کد خبر: 326043
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
تلاش کنیم نمادها و هویت‌مان را تقویت و به دنیا صادر کنیم

آیین پایانی دومین مهرواره قصه‌گویی «من کشورم را دوست دارم» با حضور مجازی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری در گناباد برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این مراسم با حضور ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون استان خراسان رضوی، حسن افکار مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی، رضا نصیری فرماندار شهرستان گناباد، حسن صادقی‌نسب امام جمعه شهرستان گناباد، مسؤلان، مربیان و همکاران استان خراسان رضوی در شهرستان گناباد برگزار شد.

معاون فرهنگی کانون در این برنامه ضمن ابراز خرسندی از فعالیت‌های هویت‌ساز کانون گفت: حمایت از پویش‌های مبتنی بر ظرفیت بومی یکی از سیاست‌های کانون پرورش فکری است و همانطور که مقام معظم رهبری در سخنان خود اشاره داشتند ما با حمایت از این پویش‌ها در پی ایجاد عامل راهبردی در برابر تهدیدات دشمن هستیم.

فرهاد فلاح با اشاره به عامل راهبردی گفت: اسلامی که در انقلاب اسلامی ایران وجود دارد یک هویت مشترک در سراسر دنیا ایجاد کرده که این هویت مشترک عامل راهبردی است. افکار و اعتقادها، اماکن جغرافیایی و تجمع در یک محدوده مشترک مانند کربلا، ادعیه و مناسک، سبک زندگی دینی و اسلامی و زبان مشترک از جمله عواملی هستند که هویت مشترک را ایجاد می‌کنند. این هویت مشترک یکی از مقاصد دشمن است که به وسیله نفوذ در پی تخریب آن است.

تلاش کنیم نمادها و هویت‌مان را تقویت و به دنیا صادر کنیم

معاون فرهنگی کانون با تأکید بر عامل مهم زبان مشترک گفت: زبان عربی زبان مشترک تمام مسلمانان است چرا که زبان قرآن و ادعیه است و تمامی مسلمانان با آن سخن می‌گویند اما علت اقبال عمومی جهان به زبان فارسی در دنیا درک سخنان مقام معظم رهبری است چرا که زبان فارسی، ادبیات انقلاب اسلامی است.

وی عنوان کرد: ساختار رسانه‌ای دشمن به دنبال هویت مشترک با همان نظر خود است تا هویت اسلامی را کمرنگ کند و با مهرواره قصه تلاش می‌شود هویت مشترک تقویت و معرفی شود.

فلاح گفت: ما باید تلاش کنیم نمادها و هویت خودمان را تقویت و به دنیا صادر کنیم و الگوسازی انجام دهیم، کاری که تمام دنیا انجام می‌دهند. با برگزاری برنامه‌هایی مانند همین مهرواره‌های قصه‌گویی در حال حاضر می‌توان الگوسازی و هویت ایجاد کرد.

تلاش کنیم نمادها و هویت‌مان را تقویت و به دنیا صادر کنیم

همچنین ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون استان خراسان رضوی اظهار داشت: رونمایی پوستر این جشنواره استانی در سالروز شهادت سردار سلیمانی صورت گرفت و مراسم پایانی آن در دهه کرامت انجام شد. بیش از ۱۰۰۰ اثر از استان‌هایی مانند تهران، کرمانشاه، فارس، زنجان و حتی از خارج از کشور به این جشنواره رسیده است و در آیین پایانی از ۲۶ اثر برتر که از سوی هیئت داوران انتخاب شده قدردانی خواهد شد.

زره‌ساز تصریح کرد: همیشه بزرگانی در این خاک و بوم زیسته‌اند که مراقب ما بودند و حضور آنها باعث شده است تا ما بتوانیم به راحتی درس بخوانیم و زندگی کنیم. آشنایی با این بزرگان از طریق شنیدن قصه زندگی آنها محقق می‌شود و هدف ما در این مهرواره آشنایی کودکان با فرهنگ، اساطیر و بزرگان کشور است؛ به گونه‌ای که بتوانیم ارتباط بین نسلی برقرار کنیم.

مدیرکل استان خراسان رضوی با اشاره به بزرگانی که در شهرها و روستاهای ایران زندگی می‌کنند و قصه زندگی آنها شنیدنی است، گفت: در گناباد یکی از شخصیت‌های بسیار مطرح کشوری را داریم بنام بهلول. این فرد زندگی بسیار جذابی دارد که برای نسل امروز شنیدنی خواهد بود.

زره‌ساز از کودکان و نوجوانان خواست تا قصه زندگی این عالم بزرگ را در پویش «من کشورم را دوست دارم» ارائه دهند.

تلاش کنیم نمادها و هویت‌مان را تقویت و به دنیا صادر کنیم

وی خاطرنشان کرد: پویش «من کشورم را دوست دارم» از مراسم پایانی همین جشنواره آغاز و در کشور به‌صورت سراسری برگزار خواهد شد تا همه کودکان ایران با بزرگان و قهرمانان ایران عزیز آشنا شوند.

زره‌ساز افزود: خانه بازی هم به‌زودی برای اولین بار در شهرستان گناباد با همکاری نهادهای مختلف و کانون پرورش راه‌اندازی خواهد شد.

رضا نصیری فرماندار شهرستان گناباد نیز با ابراز خرسندی از برگزاری این مهرواره در شهرستان گناباد گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند هر اندیشه‌ای که در قالب هنر نگنجد ماندگار نیست و قصه‌گویی یک هنر است.

وی با اشاره به تمدن غنی شهرستان گناباد گفت: قنات قصبه گناباد که ۲۴۰۰ سال قدمت دارد و ۴ نسل از مردم گناباد از آن بهره برده‌اند یکی از مصادیق تمدن غنی و باشکوه این شهر است که در یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

وی همچنین با اشاره به قدمت ۲هزار ساله سفال گناباد آن را از مصادیق هنر و تمدن این شهر در دل کویر دانست و لزوم توجه نسل جدید به این مصادیق هویت منطقه‌ای و بومی از رهگذر قصه را ضروری دانست.

تلاش کنیم نمادها و هویت‌مان را تقویت و به دنیا صادر کنیم

در پایان بیانیه هیات داوران متشکل از محمود خرقانی، مرضیه فیروزکوهی و اعظم خزاعی خوانش شد و برگزیدگان به شرح زیر اعلام شدند:

برگزیدگان بخش کودک: عسل‌سادات میرعلمدار از شهرستان نیشابور، سوگند صداقت از شهرستان گناباد، حلما حاجی‌محمدی از شهرستان مشهد.

شایستگان تقدیر بخش کودک: امیرعلی افکن‌پور و محمدحسین مهدوی از شهرستان تایباد.

برگزیدگان بخش نوجوان: امیررضا حسینی از شهرستان گناباد، نازنین غیاث‌نوکنده از شهرستان بندرگز گلستان، شیما فائزی از شهرستان تایباد.

شایستگان تقدیر بخش نوجوان: محمد کریمی‌پور و زینب محبی‌راد از شهرستان گناباد.

برگزیدگان بخش بزرگسال: لیلا سپهری از شهرستان بندر امام خوزستان، مهسا ناظمی از شهرستان قوچان، سیدرضا آل‌داوود از شهرستان دامغان.

شایستگان تقدیر بخش بزرگسال: صدیقه جمال‌باشی از شهرستان سمنان، سیداحمد مصطفوی از شهرستان مشهد.

برگزیدگان بخش قصه‌گویی دیجیتال: علی شجری از شهرستان جیم‌آباد، محسن طاهری از شهرستان تهران (شهریار)، نرگس شریف از شهرستان گناباد.

برگزیده بخش ویژه: فاطمه کریمی‌راد با قصه قمری و قنات از شهرستان گناباد.

همچنین از حنانه حاجی‌محمدی به دلیل اجرای قصه‌گویی به زبان انگلیسی تقدیر شد.

آئین پایانی دومین مهرواره «من کشورم را دوست دارم» همزمان با دهه کرامت در شهرستان گناباد برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =