرهنگی و ادبی کمیته کودک و نوجوان ستاد گرامی‌داشت دهه فجر مازندران به صورت هم‌زمان با حضور مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری با استقبال کودکان، نوجوانان، آحاد مردم و مسؤولان در سراسر استان مازندران برپا شد.

در این ایستگاه‌ها فعالیت‌های نقاشی، نقش پرچم روی دست و صورت، شعرخوانی، سرود، دکلمه، اهدای کتاب، بادکنک و پرچم و دیگر فعالیت‌ها انجام شد.

همچنین عروسک‌های غول پیکر کانون با حضور در مسیر راهپیمایی و ایجاد نشاط و شادی برای بچه‌ها، با اهدای پرچم، تلاش کردند تا شور و هیجان این روز را برای بچه‌ها ماندگار کنند.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

مرکزی

در استان مرکزی نمایشگاه اولین مهرواره دست‌سازه‌های گلی در مرکز فرهنگی هنری مجتمع کانون استان با حضور احسان منصوری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی و جعفری مدیر کل دفترامور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی و مرادی سرپرست جهاد دانشگاهی استان افتتاح شد.

مهرواره دست‌سازه‌های گلی ویژه اعضا مراکز فرهنگی هنری استان مرکزی در ۲۸ مرکز استان با ۲۷۴ اثر از سوی اعضا شکل گرفته است.

احسان منصوری مدیرکل کانون استان در حاشیه این نمایشگاه ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی، گفت: زبان هنر بهترین زبان برای بیان مفاهیم است که ما در کانون پرورش فکری در این راستا فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان مرکزی با اشاره به اینکه دهه فجر فرصت مناسبی برای تبیین فرهنگ دینی و ارزش‌های انقلاب است، افزود: کانون پرورش فکری استان مرکزی با توجه به جامعه مخاطب خود که کودکان و نوجوانان ایران اسلامی هستند برنامه‌های مختلفی را در دهه مبارک فجر برگزار می‌کند.

همچنین به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با ایام دهه فجر دومین جشنواره آیین پیش بهاری «ناقالدی» با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، همکاران اداره کل و مربیان مرکز فرهنگی هنری داودآباد و ایرانشاهی شهردار داود آباد در مرکز فرهنگی هنری داودآباد در فضای باز، میدان اصلی شهر با همکاری شهرداری این شهر برگزار شد.

نمایش‌های ناقالدی، رشکی و ماسی و نمایش عروسکی از جمله نمایش‌هایی بود که در این مراسم اجرا شد و همگی مورد استقبال قر گرفت.

همچنین قصه‌گویی «آبگوشت غاز» فریده محمودی مربی مسوول و برگزیده جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی از استان مرکزی با لهجه در این مراسم تماشاگران به وجد آورد.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

هرمزگان

به مناسبت آغاز چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، زنگ انقلاب با حضور ۲۳۰ نفر از اعضای دختر طرح کانون مدرسه در مجتمع آفرینش بندرعباس نواخته شد.

در ابتدای این مراسم فاطمه غفاری سروستانی مسئول مجتمع آفرینش ضمن تبریک این روز در قالب فعالیت معرفی ایام و وقایع در رابطه با ورود تاریخی امام راحل مطالبی بیان کرد.

پخش انیمیشن بهادر ساخته عبدالله علیمراد با موضوع ظلم ستیزی از دیگر برنامه‌های این روز بود. مهشید مرادی از اعضای کانون هم دلنوشته‌ای با موضوع انقلاب خوانش کرد.

علاوه بر این نمایشگاهی از کتاب‌های کانون پرورش فکری با موضوع انقلاب اسلامی در کتابخانه مجتمع آفرینش در طول ایام‌الله فجر برپا شد.

همزمان با آغاز دهه فجر جشن پیروزی انقلاب اسلامی در مرکز فرهنگی هنری شماره ۴ کانون نیز با حضور ۹۰ دانش‌آموز نونهال و نونگاه طرح کانون مدرسه در مرکز ویژه‌برنامه‌های دهه فجر آغاز به کارکرد.

به گفته فاطمه تقی زاده مسئول کانون مرکز شماره ۴ بندرعباس اجرای تئاتر کوچک، اجرای مسابقه، معرفی وقایع و ایام، معرفی شخصیت حضرت امام خمینی(ره) و پخش سرودهای انقلابی از جمله برنامه‌های اجرا شده در این مراسم ویژه اعضال نونهال بود.

تقی‌زاده افزود:کتاب‌خوانی کتاب آوای وطن و برگزاری نشست بحث و گفت‌وگو درمورد وطن و وطن‌دوستی با هدف بالا بردن حس میهن‌پرستی در اعضا نونگاه دختر در همان روز برگزار شد.

همچنین همزمان با آغاز دهه فجر کتابخانه سیار روستایی کانون هرمزگان و کرمان در دومین روز از اجرا با حضور عارف کریمی‌سراحی از مربیان سیار روستایی هرمزگان و رسول تورنجی و هادی رودباری از مربیان کتابخانه سیار روستایی کرمان در مناطق ایسین و تازیان فعالیت خود را مجدد آغاز کرد.

کاروان پیک امید کتابخانه کانون سیار روستایی هم در روستاهای بنوبند، قلات بالا، کنارو، محمدشمسی و قلات پایین به اجرای قصه‌گویی، بازی و سرگرمی، شعرخوانی، مسابقه و اهدا جوایز پرداخت.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

همدان

همزمان با از ایام‌الله مبارک دهه فجر نمایشگاهی از آثار نقاشی اعضای برگزیده بین‌المللی و نمایشگاهی از آثار کلاژ سه نفر از مربیان فرهنگی با حضور ۳۰ دانش‌آموز و بهناز ضرابی‌زاده مدیرکل، معصومه ابراهیمی‌هژیر معاون فرهنگی و کارشناسان اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان از سوی دو دانش‌آموز گشایش یافت.

در این نمایشگاه ۴۸ اثر نقاشی اعضای برگزیده جشنواره‌های بین‌المللی که از سال ۸۶ در ۱۶ حائز رتبه شدند و همچنین ۲۸ تابلو کلاژ که با استفاده از چوب، میوه‌ها، دانه‌ها و گل‌ها با موضوع‌های انسان، فصل‌ها، حیوانات و طبیعت خلق شده است در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت.

تابلوهای کلاژ حاصل تلاش زهرا باقرپور، لیلا نورمحمدیان، زهرا طاهری و همراهی مجتبی جوادی شعار و روح الله سپهری است.

همچینین همزمان با ششمین روز از ایام‌الله مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی «هنرواره انقلاب» در مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری شماره یک ملایر با حضور بهناز ضرابی‌زاده مدیرکل، معصومه ابراهیمی‌هژیر معاون فرهنگی، کارشناسان و مربیان فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی شهرستان ملایر و با حضور ۷۰ عضو کانون پرورش فکری برگزار شد.

در این مهرواره پس از قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید از سوی عضو کودک و سرود جمهوری اسلامی ایران و اجرای سرود با عنوان «ایران من» از سوی ۱۵ عضو دختر مرکز، حاضران شرکت کننده در کارگاه‌های کاردستی، سفالگری، نقاشی، ادبی، خوشنویسی و انیمیشن با هدایت مربیان فرهنگی، هنری و ادبی شرکت کردند و در پایان اعضا آثاری را با موضوع انقلاب خلق کردند.

این دومین مهرواره گروهی است که با موضوع واحد برگزار می‌شود. پیشتر اولین مهرواره گروهی در سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مرکز شماره یک کانون پرورش فکری همدان برگزار شد.

جشن ویژه انقلاب نیز با حضور ۷۰۰ دانش‌آموز مدرسه ابتدایی مینو در سالن ورزشی این مدرسه برگزار شد.

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی(بخش دوم)

یزد

مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان ابرکوه با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان یازدهمین عصر شعر انقلاب را برگزار کردند. این محفل شاعرانه در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد و با حضور جمعی از اعضای انجمن شعر و ادب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای کودک و نوجوان و مربیان شاعر مراکز کانون پرورش فکری برگزار شد.

زهره فلاح‌زاده، عضو شورای اسلامی شهر ابرکوه و قاسم برزگر، رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی این شهرستان نیز در این برنامه حضور داشتند.

همچنین مرکز فرهنگی هنری شماره دو کانون شهرستان اردکان کارگاه ساخت کبوتر سپید که نماد شهدای راه آزادگی و دفاع از ارزش‌های کشور عزیزمان ایران اسلامی است، برگزار کرد. در این پویش کودکان و نوجوانان به همراه کبوتران سفید دست‌ساز خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور خواهند یافت و به بهترین عکس‌ها جوایزی اهدا خواهد شد.

از دیگر برنامه‌های این مرکز غبارروبی قبور شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود. معرفی شهدای اردکان، بیان سیره زندگی شهدا و اهداف والای آنها با هدف پیوند دادن به نسل جدید و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا در ویژه‌برنامه «یاقوت» از دیگر برنامه‌های اجرا شده این مرکز است.

همزمان با ایام‌الله دهه فجر اداره‌کل کانون پرورش فکری با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد نیز، مدارس غیرانتفاعی سما و شرکت آریانا رباتیک اقدام به برگزاری چهارمین دوره مسابقات رباتیک دانش‌آموزی در هشت لیگ، ۱۰۷ تیم و ۱۴۵ شرکت کننده کرد.

این دوره از مسابقه‌ها با هدف نمایش استعداد و ظرفیت‌های کودکان و نوجوانان ایرانی اسلامی و ایجاد نشاط و شور اجتماعی در سالن ورزشی مدارس غیرانتفاعی سما برگزار شد.

اعضای مرکز فرهنگی، هنری شماره یک یزد هم به زیارت قبور شهدا رفتند و با غبارروبی و عطر افشانی به مقام شامخ شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس ادای احترام کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =