نمایش عروسکی فعالیتی برای آموزش مهارت های زندگی

ساغر لطفی نژاد گفت : نمایش عروسکی به عنوان ابزار موثر آموزشی - تربیتی نقش مهمی در فعالیت های جدی کانون داشته و دارد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی ساغر لطفی نژاد کارشناس هنرهای نمایشی با اشاره به  تاریخچه نمایش عروسکی گفت : اگر بخواهیم از بخش تاریخچه جهانی نمایش عروسکی چشم پوشی کنیم و به شروع این هنر در ایران اشاره کنیم باید به دورانی که کاروانیان از راه جاده ابریشم وارد ایران می شدند اشاره کنیم  که  هر کشور بخشی از فرهنگ خود رادر مسیر سفرشان به دیگران عرضه می کردند ، تماشای عروسک های ملل مختلف برای ایرانیان هم خالی از لطف نبود.

نمایش عروسکی و تاریخچه پیدایش آن

لطفی نژاد با بیان اینکه هر چند ما در آئین ها و جشن های ایرانی از عروسک بسیاری مانند عروسک باران خواه  استفاده می کردیم گفت :  اما ورود فرهنگ های مختلف و نماد های فرهنگی آنها مثل قصه گویی و نمایش عروسکی تاثیر زیادی بر تحول این هنر در ایران گذاشت و بار اصلی انتشار و گسترش این هنر ابتدا با دوره گردان بودکه کوی به کوی و منزل به منزل با عروسک های دست ساز خود که گاهی به شیوه دستکشی مثل اجرای خم بازی و گاهی خیمه شب بازی بود مناطق مختلف را با این هنر آشنا کردند. که بعد ها خیمه شب بازها به صورت جدی این راه را ادامه دادند و عروسک مبارک که امروزه آن را به عنوان عروسک ملی می شناسیم از زبان مردمان آن زمان به نقد شاهان زمان خود می پرداخت و به دلیل اینکه این نمایش ها در کوچه بازار و محله ها اجرا می شد بسیار مردمی و زبان حال مردم بود .

ساغر لطفی نژاد ادامه داد :کم کم  شیوه های گوناگونی  شکل گرفت و عروسک سازان نیز به عنوان حرفه مسیر تازه ای  را ادامه دادند تا امروز که نمایش عروسکی به عنوان یک رشته دانشگاهی شناخته شده و هنرمندان علاقه مند بسیاری را تربیت می کند و هنرمندان امروز با انواع نمایش عروسکی همچون نخی ،میله ای ،سیاه ، سایه  و ... آشنا می شوند.

چگونگی تاثیر نمایش عروسکی بر کارکرد  آموزشی

لطفی نژاد درباره چگونگی تاثیر نمایش عروسکی بر کارکرد  آموزشی گفت : نمایش عروسکی به عنوان ابزار موثر آموزشی - تربیتی نقش مهمی در فعالیت های جدی کانون داشته و دارد .

او افزود : این فعالیت ها یکی از بهترین و به نوعی موفق ترین فعالیتی است که می تواند ابتدا به جذب مخاطبان کودک و به ویژه نوجوان در مراکز کانون کمک کند و همچنین باعث رشد و پرورش آنها در زمینه های مختلف فردی و اجتماعی شود.

به گفته لطفی نژاد ؛مهارت های زندگی و عدم شناخت و آگاهی کافی آن که معضل امروز ما در میان کودکان و نوجوانان است با این فعالیت به راحتی قابل آموزش است.

او گفت : کودکان در جریان یک فعالیت پر نشاط ،جذاب و هیجان انگیز با مفاهیم عمیق انسانی همچون فداکاری ، مهربانی ،همدلی و .... آشنا می شوند ؛کارگروهی و آداب آن را می آموزند و تماشاگران کودک و نوجوان نیز با تماشای نمایش عروسکی در مسیر یک داستان با عروسک ها همراه شده و به صورت غیر مستقیم به یادگیری درس های زندگی می پردازند .

کارگاه نمایش عروسکی خراسان شمالی از نگاه ساغر لطفی نژاد

این کارشناس هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه این کارگاه با هدف شناخت هر چه بیشتر  علاقه مندان با هنر نمایش عروسکی و بویژه طراحی و ساخت عروسک های نمایشی به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی برگزار شد  گفت : باتوجه به اینکه این کارگاه از دل یک نیاز سنجی از سوی مربیان مراکز برنامه ریزی شده بود بنابر این نحوه ی آموزش  از قدم های آغازین ساخت عروسک که همان طراحی شخصیت است آغاز  و تلاش کردم در زمانی اندک و محدود این امر محقق شود و هنرجویان در این دوره بتوانند عروسک خیال خود را طراحی کرده و بعد ساخت آن را آموزش ببینند.

لطفی نژاد تصریح کرد : با توجه به این که قرار است هنرجویان پس از اتمام دوره برای فعالیت نمایش عروسکی با نوجوانان عضو مراکز کانون دست به کار شوند تلاش شد اصول طراحی عروسک بر اساس شخصیت های داستان ها و متون نمایش آموزش داده شود ،سپس با توجه به کاربردی تر بودن چهره ی کودک ،عروسک کودک به صورت عملی به هنرجویان آموزش داده شد.

او گفت : در این  دو  دوره فشرده و نفس گیر شاهد بودم که همچنان مربیان کانون ،پویا ،با انگیزه و علاقه مند به آموختن هستند و برای ارتقا دانش و مهارت های خود از جان مایه می گذارند.

لطفی نژاد گفت : مربیان دو دوره چه به لحاظ پشتکار و انگیزه و چه به لحاظ توانایی و استعداد فو ق العاده بودند و سخت گیری ها و فشار های کارگاه را با صبوری و متانت به جان خریدند تا خود را برای راهی تازه و گام هایی موثر در آموزش در مراکز مجهز کنند و این برای بنده بسیار ارزشمند و امید بخش بود .

ساغر لطفی نژاد در پایان افزود : مربیان کانون عاشقانی بی ادعا هستند ، عشق آنها به بچه ها باعث می شود در هر پست سازمانی چه مدیر ، چه مربی ، و چه خدمات برای آموختن پیشگام باشند تا بتوانند قدرتمند تر ، آگاه تر و مجهز تر فرزندان ایران عزیز را برای زندگی آینده آماده کنند و خوشحالم که در این استان مدیر کلی دلسوز ، آگاه ، و مدبر برای حال خوش همکارانش و برای ارتقای سطح دانش و مهارت در مراکز استان از هیچ تلاشی فروگذار نیست .

برای مشاهده گزارش تصویری کارگاه نمایش عروسکی اینجا کلیلک کنید .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =