خلاقیت آثار هنری کانون قابل توجه بود، انتظارها بیشتر است

داور بخش هنرهای بومی و سنتی دوسالانه هنرهای تجسمی معتقد است کسانی که کارشان مرتبط با خلاقیت و ایده‌های تازه است باید خلاقیت بیشتری وارد کارشان کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هدی محسنی درباره آثار ارسال شده استانی به دبیرخانه این جشنواره بیان کرد: از بعضی از استان‌ها آثار بیشتری ارسال شده بود و شرکت‌کننده‌ها بیشتر بودند، درواقع بعضی استان‌ها پویاتر بودند.

وی ادامه داد: در بخش هنری در یک بخش مربیان و کارشناسان هنری شرکت داشتند و در بخش دیگر همه افرادی که در کانون کار می‌کنند، یا افراد دیگری که کارشان وابسته به کانون است می‌توانستند شرکت کنند.

محسنی تصریح کرد: در میان افرادی که کار هنری انجام می‌دهند، تعدادی از کارها خیلی خوب بود و خوش‌فکر و خلاق بودند. بعضی آثاری که برگزیده شدند و از آن‌ها قدردانی شد کارهای‌شان خیلی خلاقانه بود. اما به‌طور کلی از نظر من کسانی که کارشان مرتبط با خلاقیت و ایده‌های تازه است باید خلاقیت بیشتری وارد کارشان کنند.

وی افزود: برای نمونه یک شرکت‌کننده عروسکی بومی ساخته بود که هیچ خلاقیتی در آن وجود نداشت و عروسک را با همان ویژگی‌هایی که از قبل داشت ارائه داده بود. این کار ابتدا به نظر من خیلی جالب بود اما بعد از کمی دقت متوجه شدم که این عروسک را به همان صورت که در همان منطقه رایج است ارائه کرده‌ است. یعنی هیچ گونه خلاقیتی نداشت که بخواهد این فرم بومی را با خلاقیت خود درآمیزد تا اثر جدیدی ساخته شود.

خلاقیت آثار هنری کانون قابل توجه بود، انتظارها بیشتر است

داور هنرهای بومی و سنتی درباره آثار صنایع دستی گفت: تعدادی از کارها جالب بود اما توقع من کمی بیشتر بود و به‌نظرم شرکت‌کننده‌ها باید کمی خلاقانه‌تر کار می‌کردند.

محسنی ادامه داد: البته در این بخش شاید به دلیل اینکه مدرک کارشناسی من صنایع دستی است تخصصی‌تر به موضوع نگاه می‌کردم، اما با توجه به اینکه محور کار ما در کانون خلاقیت است، خلاق‌بودن را در بعضی از بخش‌ها خیلی خوب دیدم و در بعضی آثاری که مورد قدردانی قرار گرفتند خلاقیت‌شان برایم بسیار جالب بود اما در مقابل برخی آثار فاقد خلاقیت بود و متاسفانه یک سری کارها را خیلی راحت می‌شد حذف کرد.

داور دوسالانه هنرهای تجسمی اظهار کرد: کانون پرورش فکری می‌تواند به کمک دوسالانه هنرهای تجسمی و آثار خلاقانه‌ای که در این جشنواره شرکت ‌می‌کنند یک سری شیوه‌نامه طراحی کند و یا از مربیان بخواهد در کارهای‌شان از این آثار کمک بگیرند. چون کاری که روی آن فکر شده باشد نتیجه بهتری می‌دهد.

وی بیان کرد: دوسالانه هنرهای تجسمی برای مربیان، کارشناسان و کارمندان کانون و هم بچه‌ها جشنواره بسیار مفیدی است. مثلا در بخش صنایع دستی ناخودآگاه یک سری مسائل جدید یاد می‌گیریم و با صنایع دستی و هنر سنتی و بومی ایران آشنا می‌شویم و این به مرور سبب ارتقا و پیشرفت می‌شود.

داور دوسالانه هنرهای تجسمی اظهار کرد: باید یک مقدار بیشتر به صنایع دستی بومی ایران بها داد و یکسری اطلاعات برای معرفی‌ در طول سال به استان‌ها ارسال کرد. یا از آنها بخواهیم حداقل در طول سال یک هنر سنتی را در استان خود معرفی کنند و روی آن متمرکز شوند. و یا تصاویری برای استان‌ها ارسال شود که این به نوعی رفتن به گالری است و به‌طور ناخودآگاه به خلاقیت شخصی فرد کمک می‌کند.

خلاقیت آثار هنری کانون قابل توجه بود، انتظارها بیشتر است

محسنی در پایان گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند خیلی کمک کننده باشد و باید روی آن کار شود تا هر سال پخته‌تر و در سال‌های آینده بهتر اجرا شود. انشالله در دوره‌های بعد آثار بیشتر و با کیفیت بالاتر ارسال شود. اگر این جشنواره‌ها باعث ‌شود کسی مسیرش را پیدا کند و یک مسیر هنری جدید نشان دهد یک دنیا ارزش دارد.

شایان ذکر است این دوسالانه با هدف فراهم‌آوردن زمینه‌ ارتقای مهارت و توانمندی، شکوفایی خلاقیت‌های هنری همکاران و تشویق و انگیزه‌بخشی به همکاران با موضوع «زندگی جاری‌ست...» در پنج رشته نقاشی، خوشنویسی، سفالگری و مجسمه‌سازی، عکاسی و هنرهای بومی و سنتی (عروسک‌ها و صنایع دستی) برگزار شده است.

مراسم قدردانی از برگزیدگان و گشایش نمایشگاه آثار منتخب این رویداد هنری، روز یک‌شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ صبح در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =