کد خبر: 324820
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
بازدید 633
 کارگاه استهلال ماه شوال در مرکز علوم و نجوم زنجان

همزمان با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان کارگاه رویت هلال ماه شوال و آموزش نحوه رصد و شکار هلال برای اعضای مرکز و علاقه مندان علم نجوم در مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری استان زنجان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان زنجان؛ طلعت آقاجانلو در گزارشی ابراز داشت: با توجه به اینکه در فقه اسلامی و بر پایه روایات، وجوب روزه در ماه رمضان و پایان آن در عید فطر، به رؤیت هلال وابسته است سعی بر این شد که در این کارگاه اهمیت موضوع استهلال ماه در احکام اسلامی به خصوص ماه مبارک رمضان و سپس دیدگاه‌های فقهی علمای شیعه در باب استهلال  و در ادامه مبانی نجومی و رصدی رویت هلال ماه‌های قمری نیز بیان شود.

مسئول مرکز علوم و نجوم همچنین گفت: در این کارگاه مساله وضعیت رویت‌پذیری هلال ماه شوال در غروب روزهای  پنجشنبه ۳۱ فروردین و جمعه ۱ اردیبهشت ماه در شهر زنجان با توجه به پارامترهای جوی، سمت و ارتفاع خورشید و ماه در دو شب متوالی در حین غروب و نحوه تاثیرات جوی بر رویت پذیری هلال باریک و جوان ماه شوال ۱۴۴۴ مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه به بخش دوم برنامه استهلال اشاره کرد و گفت: این برنامه در رصدخانه برگزار شد. در ابتدا مبانی تنظیمات تلسکوپ بر اساس بعد و میل توضیح داده شد. سپس نحوه‌ی کار و تنظیمات قطبی سازی تلسکوپ برای اعضا شرح داده شد و در ادامه به کمک  فیلتر شیشه‌ای خورشیدی‌، خورشید را رصد نمودیم و وضعیت حضور ماه در کنار قرص خورشید در طی روز مورد بررسی قرار داده شد.

آقاجانلو متذکر شد: با توجه به اینکه در بامداد روز ۳۱ فروردین  یک خورشید گرفتگی از نوع هیبریدی در غرب استرالیا رخ داده بود و طبیعتا ساعاتی بعد از آن به وقت زنجان مقارنه ماه و خورشید و آغاز ماه نو به لحاظ نجومی رخ داده بود، موقعیت حضور ماه در آسمان به کمک تلسکوپ ردیابی شد. اما با توجه به مبانی رصدی بیان شده در کارگاه، هلال ماه در این روز و ساعت قابل رویت نبود. با توجه به پارامترهای رصدی هلال ماه نو انتظار می رود که هلال باریک ماه شوال ۱۴۴۴ لحظاتی پس از غروب خورشید در شامگاه جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ با چشم غیر مسلح رویت شود و ماه مبارک شوال آغاز شود.

 کارگاه استهلال ماه شوال در مرکز علوم و نجوم زنجان

 کارگاه استهلال ماه شوال در مرکز علوم و نجوم زنجان

 کارگاه استهلال ماه شوال در مرکز علوم و نجوم زنجان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =