والدین کتابخوان فرزندان اهل مطالعه تربیت می‌کنند

فاطمه عطاالهی یکی ازمهم ترین روشهای علاقمند کردن کودک و نوجوان به کتاب را والدین کتابخوان دانست .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی  مسئول مرکز فراگیر بجنورد یکی ازمهم ترین روشهای علاقمند کردن کودک و نوجوان به کتاب را  والدین کتابخوان دانست و گفت : والدین باید  الگوی فرزندان خود باشند.

فاطمه عطاالهی تصریح کرد : همچنین کودکان و نوجوانان را به شیوه های خلاق چون قصه گویی و بازی نیز می توان به کتاب علاقمند کرد.

او گفت : به همین جهت برای تشویق کودکان به کتاب خوانی قبل از هر چیزی بهتر است که الگوهای مناسبی برای آنها به نمایش بگذارید،به این معنی که هنگامی که کودک می بیند والدین و یا اطرافیانش حداقل ساعاتی از شبانه روز را مشغول کتاب خواندن هستند و از این کار لذت می برند به صورت ناخودآگاه آنها نیز به انجام این کار تشویق می شوند.

عطاالهی افزود : برای کودکانی که  در سال‌های آغازین دبستان با خواندن و نوشتن آشنا شده‌اند، مربیان در کانون پرورش فکری کتاب‌هایی با متن ساده و کوتاه را در کارگاه کتابخوانی معرفی می کنند.

او گفت :همچنین  بلندخوانی کتاب برای کودکان و به دست گرفتن کتاب توسط کودک می تواند اعتمادبه‌نفس کودک را تقویت کند .

عطاالهی با اشاره به  انتخاب محتوی کتاب براساس  گروه سنی کودکان  بیان کرد : کتاب‌هایی با موضوع مهارت‌های زندگی، ارزش‌های زندگی، محیط زیست و کتاب‌های تصویری برای این گروه سنی دبستان  مناسب است و  بهتر است کتاب‌هایی که به‌صورت غیرمستقیم به کودکان آموزش می‌دهند را در دسترس‌شان قرار دهیم.

او کتاب های مناسب  برای نوجوانان  را خواندن کتاب‌هایی که به ویژگی‌های دوره‌ی بلوغ می‌پردازند، حائز  اهمیت دانست و ادامه داد :  پیدا کردن هویت، استقلال فردی، کسب اعتماد به نفس و تقویت مهارت‌های حل مساله و رویارویی با مشکلات زندگی، از موضوعاتی هستند که نوجوانان به آن علاقمند هستند به ویژه که در این کتاب ها یک قهرمان وجود داشته باشد.

او در پایان به اجرای برنامه های گروهی  در کانون اشاره کرد و گفت : این فعالیت ها به تقویت تفکر جمعی و ارتباط بهتر با همسالان می انجامد و روحیه ی کار گروهی را در کودک و نوجوان تقویت می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =