برگزاری برنامه‌های متنوع برای آموزش صرفه‌جویی در مصرف آب

همزمان با یکم تا هفتم تیر که با عنوان هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نام‌گذاری شده است، مراکز کانون پرورش فکری در استان‌های مختلف برنامه‌های متنوعی برگزار کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این برنامه‌ها با هدف آموزش نحوه صحیح مصرف آب و جلوگیری از شیوه‌های مصرف نادرست آب انجام شد.

برهمین اساس استان‌های آذربایجان غربی، بوشهر، تهران و کردستان برنامه‌های متنوعی برگزار کردند.

برگزاری برنامه‌های متنوع برای آموزش صرفه‌جویی در مصرف آب

ویژه‌برنامه‌ «آشنایی با مصرف صحیح آب» در کانون استان آذربایجان‌غربی

آشنایی با شیوه‌های مصرف صحیح و بهینه آب، طی ویژه‌برنامه‌های متنوعی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی برگزار شد.

هدف از اجرای این ویژه‌برنامه‌ها که با مشارکت کانون و شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد، آشنایی کودکان و نوجوانان با اهمیت آب به عنوان مایه حیات و آموزش شیوه‌های مصرف صحیح آن بود.

برهمین اساس مراکز شماره دو، سه و مجتمع شهید فرخی کانون در ارومیه با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی به بیان اهمیت آب به عنوان عنصری ارزشمند پرداختند.

برگزاری کارگاه‌های نقاشی، کاردستی، دلنوشته‌های ادبی، اجرای مسابقه، نمایش عروسکی، قصه‌گویی، شعرخوانی و اهدای بسته‌های فرهنگی از جمله‌ فعالیت‌های اجرا شده در این ویژه‌برنامه‌ها بود.

برگزاری برنامه‌های متنوع برای آموزش صرفه‌جویی در مصرف آب

برگزاری دوره آموزش مدیریت مصرف آب در کانون استان بوشهر

در استان بوشهر تفاهم نامه فرهنگی آموزشی بین اداره کل کانون پرورش فکری و شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر(آبفا) به منظور نهادینه‌سازی و گسترش فرهنگ مصرف بهینه آب میان نسل جدید و آینده‌ساز کشور، بهره‌گیری اثربخش و مستعد کودکان و نوجوانان در ترویج فرهنگ صرفه‌جویی منعقد شد.

آگاهی‌بخشی و ارتقای دانش کودکان و نوجوانان نسبت به مقوله مدیریت مصرف آب با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و آموزشی، تدوین و انتشار محتواهای آموزشی متناسب با گروه هدف، انتخاب کودکان و نوجوانان به عنوان حامیان آب برای ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مصرف بهینه و آموزش توامان فرزندان و خانواده از اهداف این تفاهم‌نامه است.

سمیه رسولی مدیرکل کانون پرورش فکری استان بوشهر، در این خصوص گفت: خشکسالی خطری جدی است که کشورمان را تهدید می‌کند و شاید بتوان گفت موثرترین راه در مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب می‌تواند جا انداختن فرهنگ مصرف بهینه بین کودکان باشد که یک کار زیربنایی و اثرگذار است و ما از این تفاهم‌نامه در پی همین فرهنگسازی هستیم.

ابوالحسن عالی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر نیز اظهار داشت: آب یکی از نعمت‌های ارزشمند و مهم الهی است و همگان در صیانت از آن مسئول هستیم.

وی افزود: کانون پرورش فکری با توجه به فعالیت‌هایش می‌تواند در آموزش مدیریت مصرف به خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان نقش داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر تصریح کرد: با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه مربیان کانون و کارشناسان شرکت آب و فاضلاب می‌توانند فرهنگ الگوی مصرف را در میان خانواده‌ها و کودکان نهادینه کنند.

این تفاهم‌نامه با تعهدات فی‌مابین دو سازمان مذکور و با بهره‌گیری از توان، تجربیات امکانات حضوری، مجازی و ظرفیت‌های آموزشی و فرهنگی کانون برای آگاهی بخشی به کودکان و نوجوانان درخصوص ارزش آب و اهمیت مدیریت مصرف بهینه اجرا خواهد شد.

تولید محتواهای فرهنگی، هنری و ادبی در قالب‌های مختلف، برگزاری جشنواره نقاشی ویژه کودکان با موضوع مصرف بهینه آب، برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های فرهنگی با مضمون صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف آب ویژه کودکان و نوجوانان و مربیان کانون از تعهدات کانون پرورش فکری و با حمایت شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر است.

برگزاری برنامه‌های متنوع برای آموزش صرفه‌جویی در مصرف آب

همچنین فراخوان نخستین جشنواره استانی «نشانی از آب» با هدف ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب از سوی کانون پرورش فکری استان بوشهر منتشر شد.

این مسابقه‌ با موضوع «آب» و با شعار «امروز و فردایی سبز با صرفه‌جویی در مصرف آب» و با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان استان با راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب و آشنایی با پیامدهای ناشی از وقوع بحران آب، از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و با مشارکت شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر برگزار می‌شود.

شرکت کنندگان در چهار گروه سنی ۴ تا ۶ سال، ۷ تا ۹ سال، ۱۰ تا ۱۲ سال و ۱۳ تا ۱۶ سال می‌توانند آثار خود را تا ۳۱ تیر ۱۴۰۲ به دبیرخانه جشنواره به نشانی بوشهر، میدان قدس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر و یا به یکی از مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری در سراسر استان ارسال کنند.

دوره آموزش مدیریت مصرف آب نیز با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر و در راستای تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین کانون و آبفا برای مربیان و کارکنان کانون سراسر استان بوشهر به صورت حضوری‌مجازی برگزار شد.

این دوره آموزشی که کارکنان و مربیان شهر بوشهر به صورت حضوری در آن حضور داشتند و مربیان و کارکنان شهرستان‌های دیگر استان از طریق فضای اسکای‌روم در آن حاضر بودند در مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ بوشهر و با هدف آشنایی مربیان و کارکنان کانون با شیوه‌ها و تکنیک‌های مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب و انتقال این مفاهیم به اعضا کودک و نوجوان کانون برگزار شد.

برگزاری برنامه‌های متنوع برای آموزش صرفه‌جویی در مصرف آب

اجرای تئاتر در کانون استان تهران

جشن آغاز فعالیت‌های تابستانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان دماوند با شعار «همه ما در مصرف بهینه آب نقشی داریم» و با حضور ۱۲۰ نفر از نوجوانان و والدین برگزار شد.

با شروع فعالیت‌ها و کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی تابستان، کانون پرورش فکری مرکز دماوند به اجرای تئاتری شاد همراه با مفاهیم آموزشی در مورد مصرف بهینه آب، مسابقه‌های شاد بین اعضا و والدین، اهدای جوایز و وسایل کمک آموزشی پرداخت.

در این جشن کودکان و نوجوانان شهرستان دماوند با راهکارهای مصرف بهینه آب آشنا و آموزش‌های لازم جهت مصرف بهینه را فرا گرفتند.

برگزاری برنامه‌های متنوع برای آموزش صرفه‌جویی در مصرف آب

قصه‌گویی با موضوع آب در کانون استان کردستان

در استان کردستان ویژه‌برنامه‌ی آشنایی با شیوه‌های مصرف صحیح و بهینه آب در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با اهمیت آب به عنوان مایه حیات و آموزش شیوه‌های مصرف صحیح آن و ارتقاء فرهنگ صرفه‌جویی آب برای کودکان و نوجوانان برگزار شد.

همچنین مرکز شماره ۳ بهاران سنندج، مرکز شماره ۴ سنندج و مجتمع سنندج با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی به تبیین اهمیت آب به عنوان عنصری ارزشمند پرداختند.

قصه‌گویی آب سرچشمه‌ی حیات، بحث آزاد با موضوع آب، نقاشی با موضوع صرفه‌جویی در مصرف، فعالیت ادبی با موضوع آب را هدر ندهیم، اجرای مسابقه، شعرخوانی و کاردستی از جمله برنامه‌های اجرایی مراکز کانون استان کردستان به مناسبت هفته صرفه جویی بود که با حضور اعضا برگزار شد.

همچنین ویژه‌برنامه هفته صرفه‌جویی و آغاز طرح داناب و گسترش سواد آبی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شرکت آب منطقه‌ای، آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی کردستان و با هدف فرهنگسازی در بهینه کردن مصرف آب در استان کردستان چهارم تیر در مجتمع کانون پرورش فکری سنندج برگزار شد.

حمیدرضا گوهری، مدیرکل کانون پرورش فکری استان کردستان، در ابتدای این مراسم با تأکید بر مصرف به اندازه آب اظهار کرد: میانگین مصرف آب در ایران بیشتر از میانگین جهانی است و زنگ خطر مصرف این منبع خدادادی به صدا در آمده است.

وی افزود: می‌طلبد که در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب فرهنگ‌سازی بیشتری در جامعه و به ویژه کودکان و نوجوانان صورت گیرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان کردستان طرح داناب را طرحی فرهنگی برای صرفه‌جویی در مصرف آب بیان کرد و ادامه داد: دوران کودکی و نوجوانی فرصت مناسبی برای ترویج مدیریت مصرف بهینه آب است.

آرش آریانژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان نیز آموزش و فرهنگ‌سازی را مهم‌ترین اقدام‌های مؤثر در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب عنوان کرد و افزود: فرهنگ‌سازی بین فرزندان، موجب رشد و بالندگی کشور می‌شود؛ لذا می‌طلبد که وزارت آب و نیرو بیشتر وارد حوزه فرهنگی شود و با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سنجی، پیوند بین فرهنگ، هنر و آب را تقویت کند.

همچنین اکبر اسدی رئیس جهاد دانشگاهی کردستان گفت: استفاده از نعمت‌های خداوند که در اختیار انسان به عنوان اشرف مخلوقات قرار گرفته، به ویژه نعمت آب، باید به درستی صورت گیرد.

اسدی دانش‌آموزان را مهم‌ترین جامعه هدف فرهنگ‌سازی الگوی مصرف بیان کرد و افزود: دانش‌آموزان آینده‌سازان جامعه هستند و بر همین اساس می‌طلبد که از نشاط و شادابی آنها در زمینه امیدسازی برای آینده، بهره گرفت.

وی یادآور شد: جامعه امروز باید با آموزش و فرهنگ‌سازی بیشتر، نحوه صحیح مصرف آب را سرلوحه زندگی خود قرار داده و قدر نعمت آب را بدانند.

این مراسم با حضور مدیران و معاونان شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل آموزش و پرورش، جهاد دانشگاهی و مدیرکل و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =