چراغ جلسات انجمن شاعران و نویسندگان آفرینش کانون سمنان روشن شد

اعضای انجمن شاعران و نویسندگان نوجوان آفرینش‌ کانون پرورش فکری سمنان، فعالیت خود را در قالب برگزاری جلسات مجازی با نقد و بررسی آثار از سر گرفتند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، مهرناز نصیری کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از برگزاری جلسات ۱۱۱ انجمن شاعران و ۱۰۸ انجمن نویسندگان آفرینش با دعوت از مهشید بشیری مربی ادبی مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون دامغان، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ در پیام‌رسان ایتا، خبر داد و گفت: بشیری پس از شنیدن دیدگاه‌های نقادانه‌ی اعضای انجمن پیرامون آثار منتخب تعدادی از اعضا به بیان نکات قوت آثار و ارائه‌ی پیشنهاداتی برای بهتر و دلنشین‌تر شدن آن‌ها پرداخت.

مهمان انجمن شاعران نوجوان کانون سمنان در بخش نقد آثار اظهار داشت: به‌کارگیری واژه‌های بومی و محلی که افراد عادی، کم‌تر در آثارشان به آن‌ها می‌پردازند و استفاده بجا و مناسب از این نوع کلمات، شعر اعضا را تازه‌تر کرده است.

وی افزود: استفاده از آرایه‌های زبانی در شعر، ایجاز و تناسب، هم‌چنین استفاده از حواس پنج‌گانه و ترکیب‌سازی‌های نوآورانه‌ای که اعضا در شعرهای‌ خود داشتند، جزء نکات مثبت و زیبای شعرها بود؛ هرچند وزن عاطفه در شعرها بیش‌تر از تخیل بود و نیاز است سمت و سوی استفاده از این آرایه‌ها به شکلی باشد که به پررنگ‌تر شدن خیال‌انگیزی در شعر بینجامد.

چراغ جلسات انجمن شاعران و نویسندگان آفرینش کانون سمنان روشن شد

بشیری در نقد آثار داستانی اعضای انجمن نویسندگان نوجوان ضمن بررسی دقیق فضا و شخصیت‌ها در داستان اظهار کرد: وقتی در داستان، شخصیت‌پردازی کاملی نداریم، بخش عمده‌ای از ویژگی‌های شخصیتی افراد اصلی داستان‌ ما برای مخاطب ناشناخته می‌ماند و نیاز است که هنگام نوشتن برای باورپذیری بیش‌تر شخصیت‌ها، مطالعه کامل‌تری روی رفتارها و ویژگی‌های شخصیتی افراد جامعه به‌ویژه افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستیم، داشته باشیم.

مهمان انجمن نویسندگان نوجوان در ادامه‌ی سخنانش با تأکید بر انتخاب عنوان مناسب و جذاب برای داستان، خاطرنشان کرد: عنوان بایست ارتباطی با محتوای داستان داشته باشد و اگر قرار است نام یکی از شخصیت‌ها، عنوان داستان قرار داده شود، بهتر است نویسنده از نام شخصیتی بهره گیرد که حضور و تأثیر پررنگ‌تری در داستانش دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =