آیین پایانی فراخوان سلام نویسنده در کانون سمنان

آیین پایانی فراخوان استانی «سلام نویسنده» با حضور مجازی احمد عربلو نویسنده کتاب تانک آرزوها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، برگزار و از برگزیدگان آن تجلیل شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، آیین پایانی فراخوان استانی «سلام نویسنده» با حضور مجازی احمد عربلو نویسنده کتاب طنز «تانک آرزوها»، دوشنبه یکم خرداد ۱۴۰۲ در راستای برنامه‌های دومین کنگره بزرگداشت سه‌هزار شهید استان در آستانه‌ی سالروز آزادسازی خرمشهر با مشارکت مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره‌کل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سمنان ویژه اعضای بخش مکاتبه‌ای، برگزار و از برگزیدگان آن تجلیل شد.

آیین پایانی فراخوان سلام نویسنده در کانون سمنان

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان در ابتدای سخنانش ضمن تبریک فرارسیدن دهه‌ی کرامت و روز مقاومت و پایداری، یاد و خاطره شهدا به‌ویژه حماسه‌سازان فتح خرمشهر و سوم خرداد و سه‌هزار شهید استان را گرامی داشت.

آیین پایانی فراخوان سلام نویسنده در کانون سمنان

وی در ادامه با قدردانی از تلاش کارشناسان و مربیان بخش ادبی، اظهار کرد: ادبیات این سرزمین پر از فراز و نشیب‌ها و فرهنگ غنی و تمدن باعظمت ایرانیان است و پرداختن و ثبت و ضبط‌کردن این حماسه‌ها و مجاهدت‌های کم‌نظیر که برگرفته از فرهنگ عاشورایی این سرزمین است تکریم حداقلی برای ماندگار کردن خون‌بهای شهداست.

آیین پایانی فراخوان سلام نویسنده در کانون سمنان

خدابخشی در ادامه  افزود: اسطوره‌سازانی که در پاس‌داشت آن‌ها هرچه بگوییم و هر قدمی که برداریم، بسیار اندک است و امروزه واژه‌ی ایثار و از خودگذشتگی برای عزیزانی‌که در آن شرایط سختِ زمانی، مکانی و امکانی، آن معجزه‌ی بزرگ را با اتکا به خداوند و ائمه‌ی معصومین(ع) رقم زدند و در سرنوشت جنگ تحمیلی و دفاع مقدس نقش بسزایی داشتند، بسیار اندک است.

وی یادآور شد: امید که این محفل‌ها بتواند هم برای مربیان و هم برای اعضای مراکز فرهنگی‌هنری که آینده‌ساز و سرمایه‌های جامعه هستند، اثرگذار و اثر بخش باشد؛ چراکه امروز بیش‌تر از هر زمان به فرهنگ دوران دفاع مقدس نیازمندیم و بایست الگوهای آن دوران را به کودکان و نوجوانان معرفی کنیم و امید است که با تدوام راه شهدا، توفیقی حاصل شود تا فرهنگ ایثار و جهاد فی‌سبیل‌الله را در جامعه ترویج دهیم.

آیین پایانی فراخوان سلام نویسنده در کانون سمنان

مدیرکل کانون استان سمنان در پایان با قدردانی از نویسنده «تانک آزوها»، آثار ایشان را درخور توجه و مؤثر خواند و گفت: ادبیات و هنر، عرصه و ابزار بسیار موجزی است که انسان‌های آگاهی همچون عربلو از آن به‌خوبی بهره می‌گیرند.

عنوان کتاب می‌تواند ویترین اصلی آن باشد

عربلو پس از خوانش نامه‌ها توسط اعضا ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضا، مربیان و کارشناسان کانون سمنان به بیان خاطرات خوش سفر به این استان و برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب با اعضا پرداخت و از صداقت گفتار و ارائه‌ی نظرها و پیشنهادهای اعضا پیرامون کتاب تانک آرزوها قدردانی کرد.

آیین پایانی فراخوان سلام نویسنده در کانون سمنان

وی در ادامه با تأیید نظر اعضا درخصوص طرح کودکانه‌ی روی جلد کتاب افزود: هرچه عنوان و جلد کتاب خلاقانه‌تر و جذاب‌تر باشد، مخاطب بیشتر ترغیب به خواندن محتوای داخل آن می‌شود.

عربلو خاطرنشان کرد: در انتخاب عنوان خیلی دقت دارم؛ چون معتقدم که عنوان در واقع تیتر کتاب و بخش مهم داستان است و می‌تواند ویترین اصلی آن باشد.

آیین پایانی فراخوان سلام نویسنده در کانون سمنان

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: به دنبال این نیستم که متن و نوشته‌ی کتابم طولانی باشد و مؤافق این هستم که ساده‌نویس باشیم مثل اشعار صائب تبریزی که در یک بیت تصویر بزرگی به مخاطب ارائه می‌دهد و به‌عنوان نمونه آنجا که سروده «بشارت می‌دهد هر دم عصای پیر در دستم/ که مرگ اینجاست یا اینجاست یا اینجاست یا اینجا».

عربلو در ادامه از اعضا خواست تا در نوشته‌های خود به دنبال ایجاز باشند و از اطناب و زیاده‌گویی بپرهیزند.

خاطرات دفاع مقدس منحصر به‌فرد و سرشار از اطلاعات تازه است

نویسنده کتاب طنز «تانک آرزوها»، تأکید کرد: سراسر جنگ، اتفاقات بسیار زیبایی دارد که ارزش داستان کوتاه یا داستانک و تبدیل به یک کتاب را دارند.

وی همچنین پیرامون سوژه‌های ناب دفاع مقدس اظهار داشت: سوژه‌های فراوانی درخصوص هشت‌سال دفاع مقدس داریم که هنوز به آن توجهی نشده؛ اما بایست دقت داشت که نویسندگان به تنهایی نمی‌توانند از پس آن برآیند؛ چراکه مسئولان در این زمینه بایست ابتدا شرایط را فراهم کنند تا کتابی در انتشاراتی نماند.

آیین پایانی فراخوان سلام نویسنده در کانون سمنان

عربلو اضافه کرد: متأسفانه نویسندگان ما خودشان هم دنبال سوژه نمی‌روند، با توجه به این‌که بسیاری از این سوژه‌ها قابلیت تبدیل به آثار بزرگ را دارند.

نویسنده کتاب طنز «تانک آرزوها» یادآور شد: این کتاب برگرفته از خاطرات و یادداشت‌های خودم از زمان جنگ بوده که خیلی از آن‌ها را به چشم خود دیده و تجریه کردم و بر آن شدم تا با استفاده از زبان و روایت بسیار ساده آن را برای مخاطبان کودک و نوجوان، قابل درک و لذت‌بخش کنم.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: بسیار خوشحالم از این‌که اعضای کودک و نوجوان امروز با موضوع و محتوای کتاب «تانک آرزوها» که پیرامون جنگ و دفاع مقدس است، ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند و این نشان می‌دهد که هنوز خاطرات دفاع مقدس سرشار از اطلاعات تازه است و درشگفتم که چرا نویسندگان و ناشران ما به سمت موضوعات با ارزش دفاع مقدس نمی‌روند.

آیین پایانی فراخوان سلام نویسنده در کانون سمنان

نسرین قربانی کارشناس مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی کانون سمنان اظهار داشت: این فراخوان به‌منظور آشنایی اعضا با نویسندگان حوزه‌ی کودک و نوجوان، کشف و پرورش استعدادهای ادبی، توسعه عدالت اجتماعی در مناطق کم‌برخوردار و آشنایی با شیوه‌های مختلف نقد برگزار شد.

وی افزود: ۲۰ درصد اعضای فعال بخش مکاتبه‌ای در این فراخوان مشارکت داشتند و در قالب نامه به نگارش نظرها و دیدگاه‌های منتقدانه‌ی خود درباره‌ی محتوای ظاهری و باطنی کتاب «تانک آرزوها» پرداختند و از مجموع ۴۰ نامه‌ی رسیده، آثار نیلوفر بدیعی‌نیا، نرگس صادقی، زهرا عامری، ارمیا حسینی، امیرحسن پاداش، حسین مهرآیین، ستایش مسلمی، یلدا رامه، ملیکا فتحی، سارا مطلبی‌نژاد، مطهره رعیت و فاطمه مردانی، برگزیده شناخته شد.

آیین پایانی فراخوان سلام نویسنده در کانون سمنان

گفتنی است، در این آیین که فاطمه مصطفوی‌فر مدیر واحد تاریخ و ادبیات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، جمعی از کارشناسان، مربیان و اعضای مکاتبه‌ای کانون پرورش فکری به‌همراه والدین خود حضور داشتند، برنامه‌هایی در قالب خوانش آثار، پخش کلیپ و...، اجرا و در پایان به نمایندگی از سه عضو برگزیده این فراخوان با تقدیم لوح و کارت هدیه تجلیل شد.

آیین پایانی فراخوان سلام نویسنده در کانون سمنان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =