ضرورت گذر از مدیریت فرهنگی «خط قرمزی» به مدیریت «خط‌ سبزی»

قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما در سومین روز همایش سه‌روزه مدیران‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با تاکید بر لزوم تغییر نگاه در مدیریت فرهنگی کشور، خواستار گذر از «مدیریت خط‌قرمزی» به «مدیریت خط‌سبزی» شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، وحید جلیلی در روز پایانی همایش مدیران کل کانون پرورش فکری در این‌باره توضیح داد: «در واقع ما مدیر فرهنگی را مدیری تعریف می‌کنیم که تنها قرار است ناظر و مراقب باشد که احیاناً تصویر نادرستی پخش نشود یا مطلب ناموجهی عنوان نشود.» در حالی که این نگاه باید از «مدیریت خط‌قرمزی» به «مدیریت خط‌سبزی» تغییر کند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم گسترش فعالیت‌های هرچه بیشتر صداوسیما و کانون به‌عنوان دو نهاد بزرگ فرهنگ‌ساز، عرصه کودک و نوجوان را عرصه‌ای مناسب برای تهاجم فرهنگی غرب دانست و گفت: واقعیت این است که جریان‌های رسانه‌ای غربی با مخاطبی بی‌پناه روبرو هستند و می‌توانند به‌راحتی تاخت و تاز کنند و حتی دست به غارت فرهنگی بزنند.

ضرورت گذر از مدیریت فرهنگی «خط قرمزی» به مدیریت «خط‌ سبزی»

این چهره فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی همچنین با استناد به آماری در حوزه نشر آثار کودک و نوجوان، نسبت‌به شمار بسیار بالای آثار ترجمه در این حوزه ابراز نگرانی کرد و گفت: بنابر آماری که چند سال پیش مطالعه کردم و البته امیدوارم در حال حاضر، تغییر کرده باشد، ۶۱ درصد کتاب‌هایی که در حوزه کودک و نوجوان چاپ می‌شود، آثار خارجی است که از طریق ترجمه و برگردان فارسی، در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما با بیان این‌که «دغدغه و توجه به لزوم کار فرهنگی در حوزه کودک، از ابتدای انقلاب و در نسل انقلاب دیده می‌شود»، خاطرنشان کرد: پیش‌قراولان و پیشکسوتان این حوزه، آثار ماندگاری را برای مخاطب کودک و نوجوان خلق کرده‌اند که در گذر ایام، کودکان و نوجوانان را در دهه‌ها و نسل‌های متفاوت به خود جلب کرده و همچنان از پرمخاطب‌ترین آثار حوزه کودک و نوجوان است.

جلیلی همچنین با تاکید بر لزوم معرفی قهرمانان و بزرگان تاریخی به نسل‌های جدید، گفت: ما قهرمانان واقعی بسیاری داریم که شایسته روایت برای نسل‌های جدید هستند. این چهره فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی، ترجمه مفاهیم دشوار و بعضاً پیچیده مذهبی به زبان کودکان را از جمله اقدام‌هایی خواند که می‌تواند با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام گیرد.

ضرورت گذر از مدیریت فرهنگی «خط قرمزی» به مدیریت «خط‌ سبزی»

وی افزود: ما نه‌تنها باید برای مخاطب ملی حرف داشته باشیم، بلکه در عین حال باید برای جهان اسلام و حتی برای کل جهان حرف داشته باشیم و باتوجه به ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، این انتظار ناروایی نیست که بخواهیم حوزه کودک و نوجوان در ایران، مخاطب جهانی داشته باشد.

قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما همچنین گفت: باید با برنامه‌ریزی مدون و زمان‌مند، به‌نحوی عمل کنیم که به‌عنوان مثال ظرف چندسال، ۱۰ درصد از نیاز مخاطبان جامعه جهانی در حوزه کودک و نوجوان را تامین کنیم و با همین نگاه، طوری پیش رویم که باز در یک بازه زمانی مشخص چندساله، این نرخ را چند درصد ارتقا دهیم.

جلیلی با تاکید بر ظرفیت هم‌افزایی سازمان صداوسیما و کانون پرورش فکری، به برخی حوزه‌هایی که می‌تواند تعامل و همکاری این دو نهاد را افزایش دهد، اشاره کرد و گفت: این مهم، نیازمند ابتکار، نگاه خلاق و پویایی در کار فرهنگی و هنری است.

ضرورت گذر از مدیریت فرهنگی «خط قرمزی» به مدیریت «خط‌ سبزی»

جلیلی همچنین در این نشست در واکنش به پیشنهاد یکی از مدیران ارشد کانون مبنی‌بر لزوم گسترش تعامل و همکاری میان دستگاه‌های فرهنگ‌ساز و برگزاری جلسات هم‌اندیشی میان مسئولان صداوسیما و کانون پرورش فکری گفت: اتفاقاً این مسئله موردنظر صداوسیما نیز هست و اخیراً به طور رسمی نیز ابلاغ شده و روسا و مدیران مراکز و شبکه‌های استانی مکلف شده‌اند دست‌کم یک نوبت طی هر دو هفته، با مسئولان و فعالان فرهنگی آن منطقه تشکیل‌جلسه دهند. این از تکالیف روسا و مدیران استانی سازمان صداوسیما است و امیدواریم برگزاری منظم این جلسات بتواند فرصتی باشد برای تعامل بیشتر صداوسیما با نهادهای دیگر فرهنگی از جمله کانون.

جلیلی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش در این نشست، با تاکید بر این‌که مشکل امروز صداوسیما و دستگاه‌های فرهنگی کشور را مشکلات ساختاری نمی‌داند، وی همچنین در حالی که یکی از مدیران استانی کانون نسبت‌به پوشش آثار کودک و نوجوان از یکی، دو شبکه خاص تلویزیون گلایه کرد و خواستار تغییر و بازنگری در این نوع‌نگاه  و پخش آثار و برنامه‌های کودک و نوجوان علاوه‌بر شبکه‌های تخصصی کودک و نوجوان از شبکه‌های دیگر و استفاده از ظرفیت گسترده بینندگان این شبکه‌ها برای پوشش آثار کودک و نوجوان شد، گفت: واقعیت این است که باید از آنتن‌های پرمخاطب و شبکه‌های مختلف صداوسیما برای پخش آثار کودک و نوجوان استفاده کنیم و نگاه مدیریت سازمان صداوسیما نیز بر این پایه استوار است.

همایش مدیران کل ستادی و استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور روزهای ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =