آشنایی اعضای نوجوان کانون دامغان با مهارت واقع‌بینی/ بررسی تفاوت نوع نگاه انسان‌ها به زندگی

هشتمین کارگاه مهارت‌آموزی تلاطم هویت با موضوع واقع‌بینی ویژه اعضای نوجوان مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری دامغان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دامغان از ادامه سلسله‌نشست‌های تلاطم هویت و بحران‌های نوجوانی در قالب کارگاه تخصصی مهارت‌آموزی با موضوع واقع‌بینی، پنج‌شنبه یکم تیر ۱۴۰۲ با دعوت از سیدمحمد شاهچراغ جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه‌ی کودک و نوجوان، خبر داد و گفت: در این نشست اعضا با نوع نگاه‌های متفاوت و نقش مهم و سرنوشت‌ساز آن‌ها در زندگی آشنا شدند.

آشنایی اعضای نوجوان کانون دامغان با مهارت واقع‌بینی/ بررسی تفاوت نوع نگاه انسان‌ها به زندگی

نگاه افراد به وقایع، یک سبک تبیینی و آموختنی است

شاهچراغ اظهار داشت: نگاه انسان به اتفاقات مثبت و منفی متعددی که در زندگی روزمره‌اش رخ می‌دهد بر سلامت روان، نوع رفتار و بالطبع روابطش تأثیرگذار است و از طرفی  نگاه افراد به وقایع، یک سبک تبیینی و آموختنی است که از شخصیت و ذات انسان‌ها ناشی نمی‌شود و می‌تواند نافذ و عمیق و یا سطحی و گذرا باشد.

وی در ادامه‌ی سخنانش با بیان این‌که سه دسته نگاه به زندگی و وقایع آن وجود دارد گفت: در ادبیات روان‌شناسی، این سه دسته به «بدبینانه»، «خوش‌بینانه» و «واقع‌بینانه» تقسیم‌بندی می‌شوند و تفکر خوش‌بینانه و بدبینانه در انتهای یک طیف قرار دارند و نقطه‌ی میانی آن واقع‌گرایی است.

آشنایی اعضای نوجوان کانون دامغان با مهارت واقع‌بینی/ بررسی تفاوت نوع نگاه انسان‌ها به زندگی

مدرس کارگاه تلاطم هویت کانون دامغان در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: انسان‌های بدبین، اتفاقات منفی را همیشگی و ناشی از درون خویش می‌بینند و آن را به کل موقعیت‌های مشابه تعمیم می‌دهند و انسان‌های خوش‌بین، اتفاقات منفی را موقتی، ناشی از بیرونِ خویش و محدود به موقعیت‌های خاص می‌بینند و انسان‌های واقع‌بین، نگاه خوش‌بینانه دارند؛ اما با اضافه‌کردن تفکر انتقادی و حس مسئولیت‌پذیری، از ایجاد خوش‌بینی افراطی در خویشتن جلوگیری می‌کنند.

امیرفخریان در پایان یادآور شد: بخشی از نشست به پرسش و پاسخ اختصاص یافت و اعضای نوجوان پیرامون شخصیت خود، میزان خوش‌بینی، بدبینی و بازخورد کارگاه به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =