زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون سمنان نواخته شد

زنگ قصه‌گویی هم‌زمان با ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی در مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان نواخته شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، آیین نواختن زنگ قصه‌گویی و جشن آغاز فعالیت‌های تابستانی، هم‌زمان با سراسر کشور پیش از ظهر سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ به‌همت مسئولان و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با دعوت از فرهیختگان و پیشکسوتان عرصه‌ی فرهنگ و هنر برگزار شد.

زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون سمنان نواخته شد

بر  اساس این گزارش، بهاره بخشی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون بیارجمند اظهار داشت: آیین «زنگ قصه» پس از آماده‌سازی فضای مناسب با همکاری اعضای نوجوان و دعوت از فاطمه قاسمی مادربزرگ قصه‌گوی برگزیده مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی در سال‌های گذشته برای روایت قصه‌ای به گویش محلی و  بیت‌خوانی و نواهای بومی و سنتی، قصه‌گویی توسط عضو نونگاه، خوانش شعر و دکلمه توسط عضو کودک در وصف شهدا و مقام شهید، شعرخوانی در وصف شهدا توسط مسئول مرکز در راستای آغاز به کار رسمی جشنواره قصه‌گویی دومین کنگره بزرگ‌داشت سه‌هزار شهید استان، برگزار و در پایان فعالیت بازی، مسابقه و امانت کتاب انجام شد.

زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون سمنان نواخته شد

ثمانه رحیمی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون میامی از برگزاری آیین زنگ قصه با عنوان «کلاغ قصه‌ها، خانه‌ی آرزوها» و جشن آغاز فعالیت‌های تابستانی با حضور بخشدار مرکزی، شهردار و اعضای شورای اسلامی، کمیته امداد، جمعیت هلال احمر، نهاد کتابخانه‌ها، محیط زیست، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، فنی و حرفه‌ای و دعوت از اعضای کودک و نوجوان و والدین آن‌ها در سالن آمفی‌تئاتر، خبر داد و گفت: در این آیین برنامه‌های متنوعی در قالب پخش کلیپ معرفی فعالیت‌های کانون، روایت قصه توسط محمدحسن صائمی قصه‌گوی پیشکسوت، بیان قصه‌ی طنز «ببو» توسط مسئول مرکز، بیان قصه‌ی «این همه تلق و ملق» توسط زهرا اصغری مربی هنری سابق مرکز، روایت یک قصه‌ی قدیمی توسط عمو قصه‌گو، شعرخوانی توسط ابراهیم اصغریان مربی مرکز فرهنگی‌هنری سیار روستایی کانون، اهدای کتاب به تمامی شرکت‌کنندگان، نواختن زنگ قصه و پذیرایی انجام شد.

زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون سمنان نواخته شد

ملیحه آقاحسینی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون شاهرود اظهار داشت: آیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی با عنوان «زنگ قصه»، ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه ۲۳ خرداد سال جاری با دعوت از قلی‌پور نماینده میراث فرهنگی، قصه‌گویان شاهرودی، صدیقه صالحی مربی فرهنگی پیشکسوت مرکز و حضور پرشور اعضای کودک و نوجوان آغاز شد.

وی افزود: در این آیین، قصه‌ی «آن بالا، این پایین» توسط مسئول مرکز بیان شد و در ادامه، نماینده میراث فرهنگی پیرامون قصه میراث ناملموس ایرانی سخن گفت و سپس درباره‌ی پرونده ثبت ملی عروسک جانمازی و قصه‌ی مرتبط با آن مطالبی بیان کرد.

زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون سمنان نواخته شد

آقاحسینی یادآور شد: سارینا طحانیان نقل گردآفرید را برای کودکان و نوجوانان اجرا کرد و در پایان برنامه نیز صالحی مربی پیشکسوت مرکز پیرامون انواع قصه‌ها و نقش ابزارهایی چون عروسک در داستان‌سرایی توضیحاتی ارائه داد.

محسن نظارت مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون شاهرود از برگزاری آیین زنگ قصه خبر داد و گفت: در این برنامه، شش قصه توسط مسئول مرکز و سیده‌صدیقه حسینی‌نژاد مربی فرهنگی و اعضای کودک و نوجوان روایت شد.

زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون سمنان نواخته شد

مریم صرفی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون دامغان اظهار داشت: آیین ثبت ملی قصه‌گویی با مشارکت شهرداری و آموزش و پرورش شهرستان ویژه ۴۰ عضو دختر و پسر نونگاه ‌و نوجوان در سالن اجتماعات مرکز برگزار شد و پس از نواختن زنگ قصه، مادربزرگ قصه‌گو به‌عنوان پیشکسوت و نماینده بانیان اصلی حفظ فرهنگ قصه‌گویی برای اعضا به روایت قصه پرداخت.

وی افزود: در ادامه، علیرضا رعیت مدرس دانشگاه دامغان، پژوهشگر ادبیات عامه و معاصر پیرامون اهمیت ادبیات عامه و نقش آن در قصه‌گویی، مطالبی بیان کرد.

روایت قصه‌ی «کوزه» به زبان دامغانی توسط مریم صرفی قصه‌گوی برگزیده جشنواره‌های قصه‌گویی، تجلیل از معصومه امینی، سیدرضا آل داوود، محبوبه صرفی و فاطمه جمالی‌باشی به عنوان فعالان هنر و فن قصه‌گویی، از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون دامغان از برگزاری آیین زنگ قصه با دعوت از محمدرضا عبداللهی و خدیجه سلمانی همکاران پیشکسوت فرهنگی و حضور ۶۰ عضو کودک و نوجوان این مرکز خبر داد و گفت: در ابتدا در  قالب قصه پیرامون موضوع اهمیت قصه‌گویی، ثبت ملی و تأثیر این هنر بر تقویت اعتماد به نفس، فن بیان، انتقال مفاهیم دینی، تربیتی، اجتماعی و...، مطالبی بیان شد.

وی افزود: در ادامه، عبداللهی با مروری بر خاطرات گذشته از حضورش در کانون از اعضایی که در این محیط، پرورش یافته و به مدارج بالای علمی، هنری، فرهنگی و ادبی رسیده‌اند نام برد و تأکید کرد: مدار زندگی بایست بر پایه راستگویی، صداقت و تلاش باشد تا آن نتیجه مطلوب دست یابد.

زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون سمنان نواخته شد

امیرفخریان اظهار داشت: سلمانی پیشکسوت فرهنگی و برگزیده چندین‌دوره جشنواره قصه‌گویی به روایت قصه‌ای به زبان محلی پرداخت و در راستای اهداف دومین کنگره بزرگ‌داشت سه‌هزار شهید استان با بیان خاطره‌ای از قاسم سلیمانی سردار دل‌ها درخصوص ویژگی‌های شخصیتی این شهید صحبت کرد.

زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون سمنان نواخته شد

وی یادآور شد: شاهنامه‌خوانی توسط آرمیتا رئیسیان‌زاده عضو مرکز، خاطره‌گویی توسط اعضا و مربیان نیز از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

محبوبه حیدریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون مهدیشهر اظهار داشت: کلاغ قصه‌ها از دل سفیدی‌ها پر زد و به کتاب‌های سبزی رسید که رنگ زیبای خدا را در سند خاطره‌ها به ثبت رساند و امروز زنگ قصه‌ها در مرکز به صدا در آمد تا قصه‌ها از کتاب «آی‌قصه‌قصه‌قصه» شنیده شد و در نگاه اعضا با بازی، مسابقه و روخوانی کتاب همراه شدیم.

زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون سمنان نواخته شد

فرزانه‌سادات طاهری سرپرست مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان از برگزاری آئین زنگ قصه با حضور نبی‌اله خدابخشی مدیرکل و جمعی از کارشناسان، مربیان پیشکسوت و ۴۵ عضو دختر مرکز خبر داد و گفت: زنگ قصه به دست محسن امیرعبداللهیان دبیر ستاد اجرایی دومین کنگره بزرگ‌داشت سه‌هزار شهید استان، نواخته شد و در ادامه، برنامه‌های متنوعی در قالب همخوانی شعر، روایت قصه، همنوازی موسیقی و... اجرا شد.

زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون سمنان نواخته شد

راحله رجبی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون سمنان اظهار داشت: زنگ قصه با حضور اعضای دختر و پسر و جمعی از مادران با روایت قصه توسط مربیان و کوچک‌ترین عضو قصه‌گوی مرکز نواخته شد.

زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون سمنان نواخته شد

خدیجه حمزه مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون سرخه از برگزاری آیین زنگ قصه هم‌زمان با ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی با حضور ۸ عضو کودک و ۱۲ عضو نوجوان قصه‌گو و روایت قصه‌های «دژ هوش‌ربا»، «قندآباد» و «آدم‌برفی زیبا» توسط عضو و مربی خبر داد.

زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون سمنان نواخته شد

گفتنی است در مراکز فرهنگی‌هنری شهمیرزاد و ایوانکی نیز زنگ قصه در قالب کارگاه نقاشی‌قصه برای مخاطبان کودک و نوجوان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =