کد خبر: 327283
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۸
بازدید 217
بزرگداشت شیخ علی نخستین بنیانگذار آموزش نوین در استان مرکزی

بزرگداشت شیخ علی نخستین روز دوشنبه ۱۲ تیرماه به همت کانون پرورش فکری و حوزه هنری استان در مدرسه تاریخی صمصامیه بیات اراک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی؛ گرامیداشت خدمات زنده‌یاد شیخ علی نخستین سنجانی اراکی با حضور احسان منصوری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی ،احمدرضا نوازنی مدیرکل آموزش وپرورش استان مرکزی، سالار جیریایی رییس حوزه هنری استان مرکزی و اهالی فرهنگ و علاقمندان در مدرسه تاریخی صمصامیه بیات روز دوشنبه ۱۲ تیرماه با همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی و حوزه هنری استان مرکزی برگزارشد.بزرگداشت شیخ علی نخستین بنیانگذار آموزش نوین در استان مرکزی

منصوری مدیر کل کانون استان گفت: نخستین عصر از عصرهای فرهنگی اراک به تجلیل و یادکرد از خدمات زنده‌یاد شیخ علی نخستین سنجانی اراکی به ایران و اهالی اراک اختصاص یافته است و بر آن شدیم با همت حوزه هنری استان مراسم تجلیل و یادکرد در مدرسه ای که علی نخستین به عنوان اولین مدیر آن مدرسه فعالیت داشته این نشست در مدرسه صمصامیه بیات اجرا شود.
منصوری در  معرفی علی نخستین بیان داشت: زنده‌یاد نخستین از شاگردان میرزا جهانگیرخان قشقایی و آخوند ملامحمد کاشی و از نزدیکان آقانورالدین عراقی بود. او در صدر مشروطه‌خواهان اراک انجمن تدین را در مدرسه علمیه سپهداری تاسیس کرد. با تشکیل مدرسه صمصامیه او از مدرسان آن و بعدتر مدیر آن شد. او کتابی برای تدریس فقه در مدرسه تالیف کرد. نخستین موسس روزنامه رنجبر از اول روزنامه‌های اراک و بنیانگذار اولین قرائتخانه در آن نیز بوده است.
در این نشست منوچهر صدوقی‌سها که اول‌بار توجه برگزارکنندگان این مراسم را به اهمیت علی نخستین جلب کرد پیرامون شخصیت عرفانی و فلسفی او به ایراد سخنرانی پرداخت.
عباس نخستین از اخلاف آن مرحوم و بزرگ‌خاندان نخستین نیز به یادکرد خاطرات و ناگفته‌ها از زندگی زنده‌یاد نخستین سخنانی بیان داشت.

بزرگداشت شیخ علی نخستین بنیانگذار آموزش نوین در استان مرکزی

در این نشست نوازنی مدیر کل آموزش و پرورش استان با اشاره به آیات و روایات متعدد تاکید کرد: با توجه به مقاطع مختلف زندگی آقای نخستین می توان‌ گفت که شیخ علی نخستین مصداق حیات طیبیه مدنظر قرآن است.
آذر نخستین نوه مرحوم شیخ علی نخستین نیز ضمن معرفی آثار وی گفت: مرحوم نخستین صاحب ۱۰ اثر تالیفی بوده است که پس فوت ایشان در اختیار دکتر محمد خزائلی قرار می‌گیرد که از سرنوشت آن اطلاعی در دست نیست.
محمود خدابخشی به شرح مفصل و دقیقی از زندگی نخستین بر اساس اسناد و روایات مکتوب موجود پرداخت و مروری از سال شمار زندگی وی ارائه کرد.

در پایان این مراسم از عکس منتشر نشده زنده یاد نخستین رونمایی شد.

بزرگداشت شیخ علی نخستین بنیانگذار آموزش نوین در استان مرکزی

گفتنی است در حاشیه این مراسم خانواده و نوادگان مرحوم و جمعی از اهالی فرهنگ اراک ضمن یادآوری ثبت شدن مدرسه‌ای به نام مرحوم نخستین در گذشته و تغییر آن نام و فراموش شدن نام نخستین از نوازنی مدیر کل آموزش و پرورش استان خواستند بار دیگر با نام‌گذاری مدرسه‌ای به نام مرحوم علی نخستین نام او زنده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =