کد خبر: 324725
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
 خاک بهار کودک است

فاطمه جعفریان گفت :خاک بهار کودک است همین جمله بیانگر تمام و کمال اهمیت بازی با خاک و گل می باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی فاطمه جعفریان مربی هنری مرکز شیروان با اشاره به اهمیت کار با سفال در سنین کودکی گفت : پرداخت به مسئله سفالگری در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است .

جعفریان گفت : توجه به تأثیر مفید و بالای سفال در موارد مختلف مانند هماهنگی چشم با دست   و هماهنگی مغز با عضلات تماما از فواید کار با سفال است.

او افزود : سفالگری و کار با گل علاوه بر اینکه به عنوان یک سرگرمی در نظر گرفته می شود فواید زیادی برای کودکان دارد، فرم دادن گل با دست موجب تقویت عضلات می شود ،کار با گل آرامش دهنده است چرا که کودک می تواند احساسات خود را روی گل پیاده کند.

او با اشاره به تاثیر کار با گل و خاک روی رشد ذهنی و خلاقیت کودک  اظهار کرد :سفالگری موجب افزایش مهارت، افزایش تمرکز و توجه، افزایش قدرت تصمیم گیری و تفکر نیز می شود.

او مهمترین تاثیر کار با سفال را افزایش قوه تخیل و پرورش خلاقیت برای کودک و نوجوان دانست و گفت :انجام کار و به نتیجه رساندن آن باعث افزایش اعتماد به نفس  کودک می شود.

او ادامه داد : امروزه سفالگری برای درمان برخی بیماری ها نظیر افسردگی نیز استفاده میشود.

جعفریان با اشاره به  تاریخچه سفال  در ایران گفت : سفالگری در ایران نیز سابقه طولانی دارد فلات ایران یکی از مهمترین مناطق در کشف ظروف سفالی است، کارشناسان معتقد هستند پیکرک های ناموزون سفالی کشف شده که در حفاری ها به دست آمده ساخت سفالگران ماهر نیست و به احتمال زیاد کار کودکان است و شاید خلاقیت بچه ها در بازی با گل باعث شد تا والدین سفالگر ایده ساخت پیکره های حیوانی و انسانی به عنوان اسباب بازی برای کودکان به ذهنشان خطور کند.

او  گفت : کودکان به خودی خود علاقه مند به فعالیت سفالگری هستند چرا که آزادی عمل بسیار زیادی دارند لمس و شکل دارند و کار با گل لذت بالایی برای آنها دارد مگر مواردی که کودک دچار وسواس یا حساسیت باشد البته وسواس هم توسط سفالگری قابل درمان است.

او با اشاره به  استقبال کودکان در مراکز فرهنگی هنری کانون گفت :  کلاس سفالگری بسیار مورد علاقه اعضای می باشد و محدود به گروه سنی خاصی نیست هم کودک و هم نوجوان علاقه زیادی به شرکت در کلاس سفالگری دارند .

مربی هنری مرکز شیروان در انتها به کلام حضرت محمد ادامه داد :  خاک بهار کودک است همین جمله بیانگر تمام و کمال اهمیت بازی با خاک و گل می باشد.

جعفریان همچنین با اشاره به پژوهش های علمی  صورت گرفته در باره گل گفت : این موضوع بیانگر وجود مواد و باکتری های مفید موجود در خاک هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

علاوه بر موارد مفید ذکر شده سفالگری یک فعالیت کم هزینه می باشد که با لذت فراوانی همراه است والدین اگر خلاقیت آرامش سلامت و قدرت عضلانی و پرورش دست ورزی کودک برایشان مهم باشد بی شک به کلاسهای سفالگری سر خواهند زد.

او در پایان گفت :  سالهای گذشته در زنگ هنر اگر درس دیگری تدریس نمی شد نهایتا نقاشی کار می شد البته بدون آموزش و صرفا جهت سرگرمی ولی در سال های اخیر در ساعات زنگ هنر علاوه بر نقاشی هنرهای دیگر خصوصاً سفالگری کار می شود اگرچه آموزش دقیق و تخصصی نیست اما فرایند کار و توجه به گل و سفالگری ارزشمند است .

گفتنی است کارگاه های سفال در مراکز فرهنگی هنری استان  هر ساله برگزار می شود که با استقبال خوب والدین و کودکان و نوجوانان همراه است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =